Gängpaj oljepluggshål

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Ingen
Skulle byta olja på KLX:en i dag. Vi tidigare byten har jag noterat att någon tidigare ägare har fulmeckat, och att gängorna tagit stryk. Vilket inte är så konstig då hojen är 29 är gammal. Hur som - när jag skruvade ur pluggen följde även en gänginsats med ut.

IMG_20221030_125517-01.jpeg

IMG_20221030_120015-01.jpeg

Hur tacklar jag detta bäst? Helicoil? Annat? Har i någon YT-video sett en hel insats med både yttre och inre gänga, som monteras permanent och vips har man ett nytt oljeavrinningshål gängat och klart. Någon som är bekant med sådan lösning. Vad rekommenderar expertisen :)?
 
Om pluggen är M12x1,5 som är vanligt, kan jag kolla om vi har insatser på jobbet imorrn.
Slår en pling om jag hittar.
 
Om jag köper en sån där - vilken dimension ska jag satsa på då? Verkar ju som det partiellt borrats lite redan. Originalhål är 12 mm. Och så lite borrat på det. Så ska jag borra på nytt - vilken dimension bör jag välja av dom kit som finns, och vilket storlek på borrstål blir då lämpligt för att kunna gänga upp på korrekt sätt? Nytt för mig, det här...
 
Tänkte i dom banorna också. Om man kan slänga i en rostfri typ 12/25 med rätt stigning. Som enkel fullösning (?)...
Kan detta vara en fullösning, eller är det annan stigning på såna här?

 
Om jag köper en sån där - vilken dimension ska jag satsa på då? Verkar ju som det partiellt borrats lite redan. Originalhål är 12 mm. Och så lite borrat på det. Så ska jag borra på nytt - vilken dimension bör jag välja av dom kit som finns, och vilket storlek på borrstål blir då lämpligt för att kunna gänga upp på korrekt sätt? Nytt för mig, det här...
 
Satsar på ful-lösning med längre bult som tar gänga, till att börja med. Har hittat med rätt stigning.
 
Om du är osäker på hur tät fullösningen blir kan du lägga på lite Loctite 5926 Flänstätning Blå Silikon på gängor och innanför skruvskallen.
 
Satsar på ful-lösning med längre bult som tar gänga, till att börja med. Har hittat med rätt stigning.
Om du tätar med en gummistålbricka behöver du inte dra så hårt för det ska bli tätt.
#
Om du borrar hål i skallen kan du säkra den med ståltråd och behöver inte dra hårt för "oljepluggen" ska sitta kvar. Drar 14 mm plugg med 15 Nm. Med borrade hål för ståltråd. Gissar en 12 mm plugg med gummistålbricka håller tätt med mindre är 15 Nm.
Det lättaste sätter borra hål i en skruvskalle ( med mina dåliga verktyg / borr / borrteknik ) är att först borra ett centralt hål i skruvskallen med tex 6 mm borr och sedan borra hål i de 6 sidorna in till det centrala hålet med tex 3 mm borr.

# Finns också hos Hydroscand.
 
Om du tätar med en gummistålbricka behöver du inte dra så hårt för det ska bli tätt.
#
Om du borrar hål i skallen kan du säkra den med ståltråd och behöver inte dra hårt för "oljepluggen" ska sitta kvar. Drar 14 mm plugg med 15 Nm. Med borrade hål för ståltråd. Gissar en 12 mm plugg med gummistålbricka håller tätt med mindre är 15 Nm.
Det lättaste sätter borra hål i en skruvskalle ( med mina dåliga verktyg / borr / borrteknik ) är att först borra ett centralt hål i skruvskallen med tex 6 mm borr och sedan borra hål i de 6 sidorna in till det centrala hålet med tex 3 mm borr.

# Finns också hos Hydroscand.
Har shoppat på Hydroscand sen tidigare, så har gummibrickor hemma. Fixade längre skruvar/bultar/pluggar/gängad pinne med sexkanthuvud/whatever i morse hos Sifvert Skruv. Testar i morgon. Återstår att se om det funkar...
 
Har shoppat på Hydroscand sen tidigare, så har gummibrickor hemma. Fixade längre skruvar/bultar/pluggar/gängad pinne med sexkanthuvud/whatever i morse hos Sifvert Skruv. Testar i morgon. Återstår att se om det funkar...
Klart det funkar. Speciellt om smetar in Gummibricka, skruvskalle med gängtätning.

(Jag har gjort samma som du.
Dragit gängpaj med kort skruv där det fanns gängor för längre skruv kvar i Aluminiumen.
Höll med längre skruv som tog i återstående gängor och gänglåsning.)
 
Undrar om den korta skruven har en djupare mening
Klart den har !
1) Lägre kostnad !
2) Lägre vikt !
Godkändes direkt av ledningen när konstruktören påpekade att återstående gängor var tillräckliga för att ge det tryck som erfodrades för att pressa brickan till täthet.
(Utan utmattningsanalys.)
 
Har sett åtminstone 1 crossmotor där man absolut inte kan använda en längre skruv till oljeurtappningshålet, eftersom den i så fall kommer att ta i växeltrumman och då blir det svårt att få i växlarna.
/H
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top