Gamla enstånkor

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Rubriken på tråden borde kanske vara "Galna enstånkor" istället?


Enstånkan är evig. Det är inte de nuvarande priserna det är fel på.
Den var helt enkelt undervärderad tidigare.
Typ som kronan. :D
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Allt måste ju sättas i relation till priserna när man tar sitt beslut.
Tänk om jag sparat mina gamla jänkare, hojar genom åren.
T o m gamla Volvo o Saab som gick som vinterbilar då hade haft ett hyfsat värde nu.
Tänk om jag köpt tvårummaren på Rejmersholme för 50 kKr 1979, då hade jag varit en rik man nu, men då var det för dyrt.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Vill ha en KLR också. Tycker faktiskt den känns lite bättre än XTn. Lite mer pulver i motorn. Vattenkyld. Upplever chassit som lite stabilare. Enda är väl oron gällande balansaxelkedjespännaren, om man inte fixat den...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nä, det är klart, det finns inte så många luftkylda 911:eek:r i Nordkorea, och ännu färre som kan köpa dom.
Så, ja, det har sin poäng :D
Men det borde finnas några gamla Volvo, som "vi" egentligen äger:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4drRbV/nordkorea-blaste-sverige-pa-miljarder

Jag körde SportHoj till Ungern på 80-talet och kommer ihåg priser och väntetider på Trabbis och Lada. Höga priser och långa väntetider men när muren försvann sjönk priset...
Bra att vi hjälper varandra men i den kommunistiska kostymen blir det många nackdelar...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Allt måste ju sättas i relation till priserna när man tar sitt beslut.
Tänk om jag sparat mina gamla jänkare, hojar genom åren.
T o m gamla Volvo o Saab som gick som vinterbilar då hade haft ett hyfsat värde nu.
Tänk om jag köpt tvårummaren på Rejmersholme för 50 kKr 1979, då hade jag varit en rik man nu, men då var det för dyrt.

Bilar som jag slaktade i folkrace kostar 30-60 tusen nu...
Men det är inget mot för farsan som köpte en Crown Victoria med glastak för vad en tågbiljett skulle ha kostat när han missade tåget

Han ställde den bakom lagården hemma och tog tåget tillbaka, något år senare togs bakaxeln till ett släpvagnsbygge och resten trycktes ihop med grävskopan och grävdes ner som markfyllnad.

Allt har sin tid, det var ingen som var lessen för att en (då) ganska värdelös bil grävdes ner.
Mina folkracebilar fick jag oftast gratis.

Enstånkorna som var värdelösa för några år sedan kanske har sin tid nu?
Det kanske är som folk säger att isoleringen har lett till att man har köpt sig en dunderklump att roa sig med för semesterpengarna?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vill ha en KLR också. Tycker faktiskt den känns lite bättre än XTn. Lite mer pulver i motorn. Vattenkyld. Upplever chassit som lite stabilare. Enda är väl oron gällande balansaxelkedjespännaren, om man inte fixat den...

En del av KLRens stabilitet ligger väl högst troligt att den väger ganska många kilo fler än de övriga enstånkorna. Dvs, en val dansar inte gärna balett utan vidare :D
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
En granne i spånga bröt benet när han skulle kicka igång en Yamaha.
Det var tydligen nåt elfel. Han gick med kryckor ett tag:smasha
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Rubriken på tråden borde kanske vara "Galna enstånkor" istället?


Enstånkan är evig. Det är inte de nuvarande priserna det är fel på.
Den var helt enkelt undervärderad tidigare.
Typ som kronan. :D

Är det verkligen så? Jag tror att den stora encylindriga motorn inte är optimal, den borde slitas hårdare än flercylindriga. Större belastning på lager, vevstake ,kamkedja och annat. Kraften till bakhjulet levereras ryckigt, borde slita på kraftöverföringen. Man ser sälla några stora off-roadare med långa miltal. Å andra sidan ser man sällan några ö h t. Hojar som förr var vanliga, Suzuki DR600 och liknande från 80-talet finns knappt längre. Antingen är de utskrotade eller så har ägarna valt att köra vidare med dem.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Påbörjade scramblerbyggen finns det gott om på Blocket...:7peta
Jo. Det kan ju vara så de slutar sina dagar, precis som andra eftertraktade klassiker. En och annan Yamaha SR400/500 har också mött sitt öde i händerna på glada hojbyggare.
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Jag har haft några enstånkor tidigare. Saknar dom alla, men man kan ju inte behålla allt man äger genom åren. En av mina tidigare enstånkor är denna DR650 Dakar :kär

DR650DAKAR.jpg
DR650DAKAR -91

Smygehuk.jpg
Utflykt till Smygehuk med några vänner
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En ej original eller väldigt omhändertagen TT600 från 1987 för 11k då.

En definitivt säljade beskrivning.
"Går bra"
Negativt sett så är den i Övik vilket är lite för långt upp i landet. Sthlm hade varit bättre. Men priset är ok. Samt att den har bara kick och ingen elstart.
Hur många dager ger vi den innan den går?

Yamaha tt600 säljes i Örnsköldsvik - Blocket
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
TT600:an är borta senast imorgon. DR650 går annonstiden ut.
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Hejsan.
Själv har jag en XT600 -88 till salu för 8900kr.
Den är välanvänd, men nybesiktigad!
Kom o köp!
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + VTR
Man ser sälla några stora off-roadare med långa miltal.

På soe.se finns en kille med en XR650 som har passerat 10k mil.
Om inte minnet sviker mig så hade killen ifråga isär motorn vid ~7000 mil bara för att konstatera att den var i kanonskick!
Nämnas bör i sammanhanget att grisen (dvs XR650) inte har ryckutjämnare - apropå krafter o slitage...
:fakta
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top