Gamla enstånkor

Jo. Det kan ju vara så de slutar sina dagar, precis som andra eftertraktade klassiker. En och annan Yamaha SR400/500 har också mött sitt öde i händerna på glada hojbyggare.

Glöm inte stugmoppedöden, ett fruktansvärt öde för en gammal krigare. :(

Hursomhelst tror jag inte att en för tidig död beror antalet cylindrar. Jag tror att ett förhållandevis lätt och smidigt chassi med förh-vis lång fjädring, lockade föraren till att överskatta sin förmåga uti obanad terräng. Vilket såklart sliter ned en hoj långt innan motorn ger upp.
 
Vill ha en KLR också. Tycker faktiskt den känns lite bättre än XTn. Lite mer pulver i motorn. Vattenkyld. Upplever chassit som lite stabilare. Enda är väl oron gällande balansaxelkedjespännaren, om man inte fixat den...

Ok, är som intressant att höra va för du ville ha tag på en.

Balansaxelsträckaren ska man ju se upp med men det är ju ingen jätte svår grej att byta ut om man är normalhändig.
 
På soe.se finns en kille med en XR650 som har passerat 10k mil.
Om inte minnet sviker mig så hade killen ifråga isär motorn vid ~7000 mil bara för att konstatera att den var i kanonskick!
Nämnas bör i sammanhanget att grisen (dvs XR650) inte har ryckutjämnare - apropå krafter o slitage...
:fakta

Detta med avsaknaden av ryckutjämnare på XR650 var bra info, då behöver man nog inte oroa sig om man lyckas klämma dit ett bakhjul utan ryckutjämnare på KLR:en om det nu går att hitta nåt so går att få dit nåt 18 eller 19 tuns hjul för att öka på utbudet av dubbdäck bak.
 
Jag har varit på jakt efter stånka sedan 2017. Tycker de varit lika dyra då som nu. Jag tror det beror på att den typen av stånka inte finns i sortimentet längre. Numera kan man köpa en lätt fin offroad på runt 250cc eller en riktigt vass, och dyr, 690 för alldeles för mkt pengar. De riktiga brukshojarna, typ XT och DR säljs inte längre.

För min egen del slutade det med att jag köpte en SLR 650 för några månader sedan till det ringa priset 9500kr. -97, 4000 mil och i ok bruksskick. Startar och går som en klocka men dricker lite olja. Tror alla SLR gör det. SLRen får man i regel billigare eftersom det inte är en riktig offroadhoj, prestandan är skit och den är ful som stryk. Perfekt att ha som en beater under vintern. Piskar skiten ur stackarn varje dag men han tuffar på som en tjurig kamel.
 
Ok, är som intressant att höra va för du ville ha tag på en.

Balansaxelsträckaren ska man ju se upp med men det är ju ingen jätte svår grej att byta ut om man är normalhändig.

Min XT är dock ganska trevlig nu, då jag hottade upp den i somras med nya progressiva fjädrar fram, och ny ställbar dämpare bak. Båda från YSS. Passerade 6000 mil tidigare i höst.
 
Detta med avsaknaden av ryckutjämnare på XR650 var bra info, då behöver man nog inte oroa sig om man lyckas klämma dit ett bakhjul utan ryckutjämnare på KLR:en om det nu går att hitta nåt so går att få dit nåt 18 eller 19 tuns hjul för att öka på utbudet av dubbdäck bak.

Ägde min gris under 16(!) år och aldrig haft ryckutjämnare på den.
Hade lite sådana tankar ett tag men då det var ett jävla meck så la jag ner den iden.
Kan säg att motorn i grisen går aningen (:rolleyes:) hårdare än i din KLR (har testat den modellen vid ett par tillfällen) så jag tycker inte du ska lägga ner mer tid/energi på det projektet!

Mina $0,02
 
Last edited:
Hur många pm har du fått om den? Är den lättstartad?

Har inte fått nått pm faktiskt! Ja den är lättstartad och går fint. Mätaren står på lite över 7000mil, så det finns spår av användning!
 
Last edited:
På soe.se finns en kille med en XR650 som har passerat 10k mil.
Om inte minnet sviker mig så hade killen ifråga isär motorn vid ~7000 mil bara för att konstatera att den var i kanonskick!
Nämnas bör i sammanhanget att grisen (dvs XR650) inte har ryckutjämnare - apropå krafter o slitage...
:fakta
Det går säkert att köra långt om man kör på rätt sätt. Däremot är jag övertygad om att konstruktionen med en stor cylinder har konstruktionsmässiga nackdelar. Jag minns när Honda i slutet av 70-talet skulle ta fram en stor offroad för USA-marknaden, där "the bigger the better" gäller. Man hade stora problem med att hitta rätt val av material, slaglängd, lager och annat för att få bitarna att hålla ihop när man försökte bygga den första 500cc offroaden. 125 cc och 250 gick bra, men 500cc gav krafter och vibrationer som knäckte vevstakar och lager på löpande band. Man lyckades till sist med balansaxlar och annat, men det är en annan historia.
 
Är det verkligen så? Jag tror att den stora encylindriga motorn inte är optimal, den borde slitas hårdare än flercylindriga. Större belastning på lager, vevstake ,kamkedja och annat. Kraften till bakhjulet levereras ryckigt, borde slita på kraftöverföringen. Man ser sälla några stora off-roadare med långa miltal. Å andra sidan ser man sällan några ö h t. Hojar som förr var vanliga, Suzuki DR600 och liknande från 80-talet finns knappt längre. Antingen är de utskrotade eller så har ägarna valt att köra vidare med dem.

Kommer nog ofta annat mellan därav låga mil (läs hus kärring barn renovering osv) har haft xren sen -07 och kört 1200 mil på dom åren =årlig körsträcka förr men å andra sidan kostar helförsäkring strax över 600 per år så det är skit samma :)
 
Tillhör själv den kategorin som betalade trettio för en gammal stånka i år:rodnar

Men är rätt nöjd med mitt val trots allt. Var utan hoj ett halvår. Tidigare en 1100. Köpte en Bmw F650 Dakar i ok skick. Har haft en Dominator, min första hoj, och det skiljer en hel del till det bättre på min senare sas. Inte spektakulärt mycket men trevligare totalt sett.

Kan tom åka lite enklare bortanför asfalten med den hojen. Det var inte lika självklart med Dominatorn. Även om den var bra på sitt vis sas. Lite tung, lite vobblig men enkel och ärlig på något vis.
 
Bra pris! Just Dominator har legat mystiskt högt i alla år, aldrig fattat varför.

Gammalt minne: Dominator var flång ny och jag försökte hyra en på Hondacenter Vanadisplan med en kompis körkort men det funkade inte. Jag borde köpa den bara därför att...

Fan att det alltid är 50+ mil när det är billigt
 
Lovvärt, men är det inte bättre att hålla det i Blocket-tråden...?
Ja..jo... det funkar nog i båda.
Tänkte mest typ vettiga (och helt ovettiga?) annonser från alla ställen man hittar dem här. Typ den här ser intressant ut.
Den riktiga Blocket-tråden är ju mera åt det roliga hållet och lever sitt eget liv. Sen om saker postas i även där gör ju inget.

Typ.
Honda SLR650, 1997, Sthlm
12 000
https://www.facebook.com/marketplace/item/618144159079056/
 
Ja..jo... det funkar nog i båda.
Tänkte mest typ vettiga (och helt ovettiga?) annonser från alla ställen man hittar dem här. Typ den här ser intressant ut.
Den riktiga Blocket-tråden är ju mera åt det roliga hållet och lever sitt eget liv. Sen om saker postas i även där gör ju inget.

Typ.
Honda SLR650, 1997, Sthlm
12 000
https://www.facebook.com/marketplace/item/618144159079056/



Tja, tips från ansiksboken funkar ju formellt inte i Blockettråden.
Mig gör det inget - jag läser båda, och har köpstopp dessutom. :D
 
Angående om de är "dyra" eller inte beror på vad man jämför med. Många köper begagnad moppe för 20 000, en skaplig trampcykel kostar 15 000. Kläder och hjälm kostar en del också. Försäkring till en sporthoj... mm. Så om det är viss efterfrågan är 20 - 35 000 inte så farligt för en fungerande hoj tycker jag. Köpte själv en xt med 1500 mil för 30 och är nöjd med det köpet. Om milen är ärliga vet jag ej men skicket är bra iaf.
 
Ja..jo... det funkar nog i båda.
Tänkte mest typ vettiga (och helt ovettiga?) annonser från alla ställen man hittar dem här. Typ den här ser intressant ut.
Den riktiga Blocket-tråden är ju mera åt det roliga hållet och lever sitt eget liv. Sen om saker postas i även där gör ju inget.

Typ.
Honda SLR650, 1997, Sthlm
12 000
https://www.facebook.com/marketplace/item/618144159079056/

Dom som inte har Facebook kan inte se annonsen, men va gör de ingen förlust på den hojen iaf..
 
Back
Top