Fyra nyanser av brunt

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Killinggängets nya "film" släpps på DVD imorgon, 26 januari.

Missade den på bio tyvärr. Är den sådär härligt pretentiös som alla säger?

mb skrev:
Missade den på bio tyvärr. Är den sådär härligt pretentiös som alla säger?

Jag har inte heller sett den än, men den ska vara "svår" som vanligt när det gäller Killinggänget.

Gustav1 skrev:
Jag har inte heller sett den än, men den ska vara "svår" som vanligt när det gäller Killinggänget.
Som vanligt och vanligt... det gått mot det hållet ja, fast manegen t.ex. kan knappast kallas för "svår".

mb skrev:
Som vanligt och vanligt... det gått mot det hållet ja, fast manegen t.ex. kan knappast kallas för "svår".

Nä, men manegen är också en liveshow.

Jobbigt om ingen fattar vad de skämtar om. :D

Nu ska jag försöka yttra mig angående filmerna som många anser "inte är roliga".

Om man tar ett av killingsgängets mest fantastiska verk hittills; torsk på tallin, så hajar man att det är en svart komedi, där fokuset inte ligger på bananskalshumor som i percy nilegård, utan sociala relationer. Torsk på tallin är en film om sociala relationer som kanske inte är så djup som "en liten film om döden", eller "en film om manlig vänskap", och kanske var det darför den blev en sådan succe... -det och tack vare Lasse Kongo (läs bananskalshumor).
Filmerna som 4 nyanser, manlig vänskap, är rullar som ska studeras på en beteendevetenskaplig amatör/proffs-nivå. Filmer man ska "känna med karaktärerna" i... känna missären, pinsamheterna, osäkerheterna osv, som förmedlas på ett fantastiskt sätt. Det sker detaljer ständigt och jämt, vilket om man tittar och studerar dessa detaljer nogrant, blir roligare och roligare för var gång man ser de. Saker och ting som växer med tiden! Ett exempel, när Roland kommer hem från resan och ska pilla bort "hennes"-kroken från badrumsväggen, eller när roland i hotellet står utanför jan-banans rum och hör Jan kn*lla på, och utbrister "de e gräjär dää!!" på ett ytterst sorgset sätt, förklätt i ett lustit skratt och tonfall, när han i själva verket känner total avundsjuka. Genialiskt. Man ska LEVA SIG IN I KARAKTÄRERNA, och känna hur de känner!
-Saker som gemeneman desvärre inte tar sig tid/energi till att tänka efter kring, utan mer siktar på "cheep-shots"-skämten, som när Lasse Kongo river sönder grillen på Scania-bussen osv.

När man lär sig uppskatta filmer som dessa, på den nivå de BORDE uppskattas på (beteendevetenskapliga observationer och reflektera detta, känna det), är filmerna de bästa som finns.

Se även dokummentären "plötsligt i vinslöv" om ni förstår vad jag pratar om. Det kan vara det bästa, alla kategorier som jag sett i hela mitt liv. Dessa detaljer...

Är det NÅN som hajar vad jag pratar om? :3freak

Last edited:
Kay skrev:

Haj haj, jag hajar! Så underbart när han tar fram sin dansbandspärm och visar reportern, och mekoverolen i kostymdräkt för att inte smutsa ner den. :hihi
Det är sann humor. Och när det bara är han som spelar bingo och måste spela tills han vinner. :rofl

Fan, nu måste jag se den igen bara för det. :3freak :banana

Kay skrev:
Nu ska jag försöka yttra mig angående filmerna som många anser "inte är roliga".

Om man tar ett av killingsgängets mest fantastiska verk hittills; torsk på tallin, så hajar man att det är en svart komedi, där fokuset inte ligger på bananskalshumor som i percy nilegård, utan sociala relationer. Torsk på tallin är en film om sociala relationer som kanske inte är så djup som "en liten film om döden", eller "en film om manlig vänskap", och kanske var det darför den blev en sådan succe... -det och tack vare Lasse Kongo (läs bananskalshumor).
Filmerna som 4 nyanser, manlig vänskap, är rullar som ska studeras på en beteendevetenskaplig amatör/proffs-nivå. Filmer man ska "känna med karaktärerna" i... känna missären, pinsamheterna, osäkerheterna osv, som förmedlas på ett fantastiskt sätt. Det sker detaljer ständigt och jämt, vilket om man tittar och studerar dessa detaljer nogrant, blir roligare och roligare för var gång man ser de. Saker och ting som växer med tiden! Ett exempel, när Roland kommer hem från resan och ska pilla bort "hennes"-kroken från badrumsväggen, eller när roland i hotellet står utanför jan-banans rum och hör Jan kn*lla på, och utbrister "de e gräjär dää!!" på ett ytterst sorgset sätt, förklätt i ett lustit skratt och tonfall, när han i själva verket känner total avundsjuka. Genialiskt. Man ska LEVA SIG IN I KARAKTÄRERNA, och känna hur de känner!
-Saker som gemeneman desvärre inte tar sig tid/energi till att tänka efter kring, utan mer siktar på "cheep-shots"-skämten, som när Lasse Kongo river sönder grillen på Scania-bussen osv.

När man lär sig uppskatta filmer som dessa, på den nivå de BORDE uppskattas på (beteendevetenskapliga observationer och reflektera detta, känna det), är filmerna de bästa som finns.

Se även dokummentären "plötsligt i vinslöv" om ni förstår vad jag pratar om. Det kan vara det bästa, alla kategorier som jag sett i hela mitt liv. Dessa detaljer...

Jag, jag! :banana

Synd att du inte var med när jag tittade på den då endast jag skrattade vid dessa sekvenser. Och inte mina kompisar som skrattade åt Lasse Kongo, som förövrigt ocskå var rolig...

Kay skrev:
Genialiskt. Man ska LEVA SIG IN I KARAKTÄRERNA, och känna hur de känner!

Jag kan hålla med dig fullständigt när det gäller torsk på tallinn, mkt bra inlevelse.

Dock måste jag säga att "Plötsligt i Vinslöv" är en dokumentär, så där kan vi inte tala om inlevelse, snarare äkthet. Men visst är det riktigt jävla bra!

När vi ändå är inne på detta spåret så vill jag slå ett slag för danska filmer... T.ex. Blinkande Lyktor, Italienska för nybörjare, Elling(norsk)... Där också mkt bra inlevelse........ asgrymma filmer.

Men, 4 nyanser av bajs, nä, den var inte bra.

percy nilegård är ett outtömligt förråd av citat. Det bästa är nog i percy tårar då han ger sekreteraren sparken. och säger: "citat kolon, du är en folkhemssugga som går omkring och skvalpar med dina spenar och skvätter abf floskler på oss alla.". Däremot föll inte alla deras små filmer mig i smaken. Torsk på tallin är väldigt bra och en liten film om manlig vänskap vill jag minnas var ganska bra annars minns jag ingen av dom alls. Jag håller förövrigt just på att läsa jonas indes bok too fast for love. Jag antar att hans sinnesstämning reflekteras i den här filmen också och jonas inde är världens deppigaste människa så jag förväntar mig att den är hyfsat tragisk iallafall. Jaja, får väl se imorgon.

Jaha, den var djup.

Helt fri från skämt och ironi.
Här gäller det att kolla efter de grejer som Kay beskriver.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph