Gamla enstånkor

Damaskerna skyddar gaffelbenen bra så det är nog ingen fara. Den rost som syns ovanför damaskerna går lätt att ta bort och sedan är det bara att hålla efter med tvätt och kanske lite puts vid behov. Om packboxarna läcker så syns det tydligt även om den har damasker, särskilt på en skitig hoj. Annars är det ju bara att dra upp damaskerna.
Gaffelben med stenskott som sedan rostar river sönder packboxen (radialtätningen). Gaffeloljan trycks ut. Lite kan hamna på skivan och bromsbeläggen. XT400 har iofs trumma. Utan gaffelolja blir inte dämpningen svampig, den uteblir helt.

Packboxar är slitdelar precis som däck, drivpaket, bromsbelägg osv. Gaffelben är inte slitdelar. Relativt dyra och svåra att få tag i på en så gammal hoj. Ibland går det att jämna till kanterna på ett stenskott. Att köra våtslippapper och WD40 är runt gaffelbenen är standard. 800-1000p är lagom.
Jag skulle byta till en nyare gaffel och hjul med skivbroms. Om det hade varit en XT550.
 
Äh, den är ju besiktningsbefriad så vem bryr sig? Lite svampig gaffel kan man väl leva med.
Jag skulle gärna meka, men utan kunskap, verktyg och framförallt garage får det bli enklare projekt än att renovera framgafflar.


Jag är redan övertygad om att den rullande 40-årsgränsen för besiktningsfrihet var bra idé som vi själva visar oss inte vara mogna, men du uttrycker det så himla bra.
 
När vi ändå pratar halvobskyrt från den oskuldsfulla tiden före euro 4.
Vad tycker vi om Pegaso Trail?

Aprilia%20650%20Pagaso%20Trail%2006%20%201.jpg
Gillar't
 
Jag är redan övertygad om att den rullande 40-årsgränsen för besiktningsfrihet var bra idé som vi själva visar oss inte vara mogna, men du uttrycker det så himla bra.
Tanken bakom denna reform är väl att de flesta hojar som är så pass gamla används sporadiskt som hobbyfordon, och förmodligen sköts väl och pysslas med. Fördelen med att slippa besiktning är att man kan använda sitt eget omdöme. Om man som jag bara bara åker nån nöjestur ibland när det är rätt väder och lugn trafik kan man kanske bortse från att helljuset inte funkar eller att tutan har lagt av. Man kanske inte verkligen behöver varningslampa för blinkers eller kan klara sig även med ett rosthål på ljuddämparen. Om en reflex saknar E-märkning är inte heller hela världen.
Nyare hojar som kanske används till touring eller dagliga turer på Essingeleden kräver förstås att allt funkar och är tipptopp. Ligger man i 200km/t på Autobahn vill man inte ha en svampig framgaffel.
 
Eller så gör man som i Finland, överlåter det helt till ägaren.
På motorcykel så är du förmodligen en förlorare vid en incident, och vill ha koll på ditt färdmedel.
Men......det skulle ju inte fungera här, vi kan inte hantera det ansvaret.
 
Eller så gör man som i Finland, överlåter det helt till ägaren.
På motorcykel så är du förmodligen en förlorare vid en incident, och vill ha koll på ditt färdmedel.
Men......det skulle ju inte fungera här, vi kan inte hantera det ansvaret.
"Varsågod - dör du så dör du."
 
Man kör väl kanske inte ihjäl sig direkt bara för att gaffeln är dålig. Jag undrar ju då mer hur man kan trivas och tycka det är en okej upplevelse att köra runt på en hoj med defekt chassi.
 
Äh, den är ju besiktningsbefriad så vem bryr sig? Lite svampig gaffel kan man väl leva med.
Jag skulle gärna meka, men utan kunskap, verktyg och framförallt garage får det bli enklare projekt än att renovera framgafflar.
Kan det bli enklare än en gaffel. Du behöver en insex nyckel o en platt skruvmejsel till den
 
Kan det bli enklare än en gaffel. Du behöver en insex nyckel o en platt skruvmejsel till den
Då måste gaffeln sitta kvar på hojen? Blir inte det lite tungjobbat? Om det är så enkelt kan man ju undra varför många beg-hojar säljs med läckande packboxar, det verka vara något folk drar sig för att byta.
 
Då måste gaffeln sitta kvar på hojen? Blir inte det lite tungjobbat? Om det är så enkelt kan man ju undra varför många beg-hojar säljs med läckande packboxar, det verka vara något folk drar sig för att byta.
Räcker ju att släppa skruven i botten o rycka underbenet, isförsig får man ju hänga av framhjul dock.

Tar typ 15 min per ben om den bara e p-box på en traditionell gaffel.
 
Om det är så enkelt kan man ju undra varför många beg-hojar säljs med läckande packboxar, det verka vara något folk drar sig för att byta.


För att folk är idioter?

Alla hojar som varit ”regelbundet servade” men ändå fått saneras från gulgrön ektoplasma ur gaffelbenen är vittnesmål över den mänskliga dumheten.

Men visst, 10-års intervall är ju en slags regelbundenhet, och oljebyte i motorn en sorts service.

...ofta utförd av individer som anser låsringstänger vara specialverktyg och tror att en bladmåttsats måste vara docksolfjädrar.
 
Räcker ju att släppa skruven i botten o rycka underbenet, isförsig får man ju hänga av framhjul dock.

Tar typ 15 min per ben om den bara e p-box på en traditionell gaffel.
Ja, men då så. Då behöver man inte oroa sig för att bilprovningen ska anmärka på att det är olja på de övre gaffel benen, trodde det var en dyrbar verkstadshistoria.
 
Vad kan man förvänta sig rasa först på en dr650se från -96 som gått som enduro/skogshoj i många år ?. Har de några ömma punkter man bör hålla koll på? Och är det nödvändigtvis mer slitage på en som gått så en en som gått mycket tex motorväg?
 
DR650, XT600, KLR osv på Blocket, visst känns det som att alla ligger runt 10k för högt?
KLR:en som jag hade för några år sedan, och XT600:an jag har nu gav jag båda runt 14k för.

Är det verkligen någon som betalar 25k för en 20-30 år gammal enstaka med 6000 mil på mätaren? Jag gör det inte i alla fall :3freak. Tror ni någon lyckas sälja till dom där priserna?
Angående trådstarten. Det är märkligt att intresset för stora offroadhojar är så stort på begagnatmarknaden. Det verkar inte var lika sort sug hos de som köper nytt, därav skillnaden i utbud och efterfrågan och de därav upptrissade priserna. Om man kollar hojar under 50´ i Stockholm på Blocket i dag så är det 1 offrad, 15 custom, 18 sport och 33 touring ut till salu.
De som köper nytt verkar föredra sport/touring, medan de som köper begaganat vill ha offroad. Märkligt?
 
Vad kan man förvänta sig rasa först på en dr650se från -96 som gått som enduro/skogshoj i många år ?. Har de några ömma punkter man bör hålla koll på? Och är det nödvändigtvis mer slitage på en som gått så en en som gått mycket tex motorväg?
Dom e väll som Yamaha /honda/kawasaki motsvarande. Kullagrade vevaxlar o som går
10,000 mil järnet på topp varv, som en gigantisk brigg und strutton, stor volym o jättelite effekt.
 
  • Gilla
Reaktioner: Njk
Vad kan man förvänta sig rasa först på en dr650se från -96 som gått som enduro/skogshoj i många år . Har de några ömma punkter man bör hålla koll på? Och är det nödvändigtvis mer slitage på en som gått så en en som gått mycket tex motorväg?

Chassit som tar stryk i skogen, länkage och hjullager. Inte många klarar att varva sönder en 650 i endurospåret.
Annars är kamkedjan som är den svaga länken.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
  • Gilla
Reaktioner: Njk
Dom e väll som Yamaha /honda/kawasaki motsvarande. Kullagrade vevaxlar o som går
10,000 mil järnet på topp varv, som en gigantisk brigg und strutton, stor volym o jättelite effekt.
B/S motorerna är ju dock alldeles fantastiskt dåliga... :hihi
Inte så mycket mindre heller, min bs är 500cc. (och typ 12hk, inte ens i reklamen vågar de ljuga ihop mer)
 
Angående trådstarten. Det är märkligt att intresset för stora offroadhojar är så stort på begagnatmarknaden. Det verkar inte var lika sort sug hos de som köper nytt, därav skillnaden i utbud och efterfrågan och de därav upptrissade priserna. Om man kollar hojar under 50´ i Stockholm på Blocket i dag så är det 1 offrad, 15 custom, 18 sport och 33 touring ut till salu.
De som köper nytt verkar föredra sport/touring, medan de som köper begaganat vill ha offroad. Märkligt?
Jag tycker inte att det är så konstigt. Många vill nog inte köpa nytt fint och vackert att sura ner i skogen omedelbart.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top