Galet halt i rondeller vid blött väglag.

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
varför är det galet halt vid blött väglag på viss asfalt i rondeller.
även med bilen spinner och sladdar man om man gör det minsta gaspådrag eller ratt/styrrörelse.
har hört om att det finns gummiasfalt, kan det vara detta som är orsaken?

Rondeller förutsätter jag nästan att de skall vara hala oavsett väder. Speciellt de som är nära en bensinmack.

Fick framhjulsläpp i gångfart i 20+ och sol i en rondell...

Jag har aldrig upplevt rondeller halkiga däremot in och utfarter från bensinmackar och nylagd asfalt ska vi inte tala om ens.. Livsfarligt är bara förnamnet.

Inte bara rondeller
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7018984
Två till sjukhus efter mc-olycka vid Ikea

Linköping

En motorcykelolycka inträffade på torsdagskvällen på E4 i höjd med Ikanohuset i Linköping.

Polis och räddningstjänst larmades strax efter klockan 21 till olycksplatsen, i södergående körfält, där en motorcykel med två personer kört av vägen, in i vajerräcket och sedan ner i diket.

Det ska ha varit mycket halt vid olycksplatsen efter kvällens regnskurar.

De två inblandade fördes med ambulans till US, men enligt räddningstjänsten ska de inte ha råkat ut för några allvarliga skador.

Höger körfält fick stängas av under en kort stund i samband med räddningsarbetet.

Corren

Last edited:
det är trist att sånt skall påverka premier då då det inte är Motorcykelns / eller förarens fel direkt, utan ytlagrets fel, lite regn borde inte vara problemet.

men det är ju inte "lite" halt vid blöta utan såpahalt.
jag har inte upplevt detta förrän på det senaste fem åren, har dom blandat bakelit i gatan?
"satan i gatan"

det är trist att sånt skall påverka premier då då det inte är Motorcykelns / eller förarens fel direkt, utan ytlagrets fel, lite regn borde inte vara problemet.

men det är ju inte "lite" halt vid blöta utan såpahalt.
jag har inte upplevt detta förrän på det senaste fem åren, har dom blandat bakelit i gatan?
"satan i gatan"

De använder billig skitasfalt, och om det blir snorhalt med regn på så är den antagligen inte godkänd. Men att få ut kontrollanter för att mäta det innan vattnet torkat bort är ju nästintill omöjligt.

Fick släpp på bakhjulet i rondell förra veckan. Idag så jag att dom satt upp en varningsskylt. Kanske någon som klotat och ringt in. Nordanby rondellen brevid Statoil i Västerås förresten.

/Per

suger när man sitter på hojen. Är det med bilen är det ju bara ta några extra varv.

Vägverket har även gått ut med en lista på olika sträckor som har en asfalt som tydligen inte var så lyckad när den vid olika väderlekar har en tendens att förvandlas till skridskobana.Var för en tid sedan på en semesterrunda i en för mig avlägsen del när jag i personbil upptäcker hur jag vid några rondeller samt trafikljus tappade greppet om drivhjulen.Något förvånad samt lite förbannad över denna beläggning gick naturligtvis mina tankar till alla mc åkare som kanske för sent upptäcker denna glashala yta.Inga skyltar fanns heller som talade om att beläggningen kunde vara hal.Rent trafikfarligt är ju ingen underdrift.

I just rondeller så är det ju ofta dieselspill från fulltankade lastbilar, men även gummirester som fastnar i asfalten med tanke på att det svänger och kränger som det gör i en rondell, framförallt för lastbilar, gummi + lite dieselspill + regn = halt.
Synd att dem inte kan komma på någon vettig lösning för detta, man är ju nästan livrädd var gång man åker in i en rondell, framförallt om den är i närheten av en mack eller lasbilsparkering.

Största orsaken till att det är "galet" halt i rondeller är alla jävla lastbilspedofiler som åker runt och läcker ut allehanda vätskor. Diesel, hydraulolja, motorolja, vatten, ja vad fan som helst. Så fort de svänger så rinner något ner på vägen, kolla själv nästa gång ni ligger bakom en lastbil...
I min hemkommun kan det inte finnas en enda lastbil som är tät, så sportig körning i rondeller är inte att tänka på. Ni som bor i Fjollträsk kan prova Väsby-rondellen, den är ungefär likadan och ökand i hela norra Stockholm. Man kan åka hela rondellen på bredställ till och med i framhjulsdriven bil...

Tog upp detta "fenomen" i Stockholmsforumet tidigare.
Har tidigare märkt att bakhjulet släpper lite snällt på denna nya asfalt men vad jag råkade ut för två veckor sen var nog "närmaste döden" upplevelsen någonsin.

Normalt väldigt komfortabel med att köra i regn (gillat det tom) men nu skrämmer den svarta blanka asfalten skiten ur mig, kör numer väggren dom sträckor som inte har "gammal" asfalt i någon fil..

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=244431

Hal asfalt

Asfalten kan bli hal av många anledningar som tex spill men det jag tror TS avser är när asfalten har lagts i för hög värme som tex på sommaren då kan olja/vätska tränga upp vid regn och göra körbanan snorhal med stort S.

Var och körde bil i Halmstad när det regnade för inte så länge sedan och där var dem flesta ny lagda partierna snorhala tyckte jag.

Har för mig att transportstyrelsen sa på nyheterna att dem ska titta närmare på fenomenet. Skridskobanor ingick visst inte i deras "noll-vision".

Är väl någon kontorsnisse som har sparat pengar och effektiviserat på VV/Transportstyrelsen och nu har vi sämre asfalt som resultat.

Så känner man inte till asfalten man kör på när det regnar kan det vara lämpligt att ta det försiktigt. Sen kan ju någon lastbilsdrulle spillt diverse framför en så det gäller att vara på sin vakt.

Kör försiktigt!

Mvh
McBain

Bra tråd, jag som inte har speciellt många mil bakom styret hade aldrig hört talas om rondeller, ny blöt asfalt eller utanför macken. Så det är absolut några ställen jag kommer ta det lugnt i framtiden :tummenupp

Det finns flera saker som man som MC-förare bör VETA. Bla att det kan vara halt i rondeller, på brunnslock och vita streck. Det kan även ligga rullgrus i kurvor eller så kan bilen framför tvärnita. Eller bilen som står till höger och skall ut på "din" väg plötsligt bara kör.

Sånt här tycker iaf jag att man som MC-förare måste ta höjd för när man är ute och kör. Du kan ju tex börja med att förutsätta att det är snorhalt i alla rondeller, så blir du inte överraskad om det skulle vara det.

Antar att du gjort bort dig i en rondell och fått en repa på hojen, och nu är du sur över att du skall få stå för självrisken?

Om det nu var "extra" halt i rondellen kan du påpeka detta för Vägverket (eller vilken myndighet som nu ansvarar för den rondellen) och så får de betala din självrisk. Har hört andra fall där folk fått igenom sånt här.

Tror VV fultestar billig asfalt, så mycket hal asfalt har aldrig funnits.

SMC har ju lite testdata och polisanmält.

Det sjuka är ju att inget händer.

Fick släpp på bakhjulet i rondell förra veckan. Idag så jag att dom satt upp en varningsskylt. Kanske någon som klotat och ringt in. Nordanby rondellen brevid Statoil i Västerås förresten.

/Per

Fick bakhjulssläpp i regn på bra rak asfalt här om dagen, jag va klantig och vred lite för mycket på den högra rullen.. Samma princip gäller väl i rondeller? ta för givet att blöta rondeller är hala som is så slipper ni bli förvånade..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman