don_tomazo skrev:
2602850 Eftersom jag under sommarens gång förbrukat både höger och vänster kraschpuck är det dags för nya. De jag hade var i plast och av märket Yoshimura. Den högra böjde sig rakt bak. Plasten lossnade men bulten liknar mer en banan och kommer bli svår att få bort. På den vänstra slogs plasten oxå av men bulten är rak så den är bara att skruva bort.
Är ute efter lite diskution kring vad som är bäst. Ska man ha långa, korta, plast, alu, annan metall, spec. material i bultar eller är det bara att köpa det billigaste man får tag i?
Jaha du, det var ingen lätt fråga. Svaren är förmodligen lika många som antalet svarande. Jag väntar själv på ett dokument från en leverantör som har räknat på vilken typ av puck som är bäst, sk no cuts "på en pinne" (alltså där man flyttat ut själva pucken från motorfästet med en distans. Jag menar en rak distans som flyttar pucken rakt ut från cykeln, inte en sån där L-formad sak som flyttar pucken i längsled.) eller vanliga, traditionella kraschpuckar. Sammanfattnignen är ivf att no cut-puckarna skyddar bättre. Det är alltså vad de säger att de
räknat fram, inte vad jag säger.
Sen har vi materialet. Det sägs allmänt att Delrin är det bästa materialet till själva pucken. Men ser man på Yamaha originalpuckar så är de av nylon. Och de ser inte direkt dåliga ut de puckarna.
Skruven finns det ett par skolor om också. En del säger att det ska vara mjukt 8.8-stål. Tanken är att skruven skall böjas för att inte riskera att knäcka motorfästet. Andra säger att det bör vara ett hårdare material så att skurven inte böjs och puckan i sig lägger tryck på ramen och skadar den.
Längden? Tja, en del vill ha dem långa så att kåporna kommer längre från marken vid en vurpa. Det ger också mer material att slipa bort. Långa puckar kan å andra sidan hugga i underlaget och få cykeln att börja rotera i luften (det är typ det sista man vill, för det blir så tråkiga skador när den slår i backen och fortsätter slå runt där).
Man får fråga sig lite vad det är man vill skydda sig emot och vad som är rimligt att kräva av en kraschpuck. Vill man skydda kåporna mot att man tappar cykeln vid stillastående så väljer man så klart längre puckar. Vill man kunna köra hem sin cykel efter en vurpa på landsväg eller bana så räcker puckarna ensamma ofta inte till, de skydar ju inte styrhalvorna t ex. Puckarnas uppgift är att minska skadorna på cykeln och skydda de vitala delarna, som t ex motor och ram. Kosmetiska skador är svåra att undvika.
Personligen tror jag att det kvittar vilket materialet är i både skruv och puck. Det skal finnas tillräckligt med gods på pucken för att den skall klara av några meters nötande mot asfalten innan den nöts bort och därmed inte skyddar längre. Olika utföranden och olika material skyddar olika bra i olika situationer.
Så, det var det långa svaret. Det korta svaret är att du skall ha puckarna på bilden. 449 kr, lite mer i vissa utföranden och till vissa modeller.