Gör jag rätt eller fel,skrapar lite kåpor vid bankörning.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Vill ha lite respons på om jag gör rätt eller fel vid bankörning.
Upptäckt att jag skrapat upp slit skruvarna på fotpinnarna o på ena sidan har det även börjat ta på fotpinnen (orginal fotpinnar).
Upptäckte även idag vid tvätt att jag varit o nosat på vänster sidan o skrapat lite på generatorkåpan o en liten repa på undre plast sido kåpa.
Även sidostödet har fått sig ett pytte litet skrapmärke.
Gör man nåt fel? är man lite väl för långt ner i kurvor?,ska jag hålla hojen lite mer upprätt istället,försöker slänga ut knäet så gott jag kan o skrapa på puckarna.
Denna tråd kanske hör till hantering av hoj men eftersom här är mest ban förare så postar jag även här.
:Bugar
 
Räcke det inte med första tråden? :va
 
Det går väl att kompensera lite genom att själv hänga ut med kroppen åt det hållet man svänger, då måste du inet lägga ner lika mycket men kan ändå hålla samma fart, men det kanske du gör.

Men det här kan säkert RR folket mer om, själv lutar jag inte mer än nödvändigt:lol
 
Skryt lagom hörru. Hälften av alla trådar här handlar om hur man kommer längre ner för att skrapa, fotpinnar, kåpor och dyl., samtidigt som du klagar
på att att du gör det.
Nä men seriöst, tror att det är det som är meningen med hojkörning :yoparty
 
Bikacapa skrev:
Skryt lagom hörru. Hälften av alla trådar här handlar om hur man kommer längre ner för att skrapa, fotpinnar, kåpor och dyl., samtidigt som du klagar
på att att du gör det.
Nä men seriöst, tror att det är det som är meningen med hojkörning :yoparty

Vill inte skryta,vill bara få lite tips o bra respons på om jag gör rätt eller fel.
Själv var jag väl inte nåt vidare lycklig av att se repor på generatorkåpan o en bit av fotpinnen uppäten.
Däremot är jag glad över att jag lyckats lära mig o vågar skrapa knä,skryt får andra stå för om de känner för det...mitt måtto är ha kul o lära sig hantera hojen vad den är skapt för.
 
R1 racer skrev:
Vill inte skryta,vill bara få lite tips o bra respons på om jag gör rätt eller fel.
Själv var jag väl inte nåt vidare lycklig av att se repor på generatorkåpan o en bit av fotpinnen uppäten.
Däremot är jag glad över att jag lyckats lära mig o vågar skrapa knä,skryt får andra stå för om de känner för det...mitt måtto är ha kul o lära sig hantera hojen vad den är skapt för.
Det var inte menat att vara spydig, bara en smula ironsik :hihi. Men ok som svar på din fråga "Ja du gör rätt" :tummenupp och jag önskar att även jag gjorde det något oftare.
 
R1 racer skrev:
Vill ha lite respons på om jag gör rätt eller fel vid bankörning.
Upptäckt att jag skrapat upp slit skruvarna på fotpinnarna o på ena sidan har det även börjat ta på fotpinnen (orginal fotpinnar).
Upptäckte även idag vid tvätt att jag varit o nosat på vänster sidan o skrapat lite på generatorkåpan o en liten repa på undre plast sido kåpa.
Även sidostödet har fått sig ett pytte litet skrapmärke.
Gör man nåt fel? är man lite väl för långt ner i kurvor?,ska jag hålla hojen lite mer upprätt istället,försöker slänga ut knäet så gott jag kan o skrapa på puckarna.
Denna tråd kanske hör till hantering av hoj men eftersom här är mest ban förare så postar jag även här.
:Bugar

Gathojar på över 200 kg skrapar i lite här och där när man kör på bana.
 
Jag skrapade i fotpinnarna i många kurvor(på bana alltså) innan jag började flytta på häcken och hänga av,
det är nog att föredra. Föreställ dig vad som händer om du har fotpinneskrap när du passerar en asfaltsskarv,
det krävs inte så mycket för att däcken ska tappa greppet om du lutar hojen så mycket.

/A
 
R1 racer skrev:
Vill ha lite respons på om jag gör rätt eller fel vid bankörning.
Beror väl på hur fort du kör. Vid någon punkt (hastighet) kommer något att att i men det bör väl inte göra det i "touringtempo". En gissning är dock att du burkar för lite och därför måste luta bågen mer än nödvändigt och/eller att dina dämparinställningar är fel. Lite mer kompression där bak skadar nog inte, om man får gissa lite mer.
 
Dags att börja flytta på kroppen. Att hänga ut knät hjälper inte, du måste flytta ut ändan/överkroppen så du kan räta upp hojen lite.
Åker du på avslag eller håller du gas genom kurvorna? Hojen blir lägre på avslag...

Att slita ner piggarna på fotpinnarna är inte så bra, de sitter där för att varna dig om att dina däck ligger på max vinkel de kan hantera med vettigt grepp. Mer nerlägg kan lätt resultera i idiotsläpp.

Kolla fjädringen så den inte är för mjuk för bankörning. Den behöver troligen styvas upp om du tänker fortsätta på bana.
 
Som mattias sa en gång om hur mycket man ska hänga på hojen: "det ska kännas som det hänger lika mycket som rossi gör på teve". Det är så sant så. Om du burkar (hänger ut mer) kan du bibehålla kurvhastigheten men med mindre nedläggningsvinkel. man eftersträvar ju alltid så lite nerläggningsvinkel som möjligt eftersom man då inte påfrestar däcken lika mycket.

Den dagen du kommer i en lång höger och skrapar i stövel, fotpinne samt ljuddämpare finns risken att man lyfter bakhjulet med vurpa som följd. Roligare finns ju.

//jaG
 
Höj hojen bak en aning och häng ut mer så löser du nog problemet...


R1 racer skrev:
Vill ha lite respons på om jag gör rätt eller fel vid bankörning.
Upptäckt att jag skrapat upp slit skruvarna på fotpinnarna o på ena sidan har det även börjat ta på fotpinnen (orginal fotpinnar).
Upptäckte även idag vid tvätt att jag varit o nosat på vänster sidan o skrapat lite på generatorkåpan o en liten repa på undre plast sido kåpa.
Även sidostödet har fått sig ett pytte litet skrapmärke.
Gör man nåt fel? är man lite väl för långt ner i kurvor?,ska jag hålla hojen lite mer upprätt istället,försöker slänga ut knäet så gott jag kan o skrapa på puckarna.
Denna tråd kanske hör till hantering av hoj men eftersom här är mest ban förare så postar jag även här.
:Bugar
 
R1 racer skrev:
...Upptäckte även idag vid tvätt att jag varit o nosat på vänster sidan o skrapat lite på generatorkåpan o en liten repa på undre plast sido kåpa...
Tja det är väl problem man får stå ut med om man kör en bred radfyra... Inga sådana problem med en smal och fin ducce med allt exemplariskt undanlagt... :D *duckar*

Håller med föregående om att du bör hänga ut mer, med hojen mer upprätt. Som det är nu ligger du nog nära gränsen för vad däcken orkar hålla i.
 
R1an original är inställd väldigt mjuk i fjädringen. Troligen det som orsakar problemet. Ta och börja justera ditt chassi o fjädring.
 
RoLLER skrev:

Killen som körde bana på gotland ring med en cbr1000rr justerade sin fjädring enligt ett senare nr av bike, var helnöjd o kapade en del (tror de var ca 5 sek om jag inte minns fel) tid.. på vissa bankörningar kan man ju få hjälp med fjäderinst oxå..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top