Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0
Tack G-man för grymma svar! Lagrens verkade ok iaf.
Nu har jag stött på nya funderingar, skulle byta tändstift och då var topplocket riktigt skitigt, en bland ing mellan sand och olja förstår inte vart det kommer ifrån. Iaf så misstänker jag att det ramlade ner några sandkorn i håligheten för tändhatten. Ska försöka blåsa rent men vad skulle hände om det kom ett litet sandkorn ner i cylindern? Skär den ihop direkt eller sköljs det ut med avgaserna?

Knappast den minsta fara med ett sandkorn däri. I lumpen dränkte jag husqvarnan i ett lerigt bandvagnspår (Hade vatten jämns med tanklocket). Fick tack o lov hjälp med att lyfta upp hojen. Därefter ställde vi den upp-o-ner och tog ur tändstiftet. Ur cylindern rann sen några skrämmande deciliter gegg-ler-sörja. Sen vände vi hojen rätt, satte i stiftet o kicka, kicka, kicka, kicka.... kicka o kicka o sen hosta hon igång igen o gick som normalt.

Sen dess är jag inte rädd för ett gruskorn, eller tre. :)
 
I den här tråden har vi postat info om en hel del olika varianter på allas vår kära FZ 750. Trodde väl faktiskt att man sett det mesta av det värsta men igår när jag var ute och vandra omkring i cyberspace så snubblade jag över denna maskin. Jag blev ögonblickligen förälskad!

Vilken underbart galen maskin!

FZT_1986_Dakar_1.jpg

Det ska även ha funnits en FZT920. Undrar hur man fixade de kubiken? Man använde ju tydligen inte FZR 1000-motorn i.a.f.

fzt920.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=VXIQTyl48Nw
 
Hallå!

Har precis blivit ägare till en Yamaha FZ750 -85 som har stått sen 2007 så den behöver en service.
Vad ska jag inhandla och var??

Mvh Stefan
 
Hallå!

Har precis blivit ägare till en Yamaha FZ750 -85 som har stått sen 2007 så den behöver en service.
Vad ska jag inhandla och var??

Mvh Stefan

Klokt val. :)

Först o främst: Inhandla en verkstadshandbok.

Sen bör du nog byta allt som är blött. Olja i motorn. (t.ex. motorcykelolja 10w40 helsyntet.) Bromsvätska fram o bak + koppling. (DOT4) och kylarvätskan. Dessa vätskor finns t.ex. på Biltema. Sen skulle nog även framgaffeln bli glad över ny olja, såvida du inte vet om att den byttes strax innan den ställdes undan.

Bensinen bör ju absolut bytas. Har hojen stått med bensin i förgasarna dessa år så bör de nog plockas isär och rengöras eftersom bensinen avdunstar och lämnar avlagringar i förgasarna. (Lämna aldrig bensin i förgasarna över vintern.)

Har hojen original bromsslangar så kan det nog vara klokt att fundera på ett byte till nya stålomspunna slangar. Gamla slangar flexar och ger dålig bromsverkan. (Finns t.ex. på ebay.)

Hur långt har hojen gått? Ventiljusteringen skall göras var 4200-mil.

Nya tändstift blir hon antagligen glad för.

Kolla upp däcken. Hur gamla är de. Torra? Sprickor? Byt åtminstone luften i dem till superduperracingluft då den antagligen blivit ganska unken med åren...
 
Klokt val. :)

Först o främst: Inhandla en verkstadshandbok.

Sen bör du nog byta allt som är blött. Olja i motorn. (t.ex. motorcykelolja 10w40 helsyntet.) Bromsvätska fram o bak + koppling. (DOT4) och kylarvätskan. Dessa vätskor finns t.ex. på Biltema. Sen skulle nog även framgaffeln bli glad över ny olja, såvida du inte vet om att den byttes strax innan den ställdes undan.

Bensinen bör ju absolut bytas. Har hojen stått med bensin i förgasarna dessa år så bör de nog plockas isär och rengöras eftersom bensinen avdunstar och lämnar avlagringar i förgasarna. (Lämna aldrig bensin i förgasarna över vintern.)

Har hojen original bromsslangar så kan det nog vara klokt att fundera på ett byte till nya stålomspunna slangar. Gamla slangar flexar och ger dålig bromsverkan. (Finns t.ex. på ebay.)

Hur långt har hojen gått? Ventiljusteringen skall göras var 4200-mil.

Nya tändstift blir hon antagligen glad för.

Kolla upp däcken. Hur gamla är de. Torra? Sprickor? Byt åtminstone luften i dem till superduperracingluft då den antagligen blivit ganska unken med åren...


En verkstadsbok ska inhadlas. Kollat lite och verkar bara finnas Haynes på engelska så får väl bli en sån.

Hojen har gått 9200mil så är en del ju men den verkar gå fint.
Gav typ nästan inget för hojen.
Däcken ser ok ut och är inte torra/spruckna men kan ju ändå behöva bytas efter alla år stående.
Gummi till förgasare/luftburk verkar ok.
När ventilerna sist va justerade vet jag tyvärr inte. Vad kostar de att få gjort på firma?



De jag själv tänkt på är bromsolja fram och bak, hur mkt behövs inhandlas?
Bromsbelägg fram och bak.
Motorolja, oljefilter och packning till oljepluggen, läste att ca 3 liter ska man fylla på vid olja/filter byte.
Luftfilter, verkar sitta ett runt original.
Tändstift.
Ny bensin.
Kylarvatten, hur mkt behöver handlas?
Nya packboxar till gaffeln och olja, hur mkt olja?
Sen verkar packboxen vid framdrevet ha sett sina bästa dagar.

Bokade idag en besiktningstid bara för att se vad dom säger om hojen.
Kl 10:10 imorrn ska den va inne :Bugar
 
En verkstadsbok ska inhadlas. Kollat lite och verkar bara finnas Haynes på engelska så får väl bli en sån.

Hojen har gått 9200mil så är en del ju men den verkar gå fint.
Gav typ nästan inget för hojen.
Däcken ser ok ut och är inte torra/spruckna men kan ju ändå behöva bytas efter alla år stående.
Gummi till förgasare/luftburk verkar ok.
När ventilerna sist va justerade vet jag tyvärr inte. Vad kostar de att få gjort på firma?

Ta inte bort förgasar/luftburks-gummina i onödan... De har en tendens till att krympa/stelna vilket gör det minst sagt besvärligt att få dit igen. På min hoj kan det endast göras om de värms rejält innan montering. Och dylika gummin är ofta svåra/dyra att få tag på.

Att justera ventilerna på firma kostar nog närmare 5000kr. Att bara kolla om ventilerna måste justeras är dock gjort på nån timme hemma i garaget och kostar bara ett bladmått.

Om man väljer att justera ventilerna själv så är den största kostnaden shimsen. De gånger jag gjort det måste ca hälften av ventilerna shimsas om och shimsen kostar drygt 130 kr styck. Sen så behövs det en momentnyvkel som kan justeras till 10 nm för kamöverfallen + en verkstadshandbok.

De jag själv tänkt på är bromsolja fram och bak, hur mkt behövs inhandlas?
Kylarvatten, hur mkt behöver handlas?
Handlar du på biltema så finns ingen anledning att köpa mindre än en liter bromsvätska (bromsolja har man i 60 år gamla citroener) och 3 kg glykol. Glykolen blandar du sen 50/50.
Nya packboxar till gaffeln och olja, hur mkt olja?
Finns ju ingen anledning att byta packboxarna om de inte läcker.

Varje gaffelben ska ha 0,404 liter 10w olja, MEN det är om man verkligen lyckas tömma gaffeln helt. Det blir ofta en skvätt kvar däri när man tömmer så när man sen häller i 0,4 liter till så hamnar totalen inte sällan en bit över den rekommenderade nivån. Helst ska man ju mäta hur långt det är från nivån till övre kant på gaffelbenet, men den siffran har jag ej.
Sen verkar packboxen vid framdrevet ha sett sina bästa dagar.
??
Det där lät ju lite mysko. ? Rinner det ut olja under/bakom främre drevet vid utgående axeln? Dessa hojar har en akilleshäl och det är lagret på utgående axeln. Kör man med för hårt spänd kedja så kan lagret skära, och då blir man ledsen...
 
Finns ju ingen anledning att byta packboxarna om de inte läcker.

Dom verkar läcka lite.

Varje gaffelben ska ha 0,404 liter 10w olja, MEN det är om man verkligen lyckas tömma gaffeln helt. Det blir ofta en skvätt kvar däri när man tömmer så när man sen häller i 0,4 liter till så hamnar totalen inte sällan en bit över den rekommenderade nivån. Helst ska man ju mäta hur långt det är från nivån till övre kant på gaffelbenet, men den siffran har jag ej.

??
Det där lät ju lite mysko. ? Rinner det ut olja under/bakom främre drevet vid utgående axeln? Dessa hojar har en akilleshäl och det är lagret på utgående axeln. Kör man med för hårt spänd kedja så kan lagret skära, och då blir man ledsen...[/QUOTE]

Märkte idag att den trycker ur sig olja vid drevet, hoppas ju på "bara" packboxen men har läst de här med lagret och att de då bara är att dela motorn
 
Märkte idag att den trycker ur sig olja vid drevet, hoppas ju på "bara" packboxen men har läst de här med lagret och att de då bara är att dela motorn

Har du tagit bort drevet o kollat att det verkligen är packboxen det kommer ifrån? En välsmord kedja kan också orsaka ett misstänkt "oljeläckage" från framdrevet. Kjedesmörjoljan slungas av kedjan vid det mindre drevet och droppar sedan precis från de där trakterna.

Dessutom så sitter ju kopplingsoket precis där och det kan vara o-ringen däri som lagt av medans hojen stått.
 
Last edited:
Har du tagit bort drevet o kollat att det verkligen är packboxen det kommer ifrån? En välsmord kedja kan också orsaka ett misstänkt "oljeläckage" från framdrevet. Kjedesmörjoljan slungas av kedjan vid det mindre drevet och droppar sedan precis från de där trakterna.

Dessutom så sitter ju kopplingsoket precis där och det kan vara o-ringen däri som lagt av medans hojen stått.

Nä har inte plockat av något utan tog bara förgivet att de va packboxen/lagret när jag googla de.
Visst kedjan är välsmord nu men detta är ett oljeläckage.
Får demontera efter besiktningen och kolla upp de närmare
 
Ingen som råkar sitta på en extra insugskam?
Fick äntligen tag i en ny topp till den gamla FZ:an som har stått i över ett år nu. Den gamla var som bekant sallad.
 
Hej
Var ett tag sedan jag var i den här fina tråden.

Har i år avyttrat min FZ750 -87. Det stod 13000 mil på mätaren, hälften av dem har jag kört, under mina åtta säsonger. Fick hojen i 40-årspresent 2006 av min dåvarande fru. Mycket har hänt sedan dess men hojen har verkligen varit bra, är otroligt nöjd. Det enda negativa som hänt är väl att kopplingen la av en gång, men det var inte så krångligt att fixa (bl a med hjälp av snälla gossar i denna tråd, tack G-man :)

Jag har kört flera längre turer till Norge, Danmark och Norrland och ett otal turer hemikring soliga söndagar od. Alltid ett nöje att köra FZ:an och alltid gott om kraft i motorn när det behövs.

Jag har verkligen respekt för kvalitéten i Yamahas 20-ventilsmotorer! Känns fantastiskt gediget byggda.

Kikar nu efter en FZS1000 Fazer (finns det en FZS-tråd ?). Har i alla år vänt mig om efter FZR1000 och Thunderace men hoppar nu helt abrupt över dessa och hela 90-talet. Jag brukar hävda att det är nåt speciellt med 80-talshojar, och det är det verkligen :)

Ha d bra alla
Tack och förlåt
 
Last edited:
Hej allesammans!

Jag är en 23 årig student som funderar på att ta mc-körkort.

Då jag har en förkärlek till 80- och 90-tals design så är jag riktigt sugen på en FZ 750. Dessutom har ja haft ett flertal mopeder i min uppväxt, och den som jag gillade mest var min gamla kära Yamaha DT50R med Yamahas egna motor.

Nåväl, nu till min egentliga fråga. Är FZ 750:in en bra eller helt okej övningskörar-hoj?

Tack på förhand
 
Jag har haft långvariga problem med min koppling på FZ'an men kröp till slut till korset och bytte lameller och stålskivor trots att dom gamla låg inom gränsen.
Hojen blev som ny att växla och den går som vanligt bra, dock är det svårt att hitta neutral när den är varm och lampan lyser i regel inte alls. När den är kall är det inga problem.
Förslag på åtgärder för att komma till rätta med detta?
 
Hej allesammans!

Jag är en 23 årig student som funderar på att ta mc-körkort.

Då jag har en förkärlek till 80- och 90-tals design så är jag riktigt sugen på en FZ 750. Dessutom har ja haft ett flertal mopeder i min uppväxt, och den som jag gillade mest var min gamla kära Yamaha DT50R med Yamahas egna motor.

Nåväl, nu till min egentliga fråga. Är FZ 750:in en bra eller helt okej övningskörar-hoj?

Tack på förhand


Hojen är ganska framåtlutad och således lite svårare att köra konbana än en som man sitter mer rakt upp på.
Nyare hojar som ER6, Hornet osv är mycket lättare att balansera men kostar såklart mycket mer, dock är många
600 kubikare ganska billiga att försäkra.

Sök på manöverbana på Youtube så hittar du massor av filmer med folk som kör på olika hojar, tex en VFR 750 så det är ingen omöjlighet att klara provet med en FZ'a, det krävs förmodligen bara mer träning.

Tänk också på din ålder då det numera är 24 år för att få köra en så stor hoj.
Lycka till.
 
Tack för snabbt svar ivarfjeldal!

Min budget för själva motorcykeln är rätt liten, så det är också en utav anledningarna varför jag är sugen på just en FZ 750. Men det är väl ingen svårkörd hoj i övrigt? Förutom på lågfartsbanan menar jag.

Jag har en kompis som har en Kawasaki ZR-7, så det är nog inte omöjligt att jag kan låna den till uppkörningen. Den ser ungefär likadan ut som en Honda CB 600 hornet så den är nog lite smidigare att hantera kanske.

Det känns ju ändå som att jag ska gå på tung mc direkt och inte mellanklass först, tänkte ta kortet nästa år då jag är utomlands nu i höst.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top