Gängpaj oljepluggshål

Har sett åtminstone 1 crossmotor där man absolut inte kan använda en längre skruv till oljeurtappningshålet, eftersom den i så fall kommer att ta i växeltrumman och då blir det svårt att få i växlarna.
/H
I hålet i motorhalvan kan väl inget ta i ? Sticker det innanför in i motorn förstår man ju att det inte är bra men i blockhalvan om hålet är djupare och gängat längre in kan det omöjligt ta i nåt är ju lätt att mäta och kapa om så är så att skruven slutar där gängorna slutar
 
Använd ett sånt där oversize plugkit från biltema. Du kommer känna dig som en superhjälte när du fixat det. Sätt lite fett på gängsnittet som följer med.
 
Blev inget bra det där. Upptäckte att med original M12 i längre utförande så tog den ändå inte gänga då hålet längst in också har för vid diameter. Vilket jag iofs borde kunnat räknat ut innan, då hela hålet sen tidigare är uppborrat för gänginsats. Är lite sugen på att slänga dit en rörbussning för permanentmontering, med någon riktigt permanent variant av Loctite. I stället för gänginsats. Och sen ha fräscha gängor i annat material än alu, som håller återstoden av hojens liv. Vad ska man välja, stål, mässing, annat? Är det något som absolut bör undvikas?

Typ nåt sån här:
Gelia 3015210062 Rörbussning.jpg
 
Använd ett sånt där oversize plugkit från biltema. Du kommer känna dig som en superhjälte när du fixat det. Sätt lite fett på gängsnittet som följer med.
Är lite orolig för att skallen blir för stor, och att jag måste planslipa för att det ska hålla tätt. Tänkte möjligen slippa det med lösningen ovan...
 
Blev inget bra det där. Upptäckte att med original M12 i längre utförande så tog den ändå inte gänga då hålet längst in också har för vid diameter. Vilket jag iofs borde kunnat räknat ut innan, då hela hålet sen tidigare är uppborrat för gänginsats. Är lite sugen på att slänga dit en rörbussning för permanentmontering, med någon riktigt permanent variant av Loctite. I stället för gänginsats. Och sen ha fräscha gängor i annat material än alu, som håller återstoden av hojens liv. Vad ska man välja, stål, mässing, annat? Är det något som absolut bör undvikas?

Typ nåt sån här:
View attachment 478139
Typ sånt här.
När jag dragit sönder tändstiftgängan på mopeden (Husqvarna Novolette(?)) så hitta jag en insats av mässing. Som löste problemet. Jag satte sexkantskallen på insidan av toppen....

Mycket lik ditt foto av "rörbussning med sexkantskalle men gjord för tändstift.

För din del: Hur mycket gods finns det kvar utanför hålet ?
 
Last edited:
"För din del: Hur mycket gods finns det kvar utanför hålet ?"

Ser ut så här
IMG_20221030_120015-01.jpeg

En 12mm skruv kan jag droppa rakt in. Tar ingen gänga alls. Inte längst in heller. Antar att jag måste hålla mig inom cirkeldormade området?
 
"För din del: Hur mycket gods finns det kvar utanför hålet ?"

Ser ut så här
View attachment 478140

En 12mm skruv kan jag droppa rakt in. Tar ingen gänga alls. Inte längst in heller. Antar att jag måste hålla mig inom cirkeldormade området?
Funderade mest hur mycket gods det är utanför de kvarvarande gängorna. För jag tvivlar på att godset i botten av oljetråget är ca 30 mm tjockt, längden på lämplig skruv du talat om.
Jag gissar godset är 3 till 6 mm tjockt och så är det en vårta med oljeplugghålet som sticker in ca 25 mm. Hur tjockt gods i "vårtan" ? Jag gissar på 3 till 6 mm utanför gängan från början.
 
Last edited:
Jag skulle satsa på en gänginsats av märke "time-sert"
Jag har fixat trasiga gängor på en dieselpump (högtrycksidan) med såna

Eller nån liknande lösning
 
Blir nog följande inköp i morgon:

Screenshot_20221103_190658_com.sec.android.app.sbrowser.jpg

Screenshot_20221103_190604_com.sec.android.app.sbrowser.jpg
Och så någon av dessa:

Screenshot_20221103_190739_com.sec.android.app.sbrowser.jpg
eller

Screenshot_20221103_190803_com.sec.android.app.sbrowser.jpg
Och sen ett borrstål i rätt dimension. Är väl inget special där, vilken metall Orr som helst borde väl duga tii detta?
 
Blir nog följande inköp i morgon:

View attachment 478176

View attachment 478177
Och så någon av dessa:

View attachment 478178
eller

View attachment 478179
Och sen ett borrstål i rätt dimension. Är väl inget special där, vilken metall Orr som helst borde väl duga tii detta?
Det borde finnas angivet på gängtappen, men du nämnde att hålet redan hade haft en gänginsats i sig (eller fattade jag fel?) - då kan borrningen o gängningen gjort hålet för stort.
Generellt kan man säga att det borrade hålet skall ha gängans ytterdiameter x 0,8 (lite beroende på material och gängstigning), men titta i bifogad tabell https://wiklundsverktyg.se/skarverktyg/gangverktyg/borrdiameter-gangning/
Tänk på att det du sätter i inte är en insatsgänga utan en gängad hylsa - dvs en skruv

Break a leg....... skulle det skita sig så får du plocka ur motorn o tig:a fast en aluminiuminsats - håller tummarna
 
Blir nog följande inköp i morgon:

View attachment 478176

View attachment 478177
Och så någon av dessa:

View attachment 478178
eller

View attachment 478179
Och sen ett borrstål i rätt dimension. Är väl inget special där, vilken metall Orr som helst borde väl duga tii detta?

Det där kräver väl ett ganska rejält mycket större hål än befintligt, varför inte bara köpa en 12.8mm borr och gängtapp M14x1.25 om det är den dimensionen du vill ha på skruven?

Har du ens en fingängad skruv i den dimensionen tillgänglig, M14x1.25?
 
Det där kräver väl ett ganska rejält mycket större hål än befintligt, varför inte bara köpa en 12.8mm borr och gängtapp M14x1.25 om det är den dimensionen du vill ha på skruven?

Har du ens en fingängad skruv i den dimensionen tillgänglig, M14x1.25?
Man borde kunna ta ett tändstift med gänga M14x1.25 och använda som oljeplugg.
"Bara" kapa av porslinsutsticket under sexkanten under vevhuset ? Med slipskiva / dremel ?
Eller "ta bort" porslinet helt (hur?) och plugga tändstifts insida med något (skruv ?).
Om det inte går att hitta en skruv M14x1.25 nånstans.
 
Last edited:
Man borde kunna ta ett tändstift med gänga M14x1.25 och använda som oljeplugg.
"Bara" kapa av porslinsutsticket under sexkanten under vevhuset ? Med slipskiva / dremel ?
Eller "ta bort" porslinet helt (hur?) och plugga tändstifts insida med något (skruv ?).
Om det inte går att hitta en skruv M14x1.25 nånstans.

Eller så gängar man för en skruv man faktiskt har.
 
Eller så gängar man för en skruv man faktiskt har.
Då blir utmaningen bara att hitta gängsnitt gängtapp och gänginsatts till skruven / oljepluggen man har.
Rättat, tack Two stroke man !
 
Last edited:
Och då blir utmaningen bara att hitta gängsnitt och gänginsatts till skruven man har.

Gängtapp till hål.

Ska man nödvändigtvis ha insats så väljer man en med gänga för original bottenplugg M12x1.5 och gängar för den insatsen. Inte något större.

Men enklast är att man skaffar en skruv, M14 helst fingängad och gängar direkt för den skruven. Därefter drar man bottenpluggen lagom hårt, inte för kung och fosterland så gängorna ryker.
 
Gängtapp till hål.

Ska man nödvändigtvis ha insats så väljer man en med gänga för original bottenplugg M12x1.5 och gängar för den insatsen. Inte något större.

Men enklast är att man skaffar en skruv, M14 helst fingängad och gängar direkt för den skruven. Därefter drar man bottenpluggen lagom hårt, inte för kung och fosterland så gängorna ryker.
Tack :hjarta, jag rättar gängsnitt till gängtapp !
 
Den rafflande upplösning!

Köpte M15-kit. Gängade upp befintligt. Sen blev det både en gummistålbricka och en i koppar. Orkar inte förklara varför, men all good iaf ?.

19-1352_xl_1.jpg

Lärdomar:
1. Var bra att ha fett på gängtappen; tog mycket spån.
2. Var också bra att låta lite olja rinna igenom systemet. Kom lite spån till.
3. Var ju inget att oroa sig för.

IMG_20221104_125702-01.jpeg
IMG_20221104_131445-01.jpeg
 
Den rafflande upplösning!

Köpte M15-kit. Gängade upp befintligt. Sen blev det både en gummistålbricka och en i koppar. Orkar inte förklara varför, men all good iaf ?.

View attachment 478208

Lärdomar:
1. Var bra att ha fett på gängtappen; tog mycket spån.
2. Var också bra att låta lite olja rinna igenom systemet. Kom lite spån till.
3. Var ju inget att oroa sig för.

View attachment 478207
View attachment 478209
Jag gillar att du inte ger upp :tummenupp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top