Gängpaj oljepluggshål

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Skulle byta olja på KLX:en i dag. Vi tidigare byten har jag noterat att någon tidigare ägare har fulmeckat, och att gängorna tagit stryk. Vilket inte är så konstig då hojen är 29 är gammal. Hur som - när jag skruvade ur pluggen följde även en gänginsats med ut.

IMG_20221030_125517-01.jpeg

IMG_20221030_120015-01.jpeg

Hur tacklar jag detta bäst? Helicoil? Annat? Har i någon YT-video sett en hel insats med både yttre och inre gänga, som monteras permanent och vips har man ett nytt oljeavrinningshål gängat och klart. Någon som är bekant med sådan lösning. Vad rekommenderar expertisen :)?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Om pluggen är M12x1,5 som är vanligt, kan jag kolla om vi har insatser på jobbet imorrn.
Slår en pling om jag hittar.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Om pluggen är M12x1,5 som är vanligt, kan jag kolla om vi har insatser på jobbet imorrn.
Slår en pling om jag hittar.
Ska nog vara standard ordinär:

"PLUG,OIL DRAIN,12X15
part nr:920661174"
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Gängorna längre upp i hålet ser ju friska ut, kan det räcka med att byta till en längre skruv?
Tänkte i dom banorna också. Om man kan slänga i en rostfri typ 12/25 med rätt stigning. Som enkel fullösning (?)...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Om jag köper en sån där - vilken dimension ska jag satsa på då? Verkar ju som det partiellt borrats lite redan. Originalhål är 12 mm. Och så lite borrat på det. Så ska jag borra på nytt - vilken dimension bör jag välja av dom kit som finns, och vilket storlek på borrstål blir då lämpligt för att kunna gänga upp på korrekt sätt? Nytt för mig, det här...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tänkte i dom banorna också. Om man kan slänga i en rostfri typ 12/25 med rätt stigning. Som enkel fullösning (?)...
Kan detta vara en fullösning, eller är det annan stigning på såna här?

 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Om jag köper en sån där - vilken dimension ska jag satsa på då? Verkar ju som det partiellt borrats lite redan. Originalhål är 12 mm. Och så lite borrat på det. Så ska jag borra på nytt - vilken dimension bör jag välja av dom kit som finns, och vilket storlek på borrstål blir då lämpligt för att kunna gänga upp på korrekt sätt? Nytt för mig, det här...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Satsar på ful-lösning med längre bult som tar gänga, till att börja med. Har hittat med rätt stigning.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Om du är osäker på hur tät fullösningen blir kan du lägga på lite Loctite 5926 Flänstätning Blå Silikon på gängor och innanför skruvskallen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Satsar på ful-lösning med längre bult som tar gänga, till att börja med. Har hittat med rätt stigning.
Om du tätar med en gummistålbricka behöver du inte dra så hårt för det ska bli tätt.
#
Om du borrar hål i skallen kan du säkra den med ståltråd och behöver inte dra hårt för "oljepluggen" ska sitta kvar. Drar 14 mm plugg med 15 Nm. Med borrade hål för ståltråd. Gissar en 12 mm plugg med gummistålbricka håller tätt med mindre är 15 Nm.
Det lättaste sätter borra hål i en skruvskalle ( med mina dåliga verktyg / borr / borrteknik ) är att först borra ett centralt hål i skruvskallen med tex 6 mm borr och sedan borra hål i de 6 sidorna in till det centrala hålet med tex 3 mm borr.

# Finns också hos Hydroscand.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Om du tätar med en gummistålbricka behöver du inte dra så hårt för det ska bli tätt.
#
Om du borrar hål i skallen kan du säkra den med ståltråd och behöver inte dra hårt för "oljepluggen" ska sitta kvar. Drar 14 mm plugg med 15 Nm. Med borrade hål för ståltråd. Gissar en 12 mm plugg med gummistålbricka håller tätt med mindre är 15 Nm.
Det lättaste sätter borra hål i en skruvskalle ( med mina dåliga verktyg / borr / borrteknik ) är att först borra ett centralt hål i skruvskallen med tex 6 mm borr och sedan borra hål i de 6 sidorna in till det centrala hålet med tex 3 mm borr.

# Finns också hos Hydroscand.
Har shoppat på Hydroscand sen tidigare, så har gummibrickor hemma. Fixade längre skruvar/bultar/pluggar/gängad pinne med sexkanthuvud/whatever i morse hos Sifvert Skruv. Testar i morgon. Återstår att se om det funkar...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har shoppat på Hydroscand sen tidigare, så har gummibrickor hemma. Fixade längre skruvar/bultar/pluggar/gängad pinne med sexkanthuvud/whatever i morse hos Sifvert Skruv. Testar i morgon. Återstår att se om det funkar...
Klart det funkar. Speciellt om smetar in Gummibricka, skruvskalle med gängtätning.

(Jag har gjort samma som du.
Dragit gängpaj med kort skruv där det fanns gängor för längre skruv kvar i Aluminiumen.
Höll med längre skruv som tog i återstående gängor och gänglåsning.)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Undrar om den korta skruven har en djupare mening
Klart den har !
1) Lägre kostnad !
2) Lägre vikt !
Godkändes direkt av ledningen när konstruktören påpekade att återstående gängor var tillräckliga för att ge det tryck som erfodrades för att pressa brickan till täthet.
(Utan utmattningsanalys.)
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Har sett åtminstone 1 crossmotor där man absolut inte kan använda en längre skruv till oljeurtappningshålet, eftersom den i så fall kommer att ta i växeltrumman och då blir det svårt att få i växlarna.
/H
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top