Gamla enstånkor

Ja, jäklar…..
Funderar på om det är av stort värde att fälgbanorna är ombyggda just i England?
Inget speciellt företag, utan att det är gjort just där?
Och så funderar jag ofta på procentsatsen på bedömningar.
Har diskuterat flera bilannonser där det står ”99% rostfri”, och ställt frågan om det baseras på totalvikten, eller något annat?
Jävlar vad bittert petig man börjar bli, det finns stor risk att det inte blir något mer inköp 2022 ?
 
Har aldrig fattat den här tråden..... "gamla enstånkor" är Matchless G50, BSA Gold Star o liknande. Ni pratar ju bara om moderna hojar från 70-talet o framåt...
God Jul på er förresten!!
Ja, kan vara en definitionsfråga, men du verkar vara mer inne på tråden "Antika enstånkor" och den kanske måste startas upp snart?
God Hjul förresten :)
 

Då jag ser den där 250:in så funderar jag på hur folk totalt kan sakna nån form av sinne för design och former och även totalt saknar självinsikt.

Jag irriterar ju mig bla på min Honda, den ser ju ut så där. Men jämför man mot den där ser väl min ändå ut ganska så bra.
 
  • Gilla
Reaktioner: JPT
Ja, kan vara en definitionsfråga, men du verkar vara mer inne på tråden "Antika enstånkor" och den kanske måste startas upp snart?
God Hjul förresten :)
Referenserna är olika - när vi pratade enstånkor när man började köra hoj så var det just dessa man tänkte på (vi hade några killar på gymnasietiden som körde sådana). När sedan Hondas XL-modeller m.fl. dök upp på marknaden så var det så nytt att termen "enstånka" inte kunde appliceras på dem. Så nu vet du hur j-kla antik jag är......
 
Funderar på om jag ska skriva i den här tråden eller i den m råd om däck.
Det får bli här :hoppskrat
Lillhojen ska få nya däck., jag slits mellan att köpa med "klassiskt" möster Typ Heidenau K34, lite grövre mönster typ Heidenau K60 eller helt enkelt modrna däck typ Bridgestone BT46/Metzeler ME77.

Hojen är inget bygge utan helt original så när som på ny ljuddämpare, stötdämpare och lite osynliga saker.
Eftersom den framförs i farter sällan överstigande 90kmh så är utseendet och känslan viktigare än max prestanda.

Så vad ska jag skriva p önskelistan såhär sista dagen innan jul.

God hjul på er alla!

GodHjul.gif

2022-05-23 10.26.28.jpg
 
Funderar på om jag ska skriva i den här tråden eller i den m råd om däck.
Det får bli här :hoppskrat
Lillhojen ska få nya däck., jag slits mellan att köpa med "klassiskt" möster Typ Heidenau K34, lite grövre mönster typ Heidenau K60 eller helt enkelt modrna däck typ Bridgestone BT46/Metzeler ME77.

Hojen är inget bygge utan helt original så när som på ny ljuddämpare, stötdämpare och lite osynliga saker.
Eftersom den framförs i farter sällan överstigande 90kmh så är utseendet och känslan viktigare än max prestanda.

Så vad ska jag skriva p önskelistan såhär sista dagen innan jul.

God hjul på er alla!

View attachment 479484

View attachment 479485
Jag hade gått på det klassiska, typ Heidenau K34.
Så gjorde jag till min RD, och tycker att det ser lite tidstypiskt ut.
Och jag gick helt på uteendet, eftersom jag ändå bara kör den en fin sommardag per år för att "motionera" den.
På TW:n fick det bli lite tvärtom, med gatbetonade däck än de terrängbetonade som är original.
Ville få ut mer mil, och utseendet blev inte jättefel, men inte helt rätt ändå.
En julkompromiss kan man säga.

God Hjul.

RD350_2.jpg
 
Vem skulle köpa en sån här hoj?
Skärmbild (55).png
Jag menar, XR:en har gått 800 mil sannolikt bara på asfalt och vid första grusvurpan skulle det kosta massor att återställa skicket. Så vem (förutom jag då om jag nu gillade Honda) köper hojen och använder den till vad?
 
Vem skulle köpa en sån här hoj?
View attachment 481811
Jag menar, XR:en har gått 800 mil sannolikt bara på asfalt och vid första grusvurpan skulle det kosta massor att återställa skicket. Så vem (förutom jag då om jag nu gillade Honda) köper hojen och använder den till vad?
Köparen är antagligen någon med pengar och utrymme som gillar gamla enstånkor.
 
Köparen är antagligen någon med pengar och utrymme som gillar gamla enstånkor.
Det tror och hoppas jag med. Det finns nog med XR som sliter hårt på grusvägar, så jag ser den gärna hamnar på någons finhylla!
 
Vem skulle köpa en sån här hoj?
View attachment 481811
Jag menar, XR:en har gått 800 mil sannolikt bara på asfalt och vid första grusvurpan skulle det kosta massor att återställa skicket. Så vem (förutom jag då om jag nu gillade Honda) köper hojen och använder den till vad?
När jag köpte min XR650 för mååånga år sedan så var den 3 år gammal och hade gått 600 mil.
Säljaren var en finlandssvensk som var +60 bast.
Hade fått en massa bilder på den och när jag dök upp så hade verkligen inte bilderna gjort hojen rättvisa - den var som NY!
:kär
Hur jag än försökte så gick det inte att hitta en fläck på hojen!
När jag frågade säljaren hur fan han burit sig åt att hålla den i det skicket den var i då det ändå var en grussmiskarhoj så tittade han storögt på mig och sa:
"Groos...? Är du inte kloook, int fan har jag sört groos med sykkeln"
:rofl

Kan berätta att första vurpan sved och jag grämde mig mkt innan hojen fick den patina som alla grusmoppar ska ha!


True story
:fakta
 
När jag köpte min XR650 för mååånga år sedan så var den 3 år gammal och hade gått 600 mil.
Säljaren var en finlandssvensk som var +60 bast.
Hade fått en massa bilder på den och när jag dök upp så hade verkligen inte bilderna gjort hojen rättvisa - den var som NY!
:kär
Hur jag än försökte så gick det inte att hitta en fläck på hojen!
När jag frågade säljaren hur fan han burit sig åt att hålla den i det skicket den var i då det ändå var en grussmiskarhoj så tittade han storögt på mig och sa:
"Groos...? Är du inte kloook, int fan har jag sört groos med sykkeln"
:rofl

Kan berätta att första vurpan sved och jag grämde mig mkt innan hojen fick den patina som alla grusmoppar ska ha!


True story
:fakta
Oj oj, får nästan en tår i ögat även om du gjorde det rätta - använde hojen. :tummenupp
 
En hypotetisk fråga, än så länge.
Jag har en SR500 -91 som jag gillar och kommer att behålla.
Men, om jag råkar få tag på en likadan, men utan motor, skulle någon av de mer offroadiga modellernas motor passa? Gärna med elstart då jag börjar bli bekväm av mig.
Jag tänker mig en möjlig bushoj, inget scrambler, flattrack, kotlettfrillebyggande utan bara rafsa ihop något.
Jag har inte för avsikt att sätta igång med stora modifieringar och omsvetsnigar av ram eller liknande, har nog med pågående projekt ändå.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top