Gamla enstånkor

Jag tycker inte att det är så konstigt. Många vill nog inte köpa nytt fint och vackert att sura ner i skogen omedelbart.
Och det finns väl inte så mycket encylindrigt att köpa nytt? :va
Så dom som finns, dom finns - det lär inte bli fler.
 
B/S motorerna är ju dock alldeles fantastiskt dåliga... :hihi
Inte så mycket mindre heller, min bs är 500cc. (och typ 12hk, inte ens i reklamen vågar de ljuga ihop mer)
Inte dom gamla b/s hade en gammal jordfräs ca 30+ år har fått gå på hydraul olja i motor o all möjlig skit varvstoppen var väck så ventilsläpp var varvstopp i många många år.

Det var när jag testade nitrometan i den som den detonerade helt o hållet.

Nicasil cyl på detta gamla härke.
 
Höjden av stånkprishysteri måste väl vara Yamaha XT 660 (framförallt "R") . Dom hojarna har nog aldrig varit så billiga som när dom var nya.

Minns vinter 2009-2010 när flång nya 09'or reades ut för 7000€.
Idag så kostar en 2009'a fortfarande 6-7000, då med skillnaden att den är över tio år gammal med 4 tusen mil och slitna däck.
:dummer
Köpte min 2008 xt660r sommaren 2019 för 28000:-
Tyckte den var lite dyr då priserna hade börjat stiga på dom men hursomhelst,det blev affär.

Lågmilad o riktigt fin,1500 mil,helsystem o div prytllar o nyservad med nya däck gjorde ju inte ont heller!

Med facit i hand var det ju en rätt bra affär om man tittar på vad dom går för nu.

Låg en ute hos en hojfima i Stockholm sent i höstas för 49900:-
2008,2500 mil ish och såg väl inte speciellt välskött ut,originalskick inget extra och den försvann på 2 dagar.

Man undrar ju vem som köper,för inte alltför mycket mer pengar går det ju att få loss en Husky 701 i ett vettigt skick!
 
Och det finns väl inte så mycket encylindrigt att köpa nytt? :va
Så dom som finns, dom finns - det lär inte bli fler.
Bara riktigt smått.
Honda testade ju med CRF450L, men den floppade ganska rejält, åtminstone i norden.
Av enkla anledningar som vilken marknadsplanerare som helst borde ha sett på mils håll.
Dels var eu modellen allt för strypt. Må hända att det bara påverkar på top och motorn hade starkt register, som förespråkarna påstår, men en spekulant tittar på specifikationerna och undrar varför effekten ligger på i stort samma som 300L för 50 papp till.
Och nu kommer du att bli frustrerad på mig, men där kommer vi till punkt två, den var verkligen alldeles för dyr.
Med Nordamerikas 45 hk, och en prislapp på 70-80 hade den sålt som smör i solsken, men........
 
Ja, men då så. Då behöver man inte oroa sig för att bilprovningen ska anmärka på att det är olja på de övre gaffel benen, trodde det var en dyrbar verkstadshistoria.
En verkstad tar ju inte betalt för 15 min direkt. Lämnar du in en gammal hoj på verkstad för byte av tätningar, kanske glidbussningarna tas samtidigt och så olja såklart. Prislapp runt 4.500:- så det väl relativt sett en dyrbar verkstadshistoria. Gör man det själv med en bärs i garaget så kostar delarna lätt under 1.000:-
 
Marknaden verkar inte fungera. Stor efterfrågan och klent utbud. Kundernas önskemål verkar inte stå högst på listan över vad butikerna tar in.
Hur skall butikerna kunna ta in något som inte tillverkas?
 
Det är Ingen som säger att de är snygga, det är inte vad det handlar om, och som du inte verkar förstå riktigt.

Här har vi en färsk OR som kommer säljas fort. Jag fattar inte att vi lyckades skjutsa på såna i moppeåldern, hur fan fick vi plats?

Motorn är typ Suzuki RM 80, den gamla luftkylda crossmotorn. Polaren köpte 80cc kit från någon katalog, och större förgasare. Sen drog den en liter milen?

Sorry för OT
 
Hur skall butikerna kunna ta in något som inte tillverkas?
Det tillverkas, till andra marknader.
Däremot har miljömyndigheter kommit fram till att det är bättre att se till att några hundra ~600cc motorcyklar som rullar några hundra mil vardera per år släpper ut lite mindre utsläpp, än att göra betydande åtgärder på fabriker om släpper ut mer co2 och tungmetaller än hela nordeuropa totalt sett.

För att... Det är lite svårt? Eller för att det faktiskt kunde göra någon nytta?
Bättre att jävlas med privata motorcyklister och inte åstadkomma något.
 
Nån som har koll vad är svårigheten att få en 450-650 cc stånka att klara miljöreglerna? Vattenkylning och insprutning är ju en måttlig nackdelen även om vissa säkert tycker att luftkyld och förgasare är befriande enkelt.

Stryper katalysatorn motorn så mycket att det är omöjligt att uppnå hyfsad effekt eller vad är haken? Eller är det så enkelt att det inte är intressant för tillverkarna att bry sig om detta miljöproblem som EU (tror jag) hittat på utan säljer hojarna som dom är i resten av världen och struntar i EU då det rör sig om för få hojar.

Om viljan finns tycker jag man borde kunna tillverka enstånkor som är hyfsade effekt och viktmässigt som klarar miljökraven.
 
Nån som har koll vad är svårigheten att få en 450-650 cc stånka att klara miljöreglerna? Vattenkylning och insprutning är ju en måttlig nackdelen även om vissa säkert tycker att luftkyld och förgasare är befriande enkelt.

Stryper katalysatorn motorn så mycket att det är omöjligt att uppnå hyfsad effekt eller vad är haken? Eller är det så enkelt att det inte är intressant för tillverkarna att bry sig om detta miljöproblem som EU (tror jag) hittat på utan säljer hojarna som dom är i resten av världen och struntar i EU då det rör sig om för få hojar.

Om viljan finns tycker jag man borde kunna tillverka enstånkor som är hyfsade effekt och viktmässigt som klarar miljökraven.


De senare Eurokraven omfattar både emissioner och buller.

Storstånkor är handikappade på båda dessa fronter.
 
  • Gilla
Reaktioner: DaK
fanns väl fler men sålde inget vidare Husqvarna svartpilen/vitpilen fasades väl ut därför, husky 701 enduro/ smc står ju årsmodell -20 hos handlare osålda än det säger väl en del om köpsuget.
Köper folk så tas det nog fram/in i landet men köper ingen tjänar ingen pengar på det heller och nu tangerar dom strax 120” nya -22:eek:r och då dalar intresset därför
 
fanns väl fler men sålde inget vidare Husqvarna svartpilen/vitpilen fasades väl ut därför, husky 701 enduro/ smc står ju årsmodell -20 hos handlare osålda än det säger väl en del om köpsuget.
Köper folk så tas det nog fram/in i landet men köper ingen tjänar ingen pengar på det heller och nu tangerar dom strax 120” nya -22:eek:r och då dalar intresset därför
Det är nog både svenska avgaskrav och handlarnas prispåslag, i kombination med importavgifter och små försäljningsvolymer som gör att vi inte har dessa hojar på svenska marknaden. Det är ju gott om enkla encylindriga hojar i många asiatiska och afrikanska länder. Där har man säkert inte samma miljöregler och det går inte att ta ut 70-80000kr för en brukshoj av typen Honda XT250 eller Yamaha SR400 i de länderna.
 
Det är nog både svenska avgaskrav och handlarnas prispåslag, i kombination med importavgifter och små försäljningsvolymer som gör att vi inte har dessa hojar på svenska marknaden. Det är ju gott om enkla encylindriga hojar i många asiatiska och afrikanska länder. Där har man säkert inte samma miljöregler och det går inte att ta ut 70-80000kr för en brukshoj av typen Honda XT250 eller Yamaha SR400 i de länderna.
Och sedan är väl en faktor att vi inte vill ha en 250?
Vi vill ha en 600:a eller mer, och dom är väl inte så vanliga någonstans i världen nuförtiden?
Då blir det tvåcylindriga motorer hur som helst, eller?
Finns det någon rejäl encylindrig hoj nuförtiden, på 600cc eller mer?
 
Och sedan är väl en faktor att vi inte vill ha en 250?
Vi vill ha en 600:a eller mer, och dom är väl inte så vanliga någonstans i världen nuförtiden?
Då blir det tvåcylindriga motorer hur som helst, eller?
Finns det någon rejäl encylindrig hoj nuförtiden, på 600cc eller mer?
Jag köpte en fin 690 Enduro 2009 för 35000kr 2017. Det går att få även såna billigt.
 
Och sedan är väl en faktor att vi inte vill ha en 250?
Vi vill ha en 600:a eller mer, och dom är väl inte så vanliga någonstans i världen nuförtiden?
Då blir det tvåcylindriga motorer hur som helst, eller?
Finns det någon rejäl encylindrig hoj nuförtiden, på 600cc eller mer?
Både DR650, XR650 & XT660, samt DR-Z 400 tillverkas fortfarande (eller åtminstone fram till ifjol).
Väldigt sparsamt uppdaterade de senaste 30-åren (15 för XT) självklart. Men med tanke på hur efterfrågan på begagnat ser ut så misstänker jag att de skulle sälja rätt bra om de gick att köpa här för liknande pengar som de säljs för på de marknader där de säljs.

Åtminstone så skulle det göra mycket åt begagnatmarknaden.

KLR 650 råkade ju till och med ut för en hyfsat stor uppdatering (till klassen sett) ifjol.
 
Och sedan är väl en faktor att vi inte vill ha en 250?
Vi vill ha en 600:a eller mer, och dom är väl inte så vanliga någonstans i världen nuförtiden?
Då blir det tvåcylindriga motorer hur som helst, eller?
Finns det någon rejäl encylindrig hoj nuförtiden, på 600cc eller mer?
690/701 fyller väl det kravet gott och väl , hade gärna sett en Xr650r med elstart istället för det försöket med en svindyr crf450l dom gjorde men det finns ju elstartkitt till gammelgrisen också
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top