Gamla enstånkor

En XR600 med en Dominator spis.
Modellbeteckningen är XR650L och ska inte förväxlas med XR650R.
Det enda de har gemensamt är att det står Hånda på tanken…


Den har fjädringsvägen men billigare komponenter.

Lägre uteffekt, högre vikt genom batteri, startmotor och klunsigare avgassystem.

Saknar trottel och accpump utan har CV-förgasare.

Ser man den som en on-off roadare så är det en bra hoj, men det är ett rejält steg upp till XR 600R.

Ovanlig i Sverige. Togs nog bara in på prov för att känna på marknaden.
 
Den orerade du över redan i måndags, och fick nog lite förklaringar kring värdet då, backa och läs.
Jodå, men ju längre annonsen ligger ute utan att hojen blir såld, desto mer förstår alla att säljarens fantasier om vad han kan få är just...fantasier. Det finns en lustig korrelation mellan säljarnas och spekulanternas uppfattning om hojarnas värde på Blocket, det är inte bara jag utan flera här som noterat detta. Har man haft pärlan ute till försäljning nån månad och ingen nappar - vad kan problemet vara..?
 
Jodå, men ju längre annonsen ligger ute utan att hojen blir såld, desto mer förstår alla att säljarens fantasier om vad han kan få är just...fantasier. Det finns en lustig korrelation mellan säljarnas och spekulanternas uppfattning om hojarnas värde på Blocket, det är inte bara jag utan flera här som noterat detta. Har man haft pärlan ute till försäljning nån månad och ingen nappar - vad kan problemet vara..?

Problemet är väl att du värderade hojen till 10000kr vilket nog är ännu längre bort från verkligheten än 75000kr.
 
Jodå, men ju längre annonsen ligger ute utan att hojen blir såld, desto mer förstår alla att säljarens fantasier om vad han kan få är just...fantasier. Det finns en lustig korrelation mellan säljarnas och spekulanternas uppfattning om hojarnas värde på Blocket, det är inte bara jag utan flera här som noterat detta. Har man haft pärlan ute till försäljning nån månad och ingen nappar - vad kan problemet vara..?
Jag utgår ifrån att du tycker det är fullständigt uppåt väggarna att en Puch Dakota kan byta ägare för 100.000:-, eller en Monkeybike för hälften, visst?

Dina åsikter får du ha såklart, men du har en förmåga att försöka låta som ett facit, vilket du verkar sakna.

Han med XT’n kanske bara får 50.000:-, det är möjligt men du förstår verkligen inte omfattningen av renoveringen om du tror den är värd 20.000:-

Kortfattat så är du illa uppdaterad på värdet av hojar, oinitierad helt enkelt. Och det är ok, men du lägger alltid upp det som att ”kolla in den här tokfransen” och det är tröttsamt.

Ta till dig det som folk som Notrightrider skriver till exempel, väl underbyggda inlägg med de initierade detaljerna som han ( och andra ) bidrar med så lär du dig något till slut. Kanske.
 
Problemet är väl att du värderade hojen till 10000kr vilket nog är ännu längre bort från verkligheten än 75000kr.
Eller inte. Liknade hojar - alltså körmässigt, utan anspråk på att vara samlarobjekt - brukar annonseras ut för mellan 20-30000kr.

Det finns hur många som helst.
 
Jag utgår ifrån att du tycker det är fullständigt uppåt väggarna att en Puch Dakota kan byta ägare för 100.000:-, eller en Monkeybike för hälften, visst?

Dina åsikter får du ha såklart, men du har en förmåga att försöka låta som ett facit, vilket du verkar sakna.

Han med XT’n kanske bara får 50.000:-, det är möjligt men du förstår verkligen inte omfattningen av renoveringen om du tror den är värd 20.000:-

Kortfattat så är du illa uppdaterad på värdet av hojar, oinitierad helt enkelt. Och det är ok, men du lägger alltid upp det som att ”kolla in den här tokfransen” och det är tröttsamt.

Ta till dig det som folk som Notrightrider skriver till exempel, väl underbyggda inlägg med de initierade detaljerna som han ( och andra ) bidrar med så lär du dig något till slut. Kanske.
Det kan ju vara så att det till slut dyker upp en miljardär som inte bryr sig om priset och köper hojen rakt av, det får vi aldrig veta. Det verkar bara som att vissa säljare lever i ett parallellt universum där helt andra priser och värden gäller för just deras hoj. Fast det ligger tre likadana ute på Blocket till hälften av vad de begär. Men ok, jag ska sluta raljera över priser, det blir lite tjatigt och hör kanske inte hemma i den här tråden...
 
Det kan ju vara så att det till slut dyker upp en miljardär som inte bryr sig om priset och köper hojen rakt av, det får vi aldrig veta. Det verkar bara som att vissa säljare lever i ett parallellt universum där helt andra priser och värden gäller för just deras hoj. Fast det ligger tre likadana ute på Blocket till hälften av vad de begär. Men ok, jag ska sluta raljera över priser, det blir lite tjatigt och hör kanske inte hemma i den här tråden...
Vad tycker du om Dakota för hundra papp? Monkeybike? Jag försöker bara begripa din nivå av insikt kring det du torgför åsikter om.

Du bara fortsätter substanslöst svamlande svara, tar du till dig något? Vill du lära dig något? Öka insikten? Inte?

Räkna inte med
några intressanta diskussioner om värdet på gamla fina stånkor då, som tråden handlar om.

Parallellt universum? Ja många drömmer men du fattar sällan när pengarna trots allt finns där.

Dessutom är du tråkig att diskutera med då du aldrig bemöter sakfrågor, du bara fortsätter samma svammel om och om igen.

För övrigt finns det bra listor som klart och tydligt deklarerar cirkavärdet på intressanta motorcyklar som kan användas som facit om man nu känner att man famlar i mörkret som du gör, fast jag tror inte att du är intresserad egentligen
 
Jag tror att det beror på vad man är för typ av människa.

Jag har jättesvårt att se "värde" i saker bara för att dom är gamla och kanske sällsynta.

Visst gillar jag sådana saker, men jag betalar ju inte 50 tusen för en bil som är så dålig att jag bara kör den fem gånger om året till olika träffar, även om jag hade en som ung.
( i mitt fall SAAB V4)

En bekant ärvde flera veteranbilar efter sin far, han bestämde sig för att behålla en, den finaste och använda den, men den drog mycket soppa, den hade dålig prestanda, han ville inte köra den i dåligt väder, men den saknade AC så den gick inte att köra i bra väder heller, och det kostade honom pengar att ha den uppställd.

Det var en bil för 100 tuss, för 10 får du en modern bil med fungerande AC med bättre komfort, prestanda och bränsleförbrukning och slipper en massa underhåll och reparationer.
 
Jag tror att det beror på vad man är för typ av människa.

Jag har jättesvårt att se "värde" i saker bara för att dom är gamla och kanske sällsynta.

Visst gillar jag sådana saker, men jag betalar ju inte 50 tusen för en bil som är så dålig att jag bara kör den fem gånger om året till olika träffar, även om jag hade en som ung.
( i mitt fall SAAB V4)

En bekant ärvde flera veteranbilar efter sin far, han bestämde sig för att behålla en, den finaste och använda den, men den drog mycket soppa, den hade dålig prestanda, han ville inte köra den i dåligt väder, men den saknade AC så den gick inte att köra i bra väder heller, och det kostade honom pengar att ha den uppställd.

Det var en bil för 100 tuss, för 10 får du en modern bil med fungerande AC med bättre komfort, prestanda och bränsleförbrukning och slipper en massa underhåll och reparationer.
Nästan overkligt mycket off topic, inte bara fel tråd utan helt fel forum. Släpp din bekantas veteranbilar nu och bidra till Sporthojs enda levande tråd istället
 
Nästan overkligt mycket off topic, inte bara fel tråd utan helt fel forum. Släpp din bekantas veteranbilar nu och bidra till Sporthojs enda levande tråd istället
Jag försökte förklara att somliga tycker en gammal enstånka är värd 75000:- och andra tycker att den är värd 10000:-

Jag har inge bekanta med veteranmotorcyklar som dom övervärderar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top