Funderingar kring kraschpuckar.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Eftersom jag under sommarens gång förbrukat både höger och vänster kraschpuck är det dags för nya. De jag hade var i plast och av märket Yoshimura. Den högra böjde sig rakt bak. Plasten lossnade men bulten liknar mer en banan och kommer bli svår att få bort. På den vänstra slogs plasten oxå av men bulten är rak så den är bara att skruva bort.

Är ute efter lite diskution kring vad som är bäst. Ska man ha långa, korta, plast, alu, annan metall, spec. material i bultar eller är det bara att köpa det billigaste man får tag i?
 
kraschpuckar

Jag själv har använt puckar ifrån R&G Racing. Dom har också varit i en sorts plast längst ut fast med aluminium på den inre delen. Detta medför att man kan byta den yttersta biten om (läses När) man gör en djupdykning i geografin.
Dom har funkat alldeles utmärkt på mina 2 senaste hojar som jag konsumenttestat :rolleyes:
 
don_tomazo skrev:
2602850 Eftersom jag under sommarens gång förbrukat både höger och vänster kraschpuck är det dags för nya. De jag hade var i plast och av märket Yoshimura. Den högra böjde sig rakt bak. Plasten lossnade men bulten liknar mer en banan och kommer bli svår att få bort. På den vänstra slogs plasten oxå av men bulten är rak så den är bara att skruva bort.

Är ute efter lite diskution kring vad som är bäst. Ska man ha långa, korta, plast, alu, annan metall, spec. material i bultar eller är det bara att köpa det billigaste man får tag i?

Problemet när de är långa är att det ofta är smalare (nedsvarvade) innan fästet, detta gör att de lättare bryts eller bockas, då de inte kan fördela kraften över en större yta.

Så ska du ha den längre modellen, se till att de har samma diameter ända in till fästet.

Använd heller aldrig bultar av rosfritt stål, då de inte är lika sega..., bättre att det böjer sig lite än att de går helt av...:)
 
*Superlight* skrev:
2602867 Problemet när de är långa är att det ofta är smalare (nedsvarvade) innan fästet, detta gör att de lättare bryts eller bockas, då de inte kan fördela kraften över en större yta.

Så ska du ha den längre modellen, se till att de har samma diameter ända in till fästet.

Använd heller aldrig bultar av rosfritt stål, då de inte är lika sega..., bättre att det böjer sig lite än att de går helt av...:)

Okej, skruvar som rostar och inte så långa puckar :)
 
don_tomazo skrev:
2602850 Eftersom jag under sommarens gång förbrukat både höger och vänster kraschpuck är det dags för nya. De jag hade var i plast och av märket Yoshimura. Den högra böjde sig rakt bak. Plasten lossnade men bulten liknar mer en banan och kommer bli svår att få bort. På den vänstra slogs plasten oxå av men bulten är rak så den är bara att skruva bort.

Är ute efter lite diskution kring vad som är bäst. Ska man ha långa, korta, plast, alu, annan metall, spec. material i bultar eller är det bara att köpa det billigaste man får tag i?
Jaha du, det var ingen lätt fråga. Svaren är förmodligen lika många som antalet svarande. Jag väntar själv på ett dokument från en leverantör som har räknat på vilken typ av puck som är bäst, sk no cuts "på en pinne" (alltså där man flyttat ut själva pucken från motorfästet med en distans. Jag menar en rak distans som flyttar pucken rakt ut från cykeln, inte en sån där L-formad sak som flyttar pucken i längsled.) eller vanliga, traditionella kraschpuckar. Sammanfattnignen är ivf att no cut-puckarna skyddar bättre. Det är alltså vad de säger att de räknat fram, inte vad jag säger.

Sen har vi materialet. Det sägs allmänt att Delrin är det bästa materialet till själva pucken. Men ser man på Yamaha originalpuckar så är de av nylon. Och de ser inte direkt dåliga ut de puckarna.

Skruven finns det ett par skolor om också. En del säger att det ska vara mjukt 8.8-stål. Tanken är att skruven skall böjas för att inte riskera att knäcka motorfästet. Andra säger att det bör vara ett hårdare material så att skurven inte böjs och puckan i sig lägger tryck på ramen och skadar den.

Längden? Tja, en del vill ha dem långa så att kåporna kommer längre från marken vid en vurpa. Det ger också mer material att slipa bort. Långa puckar kan å andra sidan hugga i underlaget och få cykeln att börja rotera i luften (det är typ det sista man vill, för det blir så tråkiga skador när den slår i backen och fortsätter slå runt där).

Man får fråga sig lite vad det är man vill skydda sig emot och vad som är rimligt att kräva av en kraschpuck. Vill man skydda kåporna mot att man tappar cykeln vid stillastående så väljer man så klart längre puckar. Vill man kunna köra hem sin cykel efter en vurpa på landsväg eller bana så räcker puckarna ensamma ofta inte till, de skydar ju inte styrhalvorna t ex. Puckarnas uppgift är att minska skadorna på cykeln och skydda de vitala delarna, som t ex motor och ram. Kosmetiska skador är svåra att undvika.

Personligen tror jag att det kvittar vilket materialet är i både skruv och puck. Det skal finnas tillräckligt med gods på pucken för att den skall klara av några meters nötande mot asfalten innan den nöts bort och därmed inte skyddar längre. Olika utföranden och olika material skyddar olika bra i olika situationer.

Så, det var det långa svaret. Det korta svaret är att du skall ha puckarna på bilden. 449 kr, lite mer i vissa utföranden och till vissa modeller.
 

Bifogat

  • Kraschpuckar svarta och silver.JPG
    Kraschpuckar svarta och silver.JPG
    121.7 KB · Visningar: 145
Last edited:
Bingo skrev:
2602913 Jaha du, det var ingen lätt fråga. Svaren är förmodligen lika många som antalet svarande. Jag väntar själv på ett dokument från en leverantör som bla bla bla bla bla

Bra svar. Säkert är det ju så som du säger att olika puckar skyddar för olika saker. Det där med att hojen kan börja volta är nog något alla vill undvika så det kan man ju räkna med. Främst ska puckarna i mitt fall användas med kraschkåpor och skador på dessa gör ju inte så mkt. Antar att en lite kortare variant är lämpligare då. Borde ju hålla för mer, hojen kommer närmare asfalten och risk för volt minskar?

Ang. puckarna på bilden tycker jag att de ser rätt bra ut. Det borde ju vara så att man inte vill ha "skarpa" kanter på puckarna. Mina var helt rakt skurna längst ut. En rundare form längst ut borde ju glida smidigare på asfalten och inte hugga och slita men det kanske kvittar när hojen far fram i en jävla fart, vad vet jag.

Vilka säljer de på bilden då?
 
Som Bingo skriver, så är det många olika svar på många olika frågor ang. bult, längd, bredd, osv osv.

Jag har testat en del olika varianter och de fungerar för det mesta på samma sätt, men beroende på hur man vurpar så skyddar de oxå olika.

Däremot gör jag bara Alu-puckar om ngn verkligen vill ha det, då jag anser att det är större risk för ramskador med dom.


Är du intresserad av puckar så kan jag kanske fixa det till dig.

Tillverkar de själv.

Mvh
Niklas
 
don_tomazo skrev:
2602930 Bra svar. Säkert är det ju så som du säger att olika puckar skyddar för olika saker. Det där med att hojen kan börja volta är nog något alla vill undvika så det kan man ju räkna med. Främst ska puckarna i mitt fall användas med kraschkåpor och skador på dessa gör ju inte så mkt. Antar att en lite kortare variant är lämpligare då. Borde ju hålla för mer, hojen kommer närmare asfalten och risk för volt minskar?

Ang. puckarna på bilden tycker jag att de ser rätt bra ut. Det borde ju vara så att man inte vill ha "skarpa" kanter på puckarna. Mina var helt rakt skurna längst ut. En rundare form längst ut borde ju glida smidigare på asfalten och inte hugga och slita men det kanske kvittar när hojen far fram i en jävla fart, vad vet jag.

Vilka säljer de på bilden då?
Jag tror att det mer eller mindre kvittar om kanterna är skarpa eller rundslipade. I vart fall om man har lite fart på cykeln. Men å andra sidan är det ingen nackdel att ha rundade kanter, så då får de va rundade.

Har man kraschkåpor så tror jag också att det är bättre med puckar som inte sticker ut så långt. Det bästa borde vara att de sticker ut lika långt som kåporna eller är nån millimeter längre än vad kåprona sticker ut. Då kan cyklen sas tippa runt pucken och kåporna hjälper till ta upp energin på alla sidor av pucken. Pucken blir alltså den komponent som håller upp ram, motor och sånt över asfalten så får puck och kåpor gnidas mot udnerlaget. Utan puck slits kåporna av och ram/motor gnids istället.

Puckarna på bilden säljs av NGC Racing AB (under namnändring). Av mig och en kompis alltså. Det är därför jag lägger upp en bild på just dem :)

Det kommer en hemsida med riktiga bilder snart (kommer banner på SH också). Maila på info@ngc-racing.se om du vill ha mer info. Det finns snygga, matchande puckar för fram- och bakhjulsaxlarna också för 249 kr per hjulaxel. Plus lite annat smått och gott förstås, typ fina kåpset för 2 895 kr. Hoppas den allmänna prisbilden framgår :)
 
Last edited:
Såna här då? De ser ju robusta ut :tummenupp
 

Bifogat

  • tillbehor-motorbagar-givi-custom.gif
    tillbehor-motorbagar-givi-custom.gif
    23.7 KB · Visningar: 962
campar skrev:
Däremot gör jag bara Alu-puckar om ngn verkligen vill ha det, då jag anser att det är större risk för ramskador med dom.
Håller med om detta. Om skruven viker sig så kommer en massiv aluklump att befinna sig mellan t ex ramen och asfalten. Vad som händer med ramen när cykeln då studsar fram över asfalten är inte svårt att tänka sig. Det är ivf vad jag tror.

Starstriker skrev:
2602961 Såna här då? De ser ju robusta ut :tummenupp
Finsmakarens val :fakta
 
Last edited:
Bingo skrev:
2602962 Håller med om detta. Om skruven viker sig så kommer en massiv aluklump att befinna sig mellan t ex ramen och asfalten. Vad som händer med ramen när cykeln då studsar fram över asfalten är inte svårt att tänka sig. Det är ivf vad jag tror.

Finsmakarens val :fakta

Precis, alu är hårdare än plast och det kanske man inte vill ha rakt in i ramen. Först trode jag att puckarna du hade på bild där var de du pratade om i början av texten men de ser ju skapliga ut. Är dom lite kortare som vi sa?
 
don_tomazo skrev:
2602974 Precis, alu är hårdare än plast och det kanske man inte vill ha rakt in i ramen. Först trode jag att puckarna du hade på bild där var de du pratade om i början av texten men de ser ju skapliga ut. Är dom lite kortare som vi sa?
Puckarna på bilden är de puckar som tillverkaren har kalkylerat på och jämfört, ja. De har sas normalt utstick från kåporna - nån centimeter typ. De ska ju också skydda kåporna lite mot att man tappar cykeln från stillastående t ex.

Osäker på om jag fattade din fåga rätt... :va
 
Bingo skrev:
2602985 Puckarna på bilden är de puckar som tillverkaren har kalkylerat på och jämfört, ja. De har sas normalt utstick från kåporna - nån centimeter typ. De ska ju också skydda kåporna lite mot att man tappar cykeln från stillastående t ex.

Osäker på om jag fattade din fåga rätt... :va

Jo det gjorde du. Mina Yoshimura stack säkert ut minst 5 cm. Är kanske lite väl mkt? Jag ska helt klart ha dina puckar i åtanke när det är dags för inköp, håller utkik efter länken.

Tack för alla svar.
 
don_tomazo skrev:
2602996 Jo det gjorde du. Mina Yoshimura stack säkert ut minst 5 cm. Är kanske lite väl mkt? Jag ska helt klart ha dina puckar i åtanke när det är dags för inköp, håller utkik efter länken.

Tack för alla svar.
Tack själv :)

Måste också tillägga att jag inte vet mer än någon annan om puckar. Se alltså mina svar mer som mina funderingar runt dem.
 
Bingo skrev:
2603003 Tack själv :)

Måste också tillägga att jag inte vet mer än någon annan om puckar. Se alltså mina svar mer som mina funderingar runt dem.

Är nog ingen som vet men jag skrev ju att jag bara var ute efter en diskution kring ämnet eftersom jag inte förväntade mig några konkreta "rätta" svar. :tummenupp
 
Puckar är inte pucko

Jag föredrar mjukare gods i både bult och puck efter en vurpa på Gelleråsen. I den vurpan så slogs bulten av vid fästet och kåporna blev repiga. Men jag klarade mig bra och kunde fortsätta och köra efter besiktningen av hojen. D.v.s. hur som än haver så kom man inte undan vissa kosmetiska skador och puckens främsta uppgift är att skydda ram och motor vid själva vurpan, genom att ta emot smällen, och därefter tjänstgöra som glidyta mot asfalten .

När jag gick gick i backen så tog pucken upp den värsta smällen, tjänstgjorde glidyta mot asfalten och därefter gick bulten av. Det blev inga skador på ramen eller motordelarna. En hårdare puck och en hårdare bult kommer att fortplanta anslagsenergin mm. till ramen och eventuellt skada den. Så kombinationen av skyddspuckar och billigare kåpor är nog att föredra.

Själv låg jag och gled efter hojen så jag kunde se när bulten gick av och pucken studsade iväg. Jag måste nog säga att Gelleråsens asfalt kunde vara lite jämnare och lite mindre lapptäcke. Det är inte så svårt för pucken att fastna i asfaltsskarvarna.
 
Swing och gaffelpuckar då ngn som har erfarenhet ??srry lånar tråden lite ??
Det skulle jag också vilja veta. Jag har erfarenhet av att sving och gaffel tar rejält med stryk när man vurpar men är det någon som har vurpat med såna monterade och hur gick det då?
 
Det skulle jag också vilja veta. Jag har erfarenhet av att sving och gaffel tar rejält med stryk när man vurpar men är det någon som har vurpat med såna monterade och hur gick det då?

Ja, den frågan väntar jag spännt på svar på.
Har haft samma problem. Har hört att det finns bobiner som fungerar lite som gaffelskydd också. Kommentarer?
 
Ja, den frågan väntar jag spännt på svar på.
Har haft samma problem. Har hört att det finns bobiner som fungerar lite som gaffelskydd också. Kommentarer?
Nja, bobbiner är ju de som sitter baktill på svingen för att man skall lyfta cykeln med ett depåstöd. Det finns rejält stora såna och då funkar de som kraschpuckar också. De är säkert minst lika bra som vilken annan sort som helst, map skyddsförmåga. De blir rätt smala över "midjan" men det kvittar nog eftersom det sitter en skruv inne i dem.

Jag har däremot aldrig sett bobbiner för framgaffeln. De depåstöd jag sett för framgaffeln lyfter antingen i styrkronan eller under gaffelbenen. Måtten på depåstöden som lyfter udner gaffeln är alltså anpassade till avståndet mellan gaffelbenen - de borde vara några cm bredare för att kunna användas till "gaffelbobbiner". Det betyder iofs inte att det inte finns depåstöd som lyfter i bobbinerna/puckarna på gaffeln.

Rent intuitivt tycker man att puckar skall hjälpa svingen och gaffeln eftersom puckarna är det som tar emot mot asfalten. Men det skulle vara kul att höra om folks faktiska erfarenheter.

Edit: puckar för framhjulet finns naturligtvis även i vårt sortiment. Jag kallar dem bara inte för bobbiner av det skälet att med min terminologi så är bobbiner något man lyfter i med ett depåstöd. Vi kallar de puckarna för gaffelpuckar - gjorda för att ta smällen men inte för att lyftas i med depåstöd.
 
Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top