Gamla enstånkor

Eh... Jo!

Du har inte kört någon av dem. Jag har ägt båda.

KLE är en dröghög, därtill i de flesta årsmodeller drabbad av 90-talets allra mest hysteriska färgsättning.
Pastell ska ju vara milt mot öga och sinne, men på något sätt har man lyckats bryta fram en slags neonpastell som inte bara är skrikig i sig själv - utan dessutom skär sig bigtime med sina kontrastfärger.
Just annonsen du länkade till var ett sent exemplar med en mildare färgsättning, men de flesta är off the chart RAL-mässigt. Ja, även enligt Pantone eller vilken skala man än hittar att jämföra med.
Kawasaki har verkligen landat i ett eget universum med KLE.

Nå, det värsta kan man plastidippa över tänkte jag, och drog hem en lågmilad, snorbillig KLE i en onämnbar turkos-rosa färgkrasch.
Visade sig att färgen var det lilla problemet.

Motorn är missen. Den hör inte hemma där.
Jag vet inte om den ens passar i ER-5, men i ett on off-roadchassi funkar den inte!

Den kräver varv, men ger ändå inte effekt. Svaret när man varvar är inte det traditionella arbetsvilliga "örn-örn" utan mer ett plågat skorrande. Maskinen lät så illa att jag var tvungen att klä av den direkt för att kolla motorfästena. Något måste vara löst!

Inte. Ingen anliggning heller, och eländesplasten satt som den skulle.
Hojen var både ljudgenerator och resonanslåda på en och samma gång - och därtill modellerad efter Louise Epsteins stuphuvud. Atonalt, disharmoniskt med fel sorts vibrato. En plåga att lyssna på vid varje varvtal - men låter mer och mer ju fortare man vill avsluta turen.
Stålsätta sig för att snabbt komma hem och stänga av, eller prolongera plågan på en lägre nivå...?

Tanken var att ha hojen som slänghoj när det varken är vinter eller vår, när det ligger salt kvar ute eller för vinterkörningarna som börjar här nere i saltsölet men forsätter upp i riktigt vinterklimat.

17" + 21" borgar för användbarhet. Trodde jag.
I praktiken är KLE 500 inte någon Dual purpose-motorcykel. Det kan däremot vara världens första No purpose-hoj.
Den fick gå. DireCkt. Det fanns noll glädje i hojen.
Jag undrar om inte just KLE 500 kan vara hojen som fått flest människor att sluta med MC?
Den ligger på par med regnsemester i tält - i östblocket, right up there med bästa kompisens dödskrasch.

XT 500 däremot är A package full of Sunshine.
En ikon som förändrade massor. En total fullträff i alla aspekter.
Kondenserad körglädje. Njutbar nytta. Förfinad förströelse.
XT 500 är kanske inte allt vad alla vill ha ut av en motorcykel, men så otroligt många vektorer av det vi alla önskar uppleva på två hjul - medvetet eller omedvetet, passerar igenom XT 500 att det blir omöjligt att förbise cykeln.

Jag drar det så långt att jag hävdar att XT 500 är en hoj alla motorcyklister borde ha kört - bara för att ha en referens.
Man måste inte äga den. Köra räcker.
Chansen är överhängande att man vill äga en efter att man provkört, men det är inte det jag är ute efter.
XT 500 är anspråkslös underhållning, med bara en flisa av de hästkrafter dagens hojar har.
Men hojen öppnar dörrar i ditt inre.

Du ställer KLE 500 mot XT 500 som om dom vore jämförbara storheter.
Ha!

Jag kan berätta för dig att i uppställningen renoverad XT för 75' eller knappt inkörd KLE för 18' så är det faktiskt Kawasakin som är överprisad.

Men, man måste ha kört dem båda för att förstå.
Precis! Det är väl ett faktum att den första "World Crossern" var XT 500. Har förstått att horder av tyskar och fransmän försvann ut till jordens alla hörn på en fullpackad XT 500.

PM:a mig gärna er mailadress, så skickar jag artikeln med Bikes testresa med grushojarna runt Enareträsk 1981. Både XT 500 och R 80 G/S ingick i skrotresan!

Last edited:
Svårt att länka till reportage från Mc-Nytt och Allt om Mc från 80-talet. Men hur som helst: Kan en 40 år gammal hoj vara värd 3-4 ggr så mycket som en hälften så gammal? Om man talar om körupplevelse, komfort, prestanda. 32hk och 150 kg låter som en ganska trött hoj. Gäller det samlarvärde blir det förstås en annan sak.
Allt beror ju på vad du söker , Honda försökte med crf450l överprisad slö tung i samma viktklass och 24 ystra hästar
Du vill alltså ha en husky 701/ktm 690 som stugmoppe :) :tummenupp Då slipper du trötta turer i foppatofflor och underhåller grus på riktigt:)
Jag vet vad du vill ha fram tror jag men vad har blivit billigare sen corona och Putin ? Ingenting vare sig fordon/hus/byggmaterial eller i stort sett nåt annat så det är ju som för alla andra att du får gilla läget att din stuga är mer värd men du har inte råd med stugmoppen

Svårt att länka till reportage från Mc-Nytt och Allt om Mc från 80-talet. Men hur som helst: Kan en 40 år gammal hoj vara värd 3-4 ggr så mycket som en hälften så gammal? Om man talar om körupplevelse, komfort, prestanda. 32hk och 150 kg låter som en ganska trött hoj. Gäller det samlarvärde blir det förstås en annan sak.

Jag upplever att vi är ungefär jämngamla.

Förmodligen har vi läst samma tester. Skillnaden verkar vara att du tror på dem.

Det kan absolut vara så att någon klivit av en crosshoj, grenslat en XT 500 och kört 3 varv på en crossbana.
För tung, för trött och för dålig fjädring - absolut.
Men är det hela sanningen?

Och, vad hände sen?
Offroadarna fick mer hästar - visst. 4 ventilstoppar gav 5 hästar ytterligare - ihop med mer kubik: 550-600 cc
Vattenkylning gav 5 hästar till, och senare kubikförstoringar 5 häst på det.
Nu är vi uppe på just under 50 hästar, och där stannade de japanska stånkorna, effektmässigt.

Plötsligt är dom inte femhundror längre, dom är 650 mer eller mindre, allihop.
Och vikterna har skjutit iväg rejält. De flesta ligger på fel sida 200 kg-gränsen!

Faktum är att XT 500 står ut som den lättaste storstånkan än idag, och räknar man vikt/effektförhållande så ligger den betydligt mycket mer fördelaktigt till än exempelvis den 15 år yngre Tengai som varit uppe i tråden tidigare, och på par med allt annat som säljs idag: KTM oräknat.

Äsch, det låter som jag är försäljare för en modell som inte ens tillverkas längre, men vad jag vill ha sagt är följande:

1. Att det är nytt är ingen garanti för att något är bättre. Bryt ner siffrorna och se själva.
XTn har dåligt ljus, kassa bromsar och omodern fjädring. Men den hänger med ändå.
På vitala punkter har inget stort skett under dessa snart 50 år, och det märkliga är slitstyrkan hos efterföljarna inte blivit bättre alls. XTn är märkligt billig att hålla igång.

2. Tammer, du måste öppna ditt sinne. Du har låtit en tidningsartikel begränsa dig i 40 år.
Du har missat en av världens roligaste hojar för att någon beskrev den som trött och tung för 4örti år sedan - utan att han visste vad han skrev om.

Så, kom igen, katten - det svänger ju!

Allt beror ju på vad du söker , Honda försökte med crf450l överprisad slö tung i samma viktklass och 24 ystra hästar
Du vill alltså ha en husky 701/ktm 690 som stugmoppe :) :tummenupp Då slipper du trötta turer i foppatofflor och underhåller grus på riktigt:)
Jag vet vad du vill ha fram tror jag men vad har blivit billigare sen corona och Putin ? Ingenting vare sig fordon/hus/byggmaterial eller i stort sett nåt annat så det är ju som för alla andra att du får gilla läget att din stuga är mer värd men du har inte råd med stugmoppen
Jag har redan den ultimata stugmoppen, GP125 -81. I o f s vill jag ha en lite större stugmoppe, men eftersom jag använder mina hojar som just stugmoppar har jag inte lust att lägga några stora pengar på dem. Ett par turer i omnejden varje sommar är inte värt mer än 10-15000kr i investering. Sen står de utomhus också så onödigt fina behöver de inte heller vara.

2. Tammer, du måste öppna ditt sinne. Du har låtit en tidningsartikel begränsa dig i 40 år.
Du har missat en av världens roligaste hojar för att någon beskrev den som trött och tung för 4örti år sedan - utan att han visste vad han skrev om.

Så, kom igen, katten - det svänger ju!
Men stor risk att jag kommer köpa en hoj för 75000kr och ställa bakom stugknuten på landet...

24hk?! Hur kan man misslyckas så mycket. Allt Honda behöver göra är att börja sälja XR modellerna igen, noll kostnad i R&D. Bara att start upp produktionen direkt.

Jag upplever att vi är ungefär jämngamla.

Förmodligen har vi läst samma tester. Skillnaden verkar vara att du tror på dem.

1. Att det är nytt är ingen garanti för att något är bättre. Bryt ner siffrorna och se själva.
XTn har dåligt ljus, kassa bromsar och omodern fjädring. Men den hänger med ändå.
På vitala punkter har inget stort skett under dessa snart 50 år, och det märkliga är slitstyrkan hos efterföljarna inte blivit bättre alls. XTn är märkligt billig att hålla igång.
Stämmer. Jag tror det var 6 volts-system på den om jag inte minns fel?

Men stor risk att jag kommer köpa en hoj för 75000kr och ställa bakom stugknuten på landet...

Du missade det viktiga.

Du har gått med cementerade uppfattningar om något du aldrig kört under de 40 år XT 500 har gått ner till 7,500-kronors nivån och vänt upp igen till priser skyhögt över nypriset.

Hade det inte varit roligt att vara med på den resan?

• Gilla
Reaktioner: DaK
men
Köp den här, det är en kompis till mig som säljer den. En småkubikare för kaffepengar, precis som du vill ha det

Fast den står ju inte nästgårds, så det kanske är kört ändå.
Nu var den tydligen såld. Han har blivit messad hela natten av såväl folk som fä. Mestadels det senare visar det sig. Det verkar inte spela någon roll om det är en bil eller motorcykel man säljer, en viss prisklass verkar dra till sig samma typ av spekulanter oavsett.

...åsså var det Eurokraven då.
I USA säljer de fortfarande 650L nya, så borde väl inte vara något problem. Bara sätta liknande smog-kit eller vad det heter som kunden plockar bort direkt. Eller investera lite och sätt på ett insprut-system, om KTM kan få 690 godkända så kan nog Honda fixa till en 650 med.

men

Nu var den tydligen såld. Han har blivit messad hela natten av såväl folk som fä. Mestadels det senare visar det sig. Det verkar inte spela någon roll om det är en bil eller motorcykel man säljer, en viss prisklass verkar dra till sig samma typ av spekulanter oavsett.
Finns det alltså folk som frågar om "sista priset" på en hoj för 5000kr?

Den "tog slut". Jag körde den flera somrar i rad utan problem, men en dag ville den inte varva ur längre. Gick inte över 80km/t. Den blev svårstartad, och när jag nån gång fick igång den hostade och spottade motorn innan den dog igen. Jag gjorde ren tanken och fyllde på ny bensin. Jag bytte tändstift, tändhatt + tändkablar och tändspole. Sen regulator/likriktare. Nästa grej att byta var cdi-boxen, men den kostade åtskilliga tusenlappar så det fick vara. Vid det laget var hojen obesiktigad, däcken behövde bytas och drivlinan var slut. Förgasarrenovering fanns också på agendan, men jag var rätt trött på hojen vid det laget så jag sålde iväg den för ett par tusenlappar.
Jag hade länge varit sugen på en mindre enstånka, mer lättmekat och ballt ljud. Tyvärr så hade hojar som Yamaha SR400, Honda XL250 och liknande dragit iväg prismässigt vid det laget, förutom att de var svåra att hitta ö h t oavsett pris. När såg nån en SR400 till salu senast? Där står jag nu, med bara en Suzuki GP125 att erövra vägarna med. Eftersom enstånkor av alla storlekar blivit svåra att komma över så lutar det åt en ny CB400 eller liknande, alla japanska fabrikat har sina 400cc från 80-talet.
Du skulle nog behöva en nyare hoj med garanti.

I USA säljer de fortfarande 650L nya, så borde väl inte vara något problem. Bara sätta liknande smog-kit eller vad det heter som kunden plockar bort direkt. Eller investera lite och sätt på ett insprut-system, om KTM kan få 690 godkända så kan nog Honda fixa till en 650 med.
Ja, fast det var ju det dom gjorde med 450L. Den hade 45 hk i Australien och Nordamerika (ej cali?). Det som skilde var luftbox och programvara. Vilket gick att ordna med en box och en tratt till luftburken.

Misstaget var nog mer i marknadsföringen, och det faktum att den var lite djävulskt dyr.

...åsså var det Eurokraven då.
Avgaskraven kommer att undanhålla en massa kul fordon från Europamarknaden, då det är en skitliten marknad för t.e.x 250-400cc sporthojar och annat som säljer bra i asien.
(små stånkor säljer ju jäkligt bra i sydamerika, modeller som aldrig kommer hit)

Jag tycker att varje importör skulle ha frikort på 999 hojar av varje modell, men om dom ska ta in 1000 till europa måste dom uppfylla avgaskraven.

Visst då skulle dom sääkert frikostigt tillverka både en Rossi-edition och sedan byta dekalark och göra en Biaggi-edition av samma hoj och ta in 999+999st.
Men vore det verkligen hela världen?

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form