Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0
Tack för snabbt svar ivarfjeldal!

Min budget för själva motorcykeln är rätt liten, så det är också en utav anledningarna varför jag är sugen på just en FZ 750. Men det är väl ingen svårkörd hoj i övrigt? Förutom på lågfartsbanan menar jag.

Jag har en kompis som har en Kawasaki ZR-7, så det är nog inte omöjligt att jag kan låna den till uppkörningen. Den ser ungefär likadan ut som en Honda CB 600 hornet så den är nog lite smidigare att hantera kanske.

Det känns ju ändå som att jag ska gå på tung mc direkt och inte mellanklass först, tänkte ta kortet nästa år då jag är utomlands nu i höst.


Precis som Carleson skriver så är FZ'an mycket hoj för pengarna. Min är från 1985 och extrautrustad med Raask fotpinnesats och Öhlins dämpare bar samt IRS skivor fram och jag köpte den för 7000:-, visserligen i ett medfaret skick men med felfria kåpor blir den fin.
Jag skall köra budgetvarianten och lacka dom gamla kåporna. Bakhjulet är av udda storlek så det kan vara bökigt/dyrare att få tag på däck men jag är säker på att resten av gänget här kan tipsa om bra gummi.
Den är svängvillig och snabb, vissa filmer på Youtube påstår att dom kör mätaren i botten, vilket jag aldrig har provat men fort går den.
Billig i försäkring och bra tillgång på reservdelar är bra. Kör med helsyntetolja så riskerar du inte att lamellerna klibbar ihop som dom gjorde för mig. Gamla hojar är mer känsliga.
 
Precis som Carleson skriver så är FZ'an mycket hoj för pengarna. Min är från 1985 och extrautrustad med Raask fotpinnesats och Öhlins dämpare bar samt IRS skivor fram och jag köpte den för 7000:-, visserligen i ett medfaret skick men med felfria kåpor blir den fin.
Jag skall köra budgetvarianten och lacka dom gamla kåporna. Bakhjulet är av udda storlek så det kan vara bökigt/dyrare att få tag på däck men jag är säker på att resten av gänget här kan tipsa om bra gummi.
Den är svängvillig och snabb, vissa filmer på Youtube påstår att dom kör mätaren i botten, vilket jag aldrig har provat men fort går den.
Billig i försäkring och bra tillgång på reservdelar är bra. Kör med helsyntetolja så riskerar du inte att lamellerna klibbar ihop som dom gjorde för mig. Gamla hojar är mer känsliga.

Låter lysande! :)

Då får det bli att försöka hitta en FZ 750 i vår som man kan övningsköra med.
Man borde ju kunna resonera att om man övar med FZ:an på lågfartsbanan så borde man ju klara den galant med en enklare hoj med mer upprätt sittposition.

Tack och bock!
 
Hej allihop! Jag är nybliven Fz ägare (-88). När jag köpte den så var dock rutan trasig och med eu just nu usel mc-budget undrar jag var jag kan hitta en hel till bra pris?
 
Hej allihop! Jag är nybliven Fz ägare (-88). När jag köpte den så var dock rutan trasig och med eu just nu usel mc-budget undrar jag var jag kan hitta en hel till bra pris?

Tyska ebay kanske? Klura ut vad delen heter på tyska så hittar du säkert ett gäng.

Finns kanske någon på Bike i Trollhättan men deras priser är nog inte ens i närheten av samma pris som Ebay.
 
Hej allihop! Jag är nybliven Fz ägare (-88). När jag köpte den så var dock rutan trasig och med eu just nu usel mc-budget undrar jag var jag kan hitta en hel till bra pris?
 
Tjena!
Jag startade upp min fz750 idag efter vintern. Upptäckte då att den droppade bensin vid förgasarna, verkar komma strax ovanför tomgångsskruven, Kan dock inte riktigt se vart de kommer ifrån.

Något som haft liknande problem? Kom att tänka på att jag borde kanske testat att knacka på förgasaren men får prova det imorgon. Kanske packningen runt bottenlocket som är färdig?
 
Sorry för dubbelinlägg!

Har lokaliserat läckaget, det är i "T-röret" som soppaslangen sitter på mellan de mittersta förgasarna, en o-ring eller två som behöver bytas där!
Ska demontera förgasarna imorgon tänkte jag!
 
Sorry för dubbelinlägg!

Har lokaliserat läckaget, det är i "T-röret" som soppaslangen sitter på mellan de mittersta förgasarna, en o-ring eller två som behöver bytas där!
Ska demontera förgasarna imorgon tänkte jag!

Sitter det o-ringar i bensinslangen till förknasarna? Jag skulle snarare gissa på att bensinslangen helt enkelt spruckit o gett upp.
 
Mellan förgasare 2-3 sitter det ju ett t-rör som fördelar soppan, där sitter det o-ringar.

Precis där jag menade! Ska riva ner det imorgon!
Har för mig att jag läst mig till att de ska vara lite tråkigt med gummina mellan förgasare och insugsplatta?
Kanske borde beställa nya gummin innan man börjar?
 
Precis där jag menade! Ska riva ner det imorgon!
Har för mig att jag läst mig till att de ska vara lite tråkigt med gummina mellan förgasare och insugsplatta?
Kanske borde beställa nya gummin innan man börjar?

Det brukar gå med lite övertalning/våld. Däremot blir gummina till luftburken hårda som fasen, mina verkade nästan gjorda av plast. Är det nåt som är värt att byta så är det dom. :)
 
Det brukar gå med lite övertalning/våld. Däremot blir gummina till luftburken hårda som fasen, mina verkade nästan gjorda av plast. Är det nåt som är värt att byta så är det dom. :)


Var inga problem med något av gummina! Däremot var det visst inte o-ringarna som läckte, utan packningen till koppen på förgasaren! :huvet
Fanns dock en packning att hämta hos Yamaha här i stan så löste sig bra! Nu funkar cyklen igen och nu väntar vi bara på lite solsken :D
 
Hej har i vinter bytt ut det blytunga super tysta orginal avgassystemet mot ett Vance&Hines hel system väger en 10 del av orginal och låter som sej bör.har inte öppet filter måste jag dynojet kita eller liknande nu ?har hört att den kan gå för torrt annars och det kan vara farligt för motorn stämmer det?
 
Nybliven FZ750 ägare här! Kört en del med hojen men vill genomföra byte av alla vätskor och filter innan jag börjar pressa den mer. Fick tyvärr inga böcker på till hojen så har lite svårt att få tag i rätt mängder, typ av olja osv. Ska även byta luft och oljefilter. Något annat ni rekommenderar att byta när jag ändå pysslar med detta?

Motorolja - 10W40 3L
Växellåda - vilken olja? Mängd? Behövs ny plugg?
Kylare - röd eller blå glykol? Mängd? Blandning?
Tändstift - vilka?
Gaffel - vilken olja? Mängd? Har grejer för att tömma helt.
Passknappen fungerar ej - vanligt?

Är sugen på att få hojen i repfritt originalutförande men det får bli senare. Tänkt att montera ner kåporna, laga fästen (något pucko har dragit åt ALLA skruvar för hårt och därmed knäckt alla fästen), laga den svarta plasten innanför kåporna, centerdelen mellan kåporna saknas, ska ersättas. Har en del att göra. :) Uppskattar snabbt svar! Ska fixa hojen snarast möjligt. :yoparty
 
Nybliven FZ750 ägare här! Kört en del med hojen men vill genomföra byte av alla vätskor och filter innan jag börjar pressa den mer. Fick tyvärr inga böcker på till hojen så har lite svårt att få tag i rätt mängder, typ av olja osv. Ska även byta luft och oljefilter. Något annat ni rekommenderar att byta när jag ändå pysslar med detta?

Motorolja - 10W40 3L
Växellåda - vilken olja? Mängd? Behövs ny plugg?
Kylare - röd eller blå glykol? Mängd? Blandning?
Tändstift - vilka?
Gaffel - vilken olja? Mängd? Har grejer för att tömma helt.
Passknappen fungerar ej - vanligt?

Är sugen på att få hojen i repfritt originalutförande men det får bli senare. Tänkt att montera ner kåporna, laga fästen (något pucko har dragit åt ALLA skruvar för hårt och därmed knäckt alla fästen), laga den svarta plasten innanför kåporna, centerdelen mellan kåporna saknas, ska ersättas. Har en del att göra. :) Uppskattar snabbt svar! Ska fixa hojen snarast möjligt. :yoparty

Grattis till bra köp och välkommen till klubben.

Då jag är en så förbannat hygglig prick så laddar jag upp några sidor ur verkstadshandboken som nog lär vara av intresse.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg

Bifogar även några kommentarer:

Motorolja och vädellådsolja är samma sak på de allra flesta motorcyklar. Det kvittar egentligen om du väljer 10w30 eller 10w40 mineral/del-/helsyntet. Motorn som utvecklades för 30 år sedan kördes till en början på 10w30 mineral så allt "över" det är bara grädde på moset - som den tacksamt tar emot. Se dock till att köpa motorolja för motorcyklar då den innehåller de extra vitaminer som växellådan behöver. INTE bilmotorolja.
Tappar du bort pluggen behöver du en ny, annars inte.

Du borde nog byta bromsvätskan till såväl kopplingen som fram- o bakbroms om du inte vet när det gjordes senast. Om du aldrig gjort ett dylikt byte, med allt vad tillhörande luftningsjävelskap heter, tidigare så BÖRJA MED KOPPLINGEN. Sen om det går bra så provar du med bakbromsen för att slutligen ge dig på frambromsen först när du börjar bli "erfaren".

Glykol. Välj billigaste flaskan på biltema. Färgen spelar ingen roll. Finns ingen anledning att blanda annat än 50/50.

Tändstift. Se bild ovan. Post-it lappen hittade jag i boken och jag antar att jag skrivit upp några alternativa tändstift jag läst ska passa lika bra...

Att helljustutan lagt av beror nog antagligen bara på ärg på nån kontakt. Skruva upp handtaget/reglaget och pilla lite...

Gaffelolja. Se bild. Vad är din definition av att "tömma helt". Menar du total demontering av gaffeln i alla dess beståndsdelar? Om inte så har du inte tömt den helt då det alltid tycks finnas kvar en del därinne annars. Om man bara byter olja genom att tömma ut den gamla nertill så ska man istället mäta avståndet från övre nivån upp till rörets kant istället för att hälla i EXAKT 408cc. Risken är annars mycket stor att man häller i för mycket olja då man inte fått ur den sista slatten. Vilket det måttet ska vara har jag dock inte koll på i denna skrivande sekund.

Att kåporna spruckit behöver inte betyda att ett pucko varit framme. Plasten blir skör efter några decennier så de spricker lätt. Ett annat vanligt problem är också att kåpfästena kring framlampan lätt blir skevt om hojen tippat och sen blir det ett smärre helsike att få kåporna på plats igen utan att spänna lite i dem. De viktigaste om man vill vara snäll med kåporna är att se till så att man INTE spänner dem för att få skruvarna att passa. Bättre då att försöka "flytta hålen" några millimeter medelst en borrmaskin...

Några till gratis råd:

* Läs igenom hela tråden. Det har skrivits många nyttiga tips här under åren.
* Använd en momentnyckel!
* Se till att skaffa en rejäl verkstadshandbok INNAN du börjar skruva. De kostar ett par/tre hundringar men är en MYCKET bra investering. Du tjänar snabbt in kostnaden med tanke på hur många timmar du annars kommer att få jävlas i onödan med alla dyrbara saker som du ändå kommer att ha sönder. (Been there, done that.)

Good luck!
 
Last edited:
[ufyQUOTE=G-man;6016556]Grattis till bra köp och välkommen till klubben.

Då jag är en så förbannat hygglig prick så laddar jag upp några sidor ur verkstadshandboken som nog lär vara av intresse.

View attachment 405009View attachment 405010
View attachment 405011View attachment 405012

Bifogar även några kommentarer:

Motorolja och vädellådsolja är samma sak på de allra flesta motorcyklar. Det kvittar egentligen om du väljer 10w30 eller 10w40 mineral/del-/helsyntet. Motorn som utvecklades för 30 år sedan kördes till en början på 10w30 mineral så allt "över" det är bara grädde på moset - som den tacksamt tar emot. Se dock till att köpa motorolja för motorcyklar då den innehåller de extra vitaminer som växellådan behöver. INTE bilmotorolja.
Tappar du bort pluggen behöver du en ny, annars inte.

Du borde nog byta bromsvätskan till såväl kopplingen som fram- o bakbroms om du inte vet när det gjordes senast. Om du aldrig gjort ett dylikt byte, med allt vad tillhörande luftningsjävelskap heter, tidigare så BÖRJA MED KOPPLINGEN. Sen om det går bra så provar du med bakbromsen för att slutligen ge dig på frambromsen först när du börjar bli "erfaren".

Glykol. Välj billigaste flaskan på biltema. Färgen spelar ingen roll. Finns ingen anledning att blanda annat än 50/50.

Tändstift. Se bild ovan. Post-it lappen hittade jag i boken och jag antar att jag skrivit upp några alternativa tändstift jag läst ska passa lika bra...

Att helljustutan lagt av beror nog antagligen bara på ärg på nån kontakt. Skruva upp handtaget/reglaget och pilla lite...

Gaffelolja. Se bild. Vad är din definition av att "tömma helt". Menar du total demontering av gaffeln i alla dess beståndsdelar? Om inte så har du inte tömt den helt då det alltid tycks finnas kvar en del därinne annars. Om man bara byter olja genom att tömma ut den gamla nertill så ska man istället mäta avståndet från övre nivån upp till rörets kant istället för att hälla i EXAKT 408cc. Risken är annars mycket stor att man häller i för mycket olja då man inte fått ur den sista slatten. Vilket det måttet ska vara har jag dock inte koll på i denna skrivande sekund.

Att kåporna spruckit behöver inte betyda att ett pucko varit framme. Plasten blir skör efter några decennier så de spricker lätt. Ett annat vanligt problem är också att kåpfästena kring framlampan lätt blir skevt om hojen tippat och sen blir det ett smärre helsike att få kåporna på plats igen utan att spänna lite i dem. De viktigaste om man vill vara snäll med kåporna är att se till så att man INTE spänner dem för att få skruvarna att passa. Bättre då att försöka "flytta hålen" några millimeter medelst en borrmaskin...

Några till gratis råd:

* Läs igenom hela tråden. Det har skrivits många nyttiga tips här under åren.
* Använd en momentnyckel!
* Se till att skaffa en rejäl verkstadshandbok INNAN du börjar skruva. De kostar ett par/tre hundringar men är en MYCKET bra investering. Du tjänar snabbt in kostnaden med tanke på hur många timmar du annars kommer att få jävlas i onödan med alla dyrbara saker som du ändå kommer att ha sönder. (Been there, done that.)

Good luck![/QUOTE]

Stort tack för svaret! Mecka hoj har jag/vi gjort förut och självklart ska alla vätskor bytas. Bra tips ang gaffeln och mått. Någon vänlig själ som vet vilket mått det ska vara?

Tänkte köra på 10w40 olja. Blir oljefilter från Mann då det var det som fanns tillgängligt. Luftfilter ska kollas och bytas om det ej är tvättbart.

Momentnyckel och bok finns :)
 
Ingen här i tråden som möjligtvis har någon av detta liggandes? Är till en FZ750 1987.

Instrumentpanel svart höger
Instrumentpanel svart vänster
Insida kåpa svart vänster
"Bröstkåpa" mellan sidokåporna
Vänster backspegel
Vänster styrände
Skruvar till styrändar

:rock
 
Momentnyckel och bok finns :)

Måste bara fråga... Om bok finns varför frågade du då om vilka oljor m.m. som behövdes?

Ingen här i tråden som möjligtvis har någon av detta liggandes? Är till en FZ750 1987.

Instrumentpanel svart höger
Instrumentpanel svart vänster
Insida kåpa svart vänster
"Bröstkåpa" mellan sidokåporna
Vänster backspegel
Vänster styrände
Skruvar till styrändar

:rock

Ebay is your friend to.
 
Måste bara fråga... Om bok finns varför frågade du då om vilka oljor m.m. som behövdes?



Ebay is your friend to.

Fick tag i boken efter att jag skrev inlägget. Sorry för det.. Läste dåligt i instruktionsboken också... Vet att allt finns på ebay men handlar helst i sverige.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top