Gamla enstånkor

Rubriken på tråden borde kanske vara "Galna enstånkor" istället?


Enstånkan är evig. Det är inte de nuvarande priserna det är fel på.
Den var helt enkelt undervärderad tidigare.
Typ som kronan. :D
 
Allt måste ju sättas i relation till priserna när man tar sitt beslut.
Tänk om jag sparat mina gamla jänkare, hojar genom åren.
T o m gamla Volvo o Saab som gick som vinterbilar då hade haft ett hyfsat värde nu.
Tänk om jag köpt tvårummaren på Rejmersholme för 50 kKr 1979, då hade jag varit en rik man nu, men då var det för dyrt.
 
Vill ha en KLR också. Tycker faktiskt den känns lite bättre än XTn. Lite mer pulver i motorn. Vattenkyld. Upplever chassit som lite stabilare. Enda är väl oron gällande balansaxelkedjespännaren, om man inte fixat den...
 
Nä, det är klart, det finns inte så många luftkylda 911:or i Nordkorea, och ännu färre som kan köpa dom.
Så, ja, det har sin poäng :D
Men det borde finnas några gamla Volvo, som "vi" egentligen äger:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4drRbV/nordkorea-blaste-sverige-pa-miljarder

Jag körde SportHoj till Ungern på 80-talet och kommer ihåg priser och väntetider på Trabbis och Lada. Höga priser och långa väntetider men när muren försvann sjönk priset...
Bra att vi hjälper varandra men i den kommunistiska kostymen blir det många nackdelar...
 
Allt måste ju sättas i relation till priserna när man tar sitt beslut.
Tänk om jag sparat mina gamla jänkare, hojar genom åren.
T o m gamla Volvo o Saab som gick som vinterbilar då hade haft ett hyfsat värde nu.
Tänk om jag köpt tvårummaren på Rejmersholme för 50 kKr 1979, då hade jag varit en rik man nu, men då var det för dyrt.

Bilar som jag slaktade i folkrace kostar 30-60 tusen nu...
Men det är inget mot för farsan som köpte en Crown Victoria med glastak för vad en tågbiljett skulle ha kostat när han missade tåget

Han ställde den bakom lagården hemma och tog tåget tillbaka, något år senare togs bakaxeln till ett släpvagnsbygge och resten trycktes ihop med grävskopan och grävdes ner som markfyllnad.

Allt har sin tid, det var ingen som var lessen för att en (då) ganska värdelös bil grävdes ner.
Mina folkracebilar fick jag oftast gratis.

Enstånkorna som var värdelösa för några år sedan kanske har sin tid nu?
Det kanske är som folk säger att isoleringen har lett till att man har köpt sig en dunderklump att roa sig med för semesterpengarna?
 
Vill ha en KLR också. Tycker faktiskt den känns lite bättre än XTn. Lite mer pulver i motorn. Vattenkyld. Upplever chassit som lite stabilare. Enda är väl oron gällande balansaxelkedjespännaren, om man inte fixat den...

En del av KLRens stabilitet ligger väl högst troligt att den väger ganska många kilo fler än de övriga enstånkorna. Dvs, en val dansar inte gärna balett utan vidare :D
 
En granne i spånga bröt benet när han skulle kicka igång en Yamaha.
Det var tydligen nåt elfel. Han gick med kryckor ett tag:smasha
 
Rubriken på tråden borde kanske vara "Galna enstånkor" istället?


Enstånkan är evig. Det är inte de nuvarande priserna det är fel på.
Den var helt enkelt undervärderad tidigare.
Typ som kronan. :D

Är det verkligen så? Jag tror att den stora encylindriga motorn inte är optimal, den borde slitas hårdare än flercylindriga. Större belastning på lager, vevstake ,kamkedja och annat. Kraften till bakhjulet levereras ryckigt, borde slita på kraftöverföringen. Man ser sälla några stora off-roadare med långa miltal. Å andra sidan ser man sällan några ö h t. Hojar som förr var vanliga, Suzuki DR600 och liknande från 80-talet finns knappt längre. Antingen är de utskrotade eller så har ägarna valt att köra vidare med dem.
 
Jag har haft några enstånkor tidigare. Saknar dom alla, men man kan ju inte behålla allt man äger genom åren. En av mina tidigare enstånkor är denna DR650 Dakar :kär

DR650DAKAR.jpg
DR650DAKAR -91

Smygehuk.jpg
Utflykt till Smygehuk med några vänner
 
En ej original eller väldigt omhändertagen TT600 från 1987 för 11k då.

En definitivt säljade beskrivning.
"Går bra"
Negativt sett så är den i Övik vilket är lite för långt upp i landet. Sthlm hade varit bättre. Men priset är ok. Samt att den har bara kick och ingen elstart.
Hur många dager ger vi den innan den går?

Yamaha tt600 säljes i Örnsköldsvik - Blocket
 
Last edited:
TT600:an är borta senast imorgon. DR650 går annonstiden ut.
 
Hejsan.
Själv har jag en XT600 -88 till salu för 8900kr.
Den är välanvänd, men nybesiktigad!
Kom o köp!
 
Man ser sälla några stora off-roadare med långa miltal.

På soe.se finns en kille med en XR650 som har passerat 10k mil.
Om inte minnet sviker mig så hade killen ifråga isär motorn vid ~7000 mil bara för att konstatera att den var i kanonskick!
Nämnas bör i sammanhanget att grisen (dvs XR650) inte har ryckutjämnare - apropå krafter o slitage...
:fakta
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top