Gamla enstånkor

Tror du tänker fel faktiskt.
Hade den varit en eftertraktad klassiker så hade den varit såld redan.
Ingen vill uppenbarligen ha den, det är kalla fakta.
Kanske är den någon typ av klassiker i någons ögon, men den är inte eftertraktad.
Jag vill inte ha den, men det är inte heller relevant i sammanhanget, däremot att ingen vill ha den - det är relevant.
Hade du verkligen suktat efter den så hade du sett möjligheten istället för att klämma fram ursäkter, elller??? :tummenupp
Just den hojen har fel på växellådan, det kan ju bidra till att köpintresset inte är på topp. Man ska nog ha uppnått en viss ålder som köpare för att känna till Yamahas xs-hojar också.
 
Just den hojen har fel på växellådan, det kan ju bidra till att köpintresset inte är på topp. Man ska nog ha uppnått en viss ålder som köpare för att känna till Yamahas xs-hojar också.

Dessutom ful för att vara en Yamaha och oyamhask röd färg.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Jag är väl fel ute igen, men: 60.000kr är för mycket för både körupplevelsen och samlarvärdet. speciell är den inte. Då köper jag hellre en Puch Florida eller Dakota för halva de pengarna, eller rent av en Zündapp för några tusenlappar till.
Å andra sidan verkar det ju finnas folk som har mer pengar än som kan vara nyttigt, och om 60´ är småpotatis så visst...
Tja en kompis har en 50cc honda dax med 1000 mil på, han fick ett brev från en man som letat i bil registret efter daxar o bjöd osedd 40,000 för daxen och den e slitet bruxskick men besiktigad.

Så dax/monky/gorilla är dyra som brännvin o då finns även den där väsk modellen av Honda som e så extremt ovanlig galet sällsynt att det inte finns någon vettig prisbild på dom.
 
Tja en kompis har en 50cc honda dax med 1000 mil på, han fick ett brev från en man som letat i bil registret efter daxar o bjöd osedd 40,000 för daxen och den e slitet bruxskick men besiktigad.

Så dax/monky/gorilla är dyra som brännvin o då finns även den där väsk modellen av Honda som e så extremt ovanlig galet sällsynt att det inte finns någon vettig prisbild på dom.
Nåt konstigt är det. Gamla moppar som Puch, Crescent och Zündapp har blivit åtråvärda samlarobjekt, och 125cc som folk förr nästan gav bort är nästan lika dyra. Sånt som man kunde köpa för några tusenlappar förr har blivit guld värt. Min gissning är att det är gamla välbeställda herrar som själva har ägt, eller velat äga, dess hojar/moppar som unga som nu har stora pengar att plöja ned i denna hobby.
För, ärligt talat, varken Honda Dax eller Monkeybike ger väl en körupplevelse för 50-60000kr? Den som redan har källaren fyllda av andra objekt kan naturligtvis tycka att detta är en vettig investering, för nog finns det väl mer intressanta objekt för dessa pengar?
 
Just den hojen har fel på växellådan, det kan ju bidra till att köpintresset inte är på topp. Man ska nog ha uppnått en viss ålder som köpare för att känna till Yamahas xs-hojar också.
Bland XS-modellerna vill jag nog påstå att det är XS 650 som är den riktiga ikonen av dem, kanske också trippeln (osäker om den nu hette XS?). Med raka rör har 650:n Trajaljudet med T!

F.ö. är det ju självklart att veteranhojar drar till sig en äldre publik. Jag hävdar att åtminstone 90% av köparna hade en CB/Z/GS/XJ el likn som unga och vill nu återuppleva ruset av sin första kärlek på hoj. Jag t.ex... :love:
 
Last edited:
Nåt konstigt är det. Gamla moppar som Puch, Crescent och Zündapp har blivit åtråvärda samlarobjekt, och 125cc som folk förr nästan gav bort är nästan lika dyra. Sånt som man kunde köpa för några tusenlappar förr har blivit guld värt. Min gissning är att det är gamla välbeställda herrar som själva har ägt, eller velat äga, dess hojar/moppar som unga som nu har stora pengar att plöja ned i denna hobby.
För, ärligt talat, varken Honda Dax eller Monkeybike ger väl en körupplevelse för 50-60000kr? Den som redan har källaren fyllda av andra objekt kan naturligtvis tycka att detta är en vettig investering, för nog finns det väl mer intressanta objekt för dessa pengar?
Jag tror faktiskt att hela grejen är att dom inte tillverkas längre, och att dom andas en enorm kvalitet jämfört med vad som tillverkas idag.
Jag vet att begreppet "kvalitet" kan ha många bottnar, men i det här fallet menar jag att det var robusta konstruktioner, inte mycket plast, och driftsäkra motorer.
Objekten blir allt färre, eftersom dom som vill ha dom inte säljer dom, så till slut finns det bara risiga exemplar som har stått under ett plåttak (i bästa fall) i någon stuga.
Så även dessa inbringar ett högt värde, eftersom dom är "utdöende".
Och jag tror att du har helt rätt i att det är dom som har någon anknytning/relation till dessa som idag har pengar över.
Jag resonerar som så att mina barn kommer att älska mig ännu mer när det går upp för dom att dom inte har en enda krona att ärva, däremot en historisk samling tvåhjulingar som deras pappa tyckte var roliga att äga. :)
 
Om man vill ha en ny "gammal enstånka", vad tror ni om möjligheterna att få hem och regga en sån här?

Screenshot_20220205_185022_com.sec.android.app.sbrowser-01.jpeg


Eller en sån här?
Screenshot_20220205_185039_com.sec.android.app.sbrowser-01.jpeg
 
Också undrat sånt.
Jag blev kär i nya klr 650 adventure.
Xt660 ägare som man är så diggar jag gammalt nytt.
 
Om man vill ha en ny "gammal enstånka", vad tror ni om möjligheterna att få hem och regga en sån här?

View attachment 468519


Eller en sån här?
View attachment 468521
Ingen av dom där lär klara euro5 avgaskraven för lv-reg i eu .
var väl därför Yamaha bland annat bara enduroreggar wr450 nu från årsmodell -19 eller nåt sånt
 
Också undrat sånt.
Jag blev kär i nya klr 650 adventure.
Xt660 ägare som man är så diggar jag gammalt nytt.
Har ju själv haft både XT660 och KLR. Och har ju nu en XT600 och en KLX. Nya KLR:en känns dock alldeles för tung. DRen och XRen ovan ligger ju på helt andra vikter. 156 respektive 166 kilo curb-vikt blöta. Det är bra. Ska va fasiken att det inte går att få tag i en ny, enkel, lätt och okompliceraf stånka. Dom låga effekterna ser jag bara som ett plus; mindre service och ökad hållbarhet. Vill ha!
 
Ingen av dom där lär klara euro5 avgaskraven för lv-reg i eu .
var väl därför Yamaha bland annat bara enduroreggar wr450 nu från årsmodell -19 eller nåt sånt
Ingen aning. Som jag förstått så ska XRen klara kraven i Kalifornien. Trodde dom där var ännu kinkigare än i Sverige. Men har inte läst på, så jag vet faktiskt inte. WR skulle ju funka också, men vill ha mindre servicebehov än på en WR, så hojen funkar bättre på rejäla låååångkörningar. Driftsäkerhet och enkelhet är min prio på en sån här hoj. Och låg vikt nr två.
 
Last edited:
Ingen aning. Som jag förstått så ska XRen klara kraven i Kalifornien. Trodde dom där var ännu kinkiga än i Sverige. Men har inte läst på, så jag vet faktiskt inte. WR skulle ju funka också, men vill ha mindre servicebehov så dom funkar bättre på rejäla låååångkörningar. Driftsäkerhet och enkelhet är min prio på en sån här hoj. Och låg vikt nr två.
Ingen aning. Som jag förstått så ska XRen klara kraven i Kalifornien. Trodde dom där var ännu kinkiga än i Sverige. Men har inte läst på, så jag vet faktiskt inte. WR skulle ju funka också, men vill ha mindre servicebehov än på en WR, så hojen funkar bättre på rejäla låååångkörningar. Driftsäkerhet och enkelhet är min prio på en sån här hoj. Och låg vikt nr två.
en wr har inte klarat euro5 heller och är på senare år bara enduroreggad då det inte är lika hårt då
Den har ju en sketen förgasare, luftkylning och ingen katalysator så nej här får du aldrig in en sån Med dagens miljökrav .
 
Ingen av dom där lär klara euro5 avgaskraven för lv-reg i eu .
var väl därför Yamaha bland annat bara enduroreggar wr450 nu från årsmodell -19 eller nåt sånt
Synd.
I kriterierna jag letar efter på en ny hoj så kommer nog varesig euro 5 eller abs vidare högt på listan. :/
 

Bifogat

  • Screenshot_20220205_223805.jpg
    Screenshot_20220205_223805.jpg
    221.1 KB · Visningar: 19
Last edited:
Back
Top