Fuskar Rossi?

Är det ok att sticka ut foten såhär?

• Antal röstningar
    0
Fuskar Rossi?
Eller är det ok att sätta ut foten såhär? Onekligen gör han sig själv mer svår att köra om på det viset.
Jasså, det tycker du?

Studera bild 1 du har lagt upp och försök uppskatta hur mycket längre ut Rossis fot befinner sig jämför med Lorenzos knä. Hur många cm blir det?
Fundera sedan på hur bred banan är.

Frågor på det?

Om någon av förarna försöker hindra en omkörning genom att sticka ut benet som ett hinder då är saken en helt annan.

Men det är det ju ingen som gör och det skulle nog fan bara resultera i att man tappar sitt eget spår och blir omkörd oavsätt.

Du förstår inte poängen i resonemanget?
Jag menar bara att någonstans måste man dra en gräns, och din verkar gå vid Tibia och Fibula. Detta fenomen som jag själv har undrat över är ju inget nytt direkt utan har förekommit i sammanhanget de senaste åren, och Rossi är inte ensam om att utöva metoden. Ingen har vad jag vet bestraffats för en dylik handling och därav kan man dra slutsatsen att det inte är att betrakta som orent spel eller fusk.

Jag läste rubriken på Sporthojs framsida & tänkte att "Detta kan bara komma från Nyteknik".....så rätt jag hade.:)

Ja Rossi fuskar! Han fällde även IN benet när han körde om Lorenzo på yttern! Det tycker jag inte var bra alls! Blah blah...

Känns som att den här tråden är en typisk flamebait återigen Nyteknik. Motbevisa mig gärna...

Studera bild 1 du har lagt upp och försök uppskatta hur mycket längre ut Rossis fot befinner sig jämför med Lorenzos knä. Hur många cm blir det?
Fundera sedan på hur bred banan är.

Frågor på det?
”Frågor på det?”

Är du lärare? :)

Att sticka ut knät innan man drar det i asfalten har varit en del av den etablerade körstilen i roadracing i mer än 25 år. Det är inget normbrytande. Det är däremot normbrytande att hålla foten så långt från fotpinnen som Rossi gör och frågan om det är rätt eller fel är helt naturlig att ställa och diskutera. Att han stör bakomvarande som försöker köra om torde vara uppenbart. Frågan är om det är ok enligt reglementet och om det ska vara det.

Bifogat

• fot.jpg
    fot.jpg
    58.1 KB · Visningar: 183
Jag älskar Rossi. Men jag har lärt mig att skilja mellan sak och person.

Knappast. Rossi hade inte vunnit i söndags om Lorenzo hade haft sitt ben dinglande vid sidan av hojen i sista kurvan.

Bullshit! Resultatet hade varit att Lorenzo hade haft jävligt ont i foten/benet...
Rossi visade även på det när han höll in benet när Lorenzo gjorde en omkörning några cm från Rossis hoj.

Klart du får sätta ut benet men det är även på egen risk som med det mesta i den här sporten.

Prova göra det själv så förstår ni nog varför han gör det o vissa andra, sen om ger nån effekt det är en annan sak. Han får hela benat att agera som en luftbroms enligt det senaste jag hörde. Prova när ni kör själva så får ni se att det faktiskt funkar.

”Frågor på det?”

Är du lärare? :)

Att sticka ut knät innan man drar det i asfalten har varit en del av den etablerade körstilen i roadracing i mer än 25 år. Det är inget normbrytande. Det är däremot normbrytande att hålla foten så långt från fotpinnen som Rossi gör och frågan om det är rätt eller fel är helt naturlig att ställa och diskutera. Att han stör bakomvarande som försöker köra om torde vara uppenbart. Frågan är om det är ok enligt reglementet och om det ska vara det.

Visst, men när man började sätta ut knät så vart det diskussion och man ansåg sen att det var en ny teknik som hjälpte snarare än stjälpte... detta kan vara samma sak. Provar man inte nya saker så kan man inte utvecklas... och precis som kommentatorerna på Viasat sa, det skall vara Rossi till för att prova och även göra en omkörning i den kurvan.

Ska jag undervisa dig i argumentation? Sorry, det får du försöka lära dig på egen hand.

För att lära ut måste man först kunna det själv.

Rossi hade inte vunnit i söndags om Lorenzo hade haft sitt ben dinglande vid sidan av hojen i sista kurvan.
IMO är bromsning in i sista kurvan obetydlig, om inte obefintlig, så om George hade fällt ut högerbenet på den lilla rakan så hade han snarare förstört balansen i ingången till kurvan mer än vad han hade blockat Vale. Särskilt med tanke på att han passerade på rakan och inte i ingången till böjen.

För övrigt så har ju Rossi hängt löst med buggarna i åratal så om nån hade velat åberopa fusk så hade de troligtvis skett för ett bra tag sen istället för att i princip hela startfältet börjar göra likadant.
Fast de e klart - Vem vill inte vara som Rossi? :bow

Ett av de första varven såg det bra kul ut när de kom på rad in i kurva tio och de fem första hängde med vänsterbenet. Bara Capirex körde med fötterna på pinnarna.

SER onekligen ut som Ny Teknik har en poäng när man studerar hans andra bild i tråden! (å andra sidan kan en fryst ögonblicksbild inte ge oss svaret på det dynamiska förloppet och ev. hastighetsskillnader, men hade jag varit bakomvarande och nån hade blockat mig med ben rakt ut a´la motardstil, då hade jag kört över benet!)
Vad blir nästa grej?
Stingpinnar med orange vimpel åt vart håll på¨Rossis hoj för att tvinga ut bakomvarande?

Erkänn alla ni som tycker att det är ok, att ni tycker det BARA för att det är Rossi-gud-fader himself som gör det!
Hade det varit Lorenzo, och Rossi hade klagat, då hade det tagit hus i helvete.

Ga-ran-te-rat! ;)

Last edited:
Är det bara jag som tycker att det ser helt livsfarligt ut att slänga ut foten på det sättet, vad händer om en konkurrent gör ett omkörningsförsök och du har foten där ute, jo den fastnar under den konkurrentens framhjul :död

Hmmm vart det inte livat för ett par år sen när motardåkarna inte fick slänga fram benet ala crosstyle när de körde sos (supermono):va

Hade det inte varit OK så hade ju givetvis Dorna förbjudit det. Om övriga förare hade stört sig så lär de ju ha lämnat in en protest.

Snarare verkar det som att fler & fler apar efter Rossi.

Saken utredd, stäng tråden.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...