Fuskar Rossi?

Är det ok att sticka ut foten såhär?

• Antal röstningar
    0
Borde det inte bli precis tvärtom? Om man belastar hojen mer på utsidan borde motstyrningen ökas och bakhjulet driva ännu mer utåt?
Nja, man flyttar ju tyngdpunkten inåt (i sidled) så att den hamnar så rakt bakom framhjulet som möjligt -> maximal bromsverkan.

När han sätter ner foten så gör han det för att minska chansen att få bakhjulssläpp, så förklarade en eng kommentator de när de körde i mugello

:mattias:mattias
exakt..sen att det blir svårare att köra om är bara en bieffekt.
Många förare slänger ut foten även om det inte är någon omkring.
hjulbasen e boven maybe ?

Frågan var inte om det är ok att köra defensivt, utan om det är ok att sträcka ut kroppslemmar från motorcykeln.

på 70 talet var den ingen som hängde med kroppen utanför hojen heller.
Man blir ju bredare då med.....

Detta verkar vara en ny sak dom kommit på som gör att det går fortare precis som att inte sitta rakt upp och ner på hojen.

Borde det inte bli precis tvärtom? Om man belastar hojen mer på utsidan borde motstyrningen ökas och bakhjulet driva ännu mer utåt?

Jag har tävlat några år och kört en och annan mil på bana så jag är väl medveten om hur det fungerar men jag har ändå svårt att se att överkroppen skulle agera så mycket luftbroms att det gör någon märkbar skillnad under full inbromsning.

MotoGP-hojarna har så kraftiga bromsar att de utan problem kan slå runt om de trycker för hårt så lite ben eller överkropp hit eller dit lär inte ge någon skillnad. Men du får gärna köra ut och testa och överbevisa mig :)

Du får nog gå om lite fysiklektioner.

Frontarean har lite grovt ett proportionellt förhållande till ett fordons luftmotstånd. Som du vet kräver det ca 180hk för att framflytta en sport-mc i en konstant hastighet av 300 km/t. En upprest överkropp ökar frontarean med, ..ska vi gissa på 30%, och ett utflyttat ben med kanske 15%. Så lite tillhöftat skulle det innebära sisådär 80 hkr i bromseffekt i 300 km/t.

Och det har inget som helst att göra med att mc:n lätt kan volta framlänges om du kniper på frambromsen. Det är bara en negativ effekt broms på framhjulet råkar ha. All ev tillförd luftbroms blir adderad bromseffekt till frambromsens möjliga kapacitet.

Vad gäller sladdhävning läs Jides inlägg nr 81.

Citat:
Inskickat av S&S3M Läs Inlägg
Det där med luftbroms köper jag inte för fem öre. Stoner tex bromsar från en bra bit över 300 km/h med ett finger, så ett knä/ben hit eller dit kan inte spela någon roll.

Det finns en enkelt test du kan göra.
Åk fort med tex en bil. Gör handen platt med tummen pekandes rakt upp och stoppa ut handen snabbt genom rutan......

Bromsar det? :D

Ahahahaha.......

Du skämtar :va

Njae inte igentligen. Stoner brukar bromsa med långfingret vid mindre inbromsningar inför kurvor men vid långa rakor använder han 2 fingrar (iallafall de 2 sista racen som jag kollat). Svenska kommentatorerna drog dock direkt en egen slutsats av att gör han så där då måste han göra så alltid......men som sagt bara kolla så ser man att vid hårda inbromsningar bromsar han med fler än långfingret.
Dock gör nog de flesta? så, även jag, att vid bromskorrigeringar och fartkorrigeringar med hjälp av broms använder man bara ett finger för vid nedlägg är det rätt skönt att ha så mycket grepp om gasen man kan. Att göra detta med långfingret kanske även ökar gaskänslan då man håller kvar pekfingret om gasen....kanske ska prova detta :)

Hade det varit för att bromsa hade man väl gjort det direkt när man börjar bromsa, samt med båda benen?

En väsentlig parameter är ju att man vill behålla kontrollen över motorcykeln också. En anledning att inte fälla ut bägge benen i 300 km/t.

Det kan jag Iofs. köpa :)

Men kolla Nyteknik's första bild. Hur mycket mer area har Rossi med hängande ben mot Lorenzo som bara har sitt utvikt? Pratar vi storleken av en häl? Påstår du att Rossi skulle få en större bromsverkan genom att sitta som han gör, samt att det skulle vara skälet?

Last edited:
Det kan jag Iofs. köpa :)

Men kolla Nyteknik's första bild. Hur mycket mer area har Rossi med hängande ben mot Lorenzo som bara har sitt utvikt? Påstår du att Rossi skulle få en större bromsverkan genom att sitta som han gör, samt att det skulle vara skälet?

Faktum kvarstår att ökning av frontarean är väsentlig bromseffekt i farter kring 100 km/t & mer. Ett långt utfällt ben bromsar ju &så lite mer än ett som "läar" nära kåpan.
Jag har dock hört Rossi i en intervju säga att han inte själv vet varför han gör det, ..att det bara är en reflex av något slag.

Men det är ju en reflex att svänga på styret när man cyklar för att inte trilla &så. Mao, det kan finnas en praktisk anledning till att man gör det även om det inte är medvetet.
Jag tror dock mer att sladdhävning ligger närmre till hands som den "omedvetet eftersökta effekten" i detta fallet.

Jag tror dock mer att sladdhävning ligger närmre till hands som den "omedvetet eftersökta effekten" i detta fallet.

huvudet på spiken :)

Det spelar ingen roll vad fysiken säger om bromsverkan. Enda anledningen man reser sig upp inför inbromsning är att kunna bromsa utan att flyga av hojen....enda anledningen att sträcka ut benet när inbromsningen nästan är klar men när bakhjulet driftar ut är att balansera upp hojen och "lina" upp den.
Just det faktum att han inte ens tänker på det talar för att det är en balans grej och inte något annat

Ingen av dom som viftar med benen bromsar senare än andra när dom gör det men när dom gör det är just när bakdelen är väldigt nervös och förflyttar sig i sidled.

Men precis som du säger allt talar för att det är just detta och inget annat som gör att många gör detta och det började först när MotoGP hojarna började uppföra sig på detta viset, om det var slirkopplingen eller andra skäl vette tusan men Rossi har inte gjort det alltid och hojarna har inte varit lika rörliga i sidled alltid utan förr var det en massa studsande istället.

Ingen av dom som viftar med benen bromsar senare än andra när dom gör det men när dom gör det är just när bakdelen är väldigt nervös och förflyttar sig i sidled.

Får jag fråga hur du vet det? Att de inte bromsar senare vill säga?

Faktum kvarstår att ökning av frontarean är väsentlig bromseffekt i farter kring 100 km/t & mer.

Frågan var om Rossi har större area för att benet hänger neråt, mot Lorenzo's som är vikt? Det är samma area utanför den skyddande kåpan vare sig du sträcker ner foten eller bara viker ut knät.

Skillnaden i area är ju i storleksordningen av en häl ungefär, har dom små liven typ 41 i skor? Ska vi enas om drygt 20cm² skillnad? Istället för att sitta med massa teoretiskt formler som eg. inte säger ett skvatt (då de skulle räcka att sträcka lite på ryggen för att uppnå samma effekt) kan man ju ställa sig frågan hur mycket luftbroms man behöver? När dom bromsar från 320km/h till 100km/h på styvt 200m :hej

attachment.php

Nja, man flyttar ju tyngdpunkten inåt (i sidled) så att den hamnar så rakt bakom framhjulet som möjligt -> maximal bromsverkan.
När du bromsar rakt fram från 300 km/h och kan låta bli att trycka på den yttre fotpinnen medan du har det andra benet i luften ska jag köpa att tyngdpunkten förflyttas inåt av det uthängande benet.
Ahahahaha.......
Du skämtar :va
Om vad?
Det finns en enkelt test du kan göra.
Åk fort med tex en bil. Gör handen platt med tummen pekandes rakt upp och stoppa ut handen snabbt genom rutan......
Bromsar det? :D
Det finns ett enkelt test du kan göra. Pressa din bil till toppfart, tex 200 km/h, bromsa så hårt du kan samtidigt som du håller ut handen genom rutan. Stannade bilen fortare än vad den hade gjort utan handen som stack ut genom rutan?
Du får nog gå om lite fysiklektioner.
Får hoppas jag slipper ha dig som lärare då bara :D

Tycker du blandar äpplen och päron. Klart som fan att ett högre luftmotstånd påverkar farten hos ett objekt men nu pratade vi om en inbromsning från 300 km/h. Du menar alltså att den lilla bit som överkroppen sticker upp har en stor påverkan på just bromssträckan?
Då måste det bli jobbigt för Pedrosa :hihi

Frågan var om Rossi har större area för att benet hänger neråt, mot Lorenzo's som är vikt? Det är samma area utanför den skyddande kåpan vare sig du sträcker ner foten eller bara viker ut knät.

Skillnaden i area är ju i storleksordningen av en häl ungefär, har dom små liven typ 41 i skor? Ska vi enas om drygt 20cm² skillnad? Istället för att sitta med massa teoretiskt formler som eg. inte säger ett skvatt (då de skulle räcka att sträcka lite på ryggen för att uppnå samma effekt) kan man ju ställa sig frågan hur mycket luftbroms man behöver? När dom bromsar från 320km/h till 100km/h på styvt 200m :hej
Något större area har den ju, ..samt att luftströmningen är större "där ute" än nära kåpan. Men som jag skrivit i föregående inlägg tror inte jag heller att benutflyttningen i kurvingång är luftbromsrelaterad. Överkroppshöjningens luftbromseffekt är dock en annan sak.

Får hoppas jag slipper ha dig som lärare då bara :D

Tycker du blandar äpplen och päron. Klart som fan att ett högre luftmotstånd påverkar farten hos ett objekt men nu pratade vi om en inbromsning från 300 km/h. Du menar alltså att den lilla bit som överkroppen sticker upp har en stor påverkan på just bromssträckan?
Då måste det bli jobbigt för Pedrosa :hihi

At du inte verkar inse att luftmotstånd är lika med bromsverkan gör dig ändå obildbar oavsett lärare. Prova sätt dig upp mitt på Anderstorprakan så kanske du ändrar på din vanföreställning.

Det finns ett enkelt test du kan göra. Pressa din bil till toppfart, tex 200 km/h, bromsa så hårt du kan samtidigt som du håller ut handen genom rutan. Stannade bilen fortare än vad den hade gjort utan handen som stack ut genom rutan?

Så klart att bilen kommer stanna fortare om jag sträcker ut handen.
Troligtvis knappt mätbart eftersom en bil vägen mera. Gör man dock "handflatan" lite större på en bil fungerar det mycket bra...
Merc använder luft broms :yoparty
Tror det var ca 1:50 in i filmen

[YOUTUBE-ID]azU1q-fkdns[/YOUTUBE-ID]

Vet inte vad en Gp hoj kan väga men jag gissar på 150kg.
Rossi vägen ca 70 kg så det är klart att slänga ut benet gör skillnad på ett ekipage på 220kg.

Last edited:
Får jag fråga hur du vet det? Att de inte bromsar senare vill säga?

Han svingar benet ofta och lika många gånger när han uppenbart bromsar på samma ställe eller tidigare än han kan som när han bromsar sist. Oftast när hojen ligger på vita linjer, kurbs eller in i en sväng och hojen är orolig så svingar han benet. När han bromsar toksist då fäller han inte ens ut benet utan blir tvungen att lägga in hojen i lite för hög fart och på ställ i kurvan och bromsa in med resultat ofta att kurvtagningen blir lite för djup.

Visst man ser inte allt på TV och man har inte deras data men att han inte bromsar senare bara för att benet svingar runt det ser man tydligt på tv bilderna. Alltså gör bensvingandet i sig inte att dom bromsar senare än alla andra.

Back