Går det lika bra med ett 170 däck som 160?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Nån som har vet om ett 170/60/17 däck funkar lika fint att använda på en ER6 som 160/60/17 som är original? Kommer "vägegenskaperna" att förändras och skulle bilprovningen ha några invändningar om dom upptäcker det??

Bilprovningen är nog ganska lugnt, men ja, vägegenskaperna förändras eftersom du får ett rundare och bulligare däck. Hur mycket och hur mycket du lider av det är svårt att säga. Varför ska du sätta på ett för stort? :va

Bilprovningen är nog ganska lugnt, men ja, vägegenskaperna förändras eftersom du får ett rundare och bulligare däck. Hur mycket och hur mycket du lider av det är svårt att säga. Varför ska du sätta på ett för stort? :va

OK tack. Det är i så fall för att jag har ett skapligt 170 däck liggandes och vill helst inte köpa ett nytt 160 däck. Nån som har ett 160 däck liggandes??

OK tack. Det är i så fall för att jag har ett skapligt 170 däck liggandes och vill helst inte köpa ett nytt 160 däck. Nån som har ett 160 däck liggandes??

Bilprovningen skiter nog i om du klämmer på ett 200-däck så länge hojen är trafiksäker enligt deras regler. Men som Hoztic är det onödigt att välja ett bredare däck än original.

Har du ett 170 däck liggandes är det väl bara kasta på det och testa?

Vad är det för nackdelar med bredare däck?

Antar att det är större roterande massa och inte lika smidig i väldigt kurviga partier (?)

Jag har nämligen 160-däck på min och det ska vara 150.

Antar att det är större roterande massa och inte lika smidig i väldigt kurviga partier (?)

Har inte bara med bredden att göra hur stor skillnad det blir, beror ganska mkt på profilen oxå.

Jag hade satt på det.

när spelrummet är 10 upp eller ner brukar det inte varanågra konstigheter, då skiljer det inte så mycket. Lite grann är det klart att egenskapernakan ändras, men det borde knappt vara märkbart om man kör som "man ska", tävlar du och kör väldigt intensivt kanske du bör tänka över det. Annars är det bara som någon tidigare skrev, sätt på, kör försiktigt och prova. :)

TRX har 160 original men Dunlop rekommenderar 170 på sin websida så mycket har nog med att göra vad för profil däcket har. Har kört med 170 på TRX innan jag bytte sving och det var mycket bättre än 160. Fast då var det just Dunlop...

Din tes stämmer, om man förutsätter att det är standard-150 vs standard-160.

Det ni pratar om nu är att kränga på ett däck som är anpassat för en fälg som är bredare än den ni har (oftast).

Det innebär att däcket pressas ihop mer i fälgen och får därför en annan profil än tillverkaren tänkt sig. I vissa fall blir den bara mer spetsig (läs: snabbsvängd) och i andra fall får man en rund skuldra (Läs: Omöjligt att nyttja hela däcksbredden samt en smalare yta att köra på i ytterkant).

Vissa av grabbarna i 690-cupen kör 180 när 160 är original (förmodigen mest för att däcken är billigare) och det går utmärkt.

Kort sagt är det enklare att testa än att försöka räkna på det.

TRX har 160 original men Dunlop rekommenderar 170 på sin websida så mycket har nog med att göra vad för profil däcket har. Har kört med 170 på TRX innan jag bytte sving och det var mycket bättre än 160. Fast då var det just Dunlop...
Michelin rekommenderar 190 till R6 också, trots att det är 5,5"-fälg. Jag mailade och frågade om det verkligen stämde och då kom det fram att dom visst hade skrivit fel i sin däck-guide :rolleyes:

Tack för alla svar. Många av er nämner profilen som är 60 på båda däcken. På bilar (antar att det är samma på mc) så blir profilen "tjockare" på det större däcket än på det mindre (mätt i mm). Nån som vet eller kan räkna ut hur mycket tjockare det blir?

Tack för alla svar. Många av er nämner profilen som är 60 på båda däcken. På bilar (antar att det är samma på mc) så blir profilen "tjockare" på det större däcket än på det mindre (mätt i mm). Nån som vet eller kan räkna ut hur mycket tjockare det blir?

170*0,6 - 160*0,6 = 6 mm högre

Profilen anges i % av bredden.

170*0,6 - 160*0,6 = 6 mm högre

Profilen anges i % av bredden.

Men i en smalare fälg blir skillnaden större då däcket pressas ihop lite. Vi pratar inte om stora skillnader, och många gör det även på banhojar. Men det är inte rätt.

Last edited:
Din tes stämmer, om man förutsätter att det är standard-150 vs standard-160.

Det ni pratar om nu är att kränga på ett däck som är anpassat för en fälg som är bredare än den ni har (oftast).

Det innebär att däcket pressas ihop mer i fälgen och får därför en annan profil än tillverkaren tänkt sig. I vissa fall blir den bara mer spetsig (läs: snabbsvängd) och i andra fall får man en rund skuldra (Läs: Omöjligt att nyttja hela däcksbredden samt en smalare yta att köra på i ytterkant).

Vissa av grabbarna i 690-cupen kör 180 när 160 är original (förmodigen mest för att däcken är billigare) och det går utmärkt.

Kort sagt är det enklare att testa än att försöka räkna på det.

Nu var det ju förra ägaren som satte dit detta däck. Nästa gång när jag köper däck, är det bättre att jag tar 150 då? 160-däcket nuddar lite grann vid kedjan också.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8