Fuskar Rossi?

Är det ok att sticka ut foten såhär?

• Antal röstningar
    0
Vissa läser inläggen som djävulen tolkar bibeln, dom verkar vara mer intresserade av att diskutera än att vilja förstå fakta, är dom måhända inspirerade av skvallerspalterna i tantens damtidningar.

När man har målat in sig i ett hörn så hjälper det inte att förlöjliga andras inlägg med sarkasm eller ironi, man får helt enkelt ge sig och krypa till korset.

Vissa läser inläggen som djävulen tolkar bibeln, dom verkar vara mer intresserade av att diskutera än att vilja förstå fakta, är dom måhända inspirerade av skvallerspalterna i tantens damtidningar.
Tror mer det handlar om att ifrågasätta slentriansvar och få folk att tänka lite längre. Sen att de kan vara lite ovant för en del att bli ifrågasatta kan ju knappast vara någon annans problem. Vill man inte diskutera saker kan man ju nöja sig med att läsa.

Tror mer det handlar om att ifrågasätta slentriansvar och få folk att tänka lite längre. Sen att de kan vara lite ovant för en del att bli ifrågasatta kan ju knappast vara någon annans problem. Vill man inte diskutera saker kan man ju nöja sig med att läsa.

Klart man skall diskutera på ett forum, man behöver inte ens ha fakta, det räcker med att tro, dock får man ibland släppa lite på sin tro om dosen fakta överstiger andelen tro.

Spekulera kan man göra, men det är samma sak där, om någon sitter inne med kalla fakta så väger det tyngre än en spekulation.

Det kan ibland upplevas jobbigt när spekulationer visar sig vara osanna och alla elaka rykten endast var påhittade, måhända enkom för att skapa en debatt.

Många tidningsmurvlar gör samma sak, dom tror och spekulerar utan att ha fakta och visst säljer det i vissa målgrupper, men ofta skapar löst skvaller enbart irritation hos dom som vet hur det ligger till.

Fast det kan vara tvärtom oxo, jag bara spekulerar utan att ha fakta...

berätta hur mycket senare Rossi och grabbarna kan bromsa enbart pga det extra luftmotstånd som överkroppens höjning orsakar
Ifall luftmotståndet blir 30% högre blir bromssträckan ungefär 10m kortare från 300 km/h ner till 100 km/h. Det är utan att ta hänsyn till hur tyngdpunktsförflyttningen och momentet av luftkraften påverkar hur mycket framhjulet kan bromsa innan bakhjulet lyfts.

Hjälper ju tyvärr dock inte eftersom ingen av dom sträcker ut benet i 300 eller ens under den hårdaste delen av inbromsningen utan alltid i slutet av den när hojen är orolig eller när de ska svänga in under inbromsningen. All ev, bromseffekt i höga farter blir lite orelevant och i lägre farter är bromseffekten försumbar så tror vi kan skippa den delen nu.

Hur mycket olika saker gör är säkert lätt att räkna ut men verkar ju inte som att ens förarna anser att det är en höghastighetsbromsskärm de använder benet till :) Allt skriveri om bromseffekterna verkar gått lite överstyr.....

3522552009_c584b5b10d_o.jpg
Sista raden "Nobody realises they´re doin it" !?
Jag är ju uppenbarligen inget moto-gp ämne, skulle jag ha ena foten viftande i luften vid hårda inbromsningar skulle jag troligen vara väldigt medveten om det och göra mitt bästa för att få tillbaka den till fotpinnen så fort som möjligt :3freak

Last edited:
Sista raden "Nobody realises they´re doin it" !?
Jag är ju uppenbarligen inget moto-gp ämne, skulle jag ha ena foten viftande i luften vid hårda inbromsningar skulle jag troligen vara väldigt medveten om det och göra mitt bästa för att få tillbaka den till fotpinnen så fort som möjligt :3freak

Men så är du som du säger inget Moto-GP-ämne heller... :gnissla

Nä då skall man inte ha koll på fötterna menar du? :tuttar

Eller att man har sådan stenkoll att man kan påverka körningen med fler lemmar än bara händerna utan att det stör... själv provade jag i typ 80km/h att sätta ut vänster ben inkl fot för någon dag sedan och jäklar vad hojen ville åt vänster.

Att man fäller ut benet för att hindra bakomliggande faller av den enkla anledningen att den där framme varken hör, ser eller vet att bakomliggande är precis bakom eller avser köra om.

Som så ofta, rena dumheter av NyTeknik.

Inte bara Rossi som gör det som sagt. Det var för att hjälpa till vid inbromsning/undvika släpp, ett stödhjul/luftstopp.

Last edited:
Ifall luftmotståndet blir 30% högre blir bromssträckan ungefär 10m kortare från 300 km/h ner till 100 km/h. Det är utan att ta hänsyn till hur tyngdpunktsförflyttningen och momentet av luftkraften påverkar hur mycket framhjulet kan bromsa innan bakhjulet lyfts.
Kollade lite mer noggrant på dagens kval och någon ökning med 30% är det inte tal om. Flera förare höjer sig bara någon decimeter eller två när de bromsar och det är nog för att kunna ta emot bättre med överkroppen.

Men de som vill tro att de reser sig upp för att öka sin bromsverkan kan ju fortsätta att göra det....

Att man fäller ut benet för att hindra bakomliggande faller av den enkla anledningen att den där framme varken hör, ser eller vet att bakomliggande är precis bakom eller avser köra om.

Du har rätt i att man inte vet om dom avser att köra om men helt fel att man inte hör bakomvarande. Man hör motorcyklar bakom sig väldigt tydligt när man ligger så nära som dom gör. Kan bara hänvisa till mig själv och sista körningen på Anderstorp där man hela tiden är medveten om att snabba förare kommer ifatt en just för att man hör deras motor väldigt tydligt när de kommer upp nära bakom en fast att jag har proppar i öronen.
Men visst det kan vara en vanesak att sortera ut ljuden från egna maskinen och bakomvarande men jag har inga problem att höra att någon ligger direkt bakom eller kommer ifatt mig.

Kollade lite mer noggrant på dagens kval och någon ökning med 30% är det inte tal om. Flera förare höjer sig bara någon decimeter eller två när de bromsar och det är nog för att kunna ta emot bättre med överkroppen.

Men de som vill tro att de reser sig upp för att öka sin bromsverkan kan ju fortsätta att göra det....

Och ja det är alldeles rätt. Ingen reser sig upp för att utnyttja luftmotståndet, det är en bieffekt av att man måste resa sig upp för att orka bromsa maximalt. Självklart hjälper då luftmotståndet även det lilla men som sagt det är ju en bieffekt. De som tror något annat kan försöka köra en lång raksträcka och bromsa utan att resa sig upp, trycket på armarna och den vikt/obalans framåt som blir ökar bromssträckan mer än det som luftmotståndet skulle hjälpa till med enbart av den anledning att man inte kan bromsa lika effektivt liggande över tanken.

Däremot ökar bromsverkan av att resa sig upp för att du då får raka armar. Detta är tvunget för maximal inbromsning. Ingen är så stark att dom kan maxbromsa med böjda armar liggande över en tank.

Last edited:
Back