Nån som har vet om ett 170/60/17 däck funkar lika fint att använda på en ER6 som 160/60/17 som är original? Kommer "vägegenskaperna" att förändras och skulle bilprovningen ha några invändningar om dom upptäcker det??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bilprovningen är nog ganska lugnt, men ja, vägegenskaperna förändras eftersom du får ett rundare och bulligare däck. Hur mycket och hur mycket du lider av det är svårt att säga. Varför ska du sätta på ett för stort?![]()
OK tack. Det är i så fall för att jag har ett skapligt 170 däck liggandes och vill helst inte köpa ett nytt 160 däck. Nån som har ett 160 däck liggandes??
OK tack. Det är i så fall för att jag har ett skapligt 170 däck liggandes och vill helst inte köpa ett nytt 160 däck. Nån som har ett 160 däck liggandes??
Vad är det för nackdelar med bredare däck?
Antar att det är större roterande massa och inte lika smidig i väldigt kurviga partier (?)
Jag har nämligen 160-däck på min och det ska vara 150.
Vad är det för nackdelar med bredare däck?
Antar att det är större roterande massa och inte lika smidig i väldigt kurviga partier (?)
Jag har nämligen 160-däck på min och det ska vara 150.
Michelin rekommenderar 190 till R6 också, trots att det är 5,5"-fälg. Jag mailade och frågade om det verkligen stämde och då kom det fram att dom visst hade skrivit fel i sin däck-guideTRX har 160 original men Dunlop rekommenderar 170 på sin websida så mycket har nog med att göra vad för profil däcket har. Har kört med 170 på TRX innan jag bytte sving och det var mycket bättre än 160. Fast då var det just Dunlop...
Tack för alla svar. Många av er nämner profilen som är 60 på båda däcken. På bilar (antar att det är samma på mc) så blir profilen "tjockare" på det större däcket än på det mindre (mätt i mm). Nån som vet eller kan räkna ut hur mycket tjockare det blir?
170*0,6 - 160*0,6 = 6 mm högre
Profilen anges i % av bredden.
Din tes stämmer, om man förutsätter att det är standard-150 vs standard-160.
Det ni pratar om nu är att kränga på ett däck som är anpassat för en fälg som är bredare än den ni har (oftast).
Det innebär att däcket pressas ihop mer i fälgen och får därför en annan profil än tillverkaren tänkt sig. I vissa fall blir den bara mer spetsig (läs: snabbsvängd) och i andra fall får man en rund skuldra (Läs: Omöjligt att nyttja hela däcksbredden samt en smalare yta att köra på i ytterkant).
Vissa av grabbarna i 690-cupen kör 180 när 160 är original (förmodigen mest för att däcken är billigare) och det går utmärkt.
Kort sagt är det enklare att testa än att försöka räkna på det.
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |