Funderingar ang. Sveriges ekonomi

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Hej alla kloka.
Jag har lite tankar och funderingar som jag söker klyftiga svar och förklaringar till. Som jag förstått skyfflar Sverige ut dyngmycket pengar till b.l.a EU och i bistånd och bidrag mm..
Varför är vi med i EU? Får vi nånsin ut något av det? Har nånting blivit bättre efter att vi gick med?
Varför skickar vi iväg alla dessa pengar i bistånd när vi har mycket annat som behöver fixas i Sverige?
Varför tar vi in fler invandrare när vi har svårt att placera de vi redan tagit in? Många invandrare som kommer hit kan inte svenska och får ofta därför svårt att få jobb och många hamnar då på bidrag. Bostadsbristen är även den att lägga in i beräkningen.
Det som jag tycker vi istället borde lägga pengarna på är mentalvård, polis och militär (bla) som det snålas allt för mycket med. Bistånd kan väl vara upp till var och en?
Många jag pratat med om det här håller med men ändå hör man sällan samma resonemang. Är det jag och mina vänner som tänker konstigt eller finns det andra härinne som håller med? Nån som är lite politiskt insatt kanske kan slänga in nån skön kommentar. Om korvgubben läser så kommer det säkert nån klyftig kommentar :).

//B

(tilläggas kan väl att om nåt verkar skumt formulerat så skrev jag detta en gång som jag var riktigt nöjd med, men sen blev jag utloggad för jag var för seg på att skriva och då glömde jag bort mina braiga formuleringar :()
 
BillS skrev:
Hej alla kloka.
Jag har lite tankar och funderingar som jag söker klyftiga svar och förklaringar till. Som jag förstått skyfflar Sverige ut dyngmycket pengar till b.l.a EU och i bistånd och bidrag mm..
Varför är vi med i EU? Får vi nånsin ut något av det? Har nånting blivit bättre efter att vi gick med?
Varför skickar vi iväg alla dessa pengar i bistånd när vi har mycket annat som behöver fixas i Sverige?
Varför tar vi in fler invandrare när vi har svårt att placera de vi redan tagit in? Många invandrare som kommer hit kan inte svenska och får ofta därför svårt att få jobb och många hamnar då på bidrag. Bostadsbristen är även den att lägga in i beräkningen.
Det som jag tycker vi istället borde lägga pengarna på är mentalvård, polis och militär (bla) som det snålas allt för mycket med. Bistånd kan väl vara upp till var och en?
Många jag pratat med om det här håller med men ändå hör man sällan samma resonemang. Är det jag och mina vänner som tänker konstigt eller finns det andra härinne som håller med? Nån som är lite politiskt insatt kanske kan slänga in nån skön kommentar. Om korvgubben läser så kommer det säkert nån klyftig kommentar :).

//B

(tilläggas kan väl att om nåt verkar skumt formulerat så skrev jag detta en gång som jag var riktigt nöjd med, men sen blev jag utloggad för jag var för seg på att skriva och då glömde jag bort mina braiga formuleringar :()

Vad lägger vi på AMS? 200 stora? Landstinget?

Vad kostar våra i-landssjukskrivningar?

Hur många anställda på våra departement skulle vi klara oss utan?

Vad skulle vi spara på att ge avdrag istället för bidrag för hus o barn o annat?

De stora pengarna går nog till sådant som man sällan pratar om att skära ned på, eftersom det innebär att man automatiskt stryks på röstblanketten av så många människor att man måste veckla ut fallskärmen.
 
Intressant debatt som det säkert inte finns några bra svar på. Jag har också tyckt att bistånd är en onödig utgift så länge vi inte kan ta hand om oss själva. Men ett bra motiv(hugg nu inte för hårt utan ta inte allvarligt på min formulering nu) är att bistånd kan lösa problem på plats utan att de behöver komma hem till oss på hemmaplan, dessutom slipper vi nog att fler torn rasar med hjälp av SAS-rivningsfirma...

I övrigt har vi välutbildade politiker vars högsta dröm är att bli allas mamma och pappa och sudda ut alla "klasser" helst genom att samla in 100% i lön och sedan pytsa ut det hela i form av matkuponger och klädkuponger.

Min önskelista vore att varje kommun själständigt skulle få bestämma över sin sjukvård och med samordningen kommunerna redan har sammarbeta med grannkommuner, det skulle spara många kronor att få bort flaskhalsen "Landstinget" men vad vet jag, jag är inte helt insatt i landstingets stora roll, ser dem bara som en pengamaskin.

Det ska löna sig att arbeta, men folk tenderar att bli så sura när man säger det. Jag har hört om flera fall där folk inte har råd att arbeta då de måste flytta, alltså lever de hellre på bidrag och har kvar sin centrala trea än att jobbar och tvingas flytta till en mindre central etta. Så fort någon ens hystar idéer åt liknande håll så sågas de jäms med solidaritetens fotknölar. Men om ingen jobbar, vem ska då betala bidragen?

Om ingen har ett jobb, vem ska konsumera produkterna som företagen väljer att förlägga produktion och utveckling av utomlands?
 
Många frågor som jag vet fler funderar på. Vänner, bekantar och folk på arbetsplatser. Att folk i andra länder inte kan svenska har jag full förståelse för. Tycker däremot att vårt behov av arbetskraft skulle styra vilka som kommer hit.

Det som slår mig när jag tänker på landet är att ekonomin helt saknar systemgränser och att den sortens sunt förnuft som alla behöver för att ha några spänn kvar i slutet av månaden verkar saknas.IMHO :tomten
 
Varför man ger bistånd? Skämtar ni eller?

Sättet man ger bistånd kan såklart diskuteras men det är väl rätt uppenbart varför?
 
Chris Ash skrev:
Varför man ger bistånd? Skämtar ni eller?

Sättet man ger bistånd kan såklart diskuteras men det är väl rätt uppenbart varför?

Ja biståndet har vi råd med tycker jag, och kanske mer än vi betalar idag.
 
Det tycker jag i såna fall är individuellt. Jag har ganska kass lön och har inte många kronor kvar efter skatt o räkningar. Jag skulle gärna fimpa onödiga utgifter och överlåta generositet till de som har råd.

Edit: Glömde ett "inte"
 
Last edited:
BillS skrev:
Det tycker jag i såna fall är individuellt. Jag har ganska kass lön och har många kronor kvar efter skatt o räkningar. Jag skulle gärna fimpa onödiga utgifter och överlåta generositet till de som har råd.

Hur du än har det har du det oändligt mycket bättre än folket i tredje världen. Självömkan är trist.....
 
Jag säger inte att dem inte har det dåligt, men jag känner inte att jag har dem pengarna. Bättre är väl att de som har det bra ställt kan göra en insats, för jag tycker inte det ska vara obligatoriskt. Det rör sig ju om ganska mycket pengar och även om det inte skulle ge mig mer $ så kanske det skulle finnas tillräckliga pengar för att ex satsa på polis eller kanske mentalvården? Sen nedskärningarna på psyket hör man ju ofta om vansinnesdåd av psyksjuka. Polisen räcker inte till och klagar på för svag styrka. Jag ser hellre minskad brottslighet och sånt än lägger pengar på sånt jag inte ser. Må låta själviskt men det borde ju ändå vara mitt val?
 
BillS skrev:
Det tycker jag i såna fall är individuellt. Jag har ganska kass lön och har inte många kronor kvar efter skatt o räkningar. Jag skulle gärna fimpa onödiga utgifter och överlåta generositet till de som har råd.

Edit: Glömde ett "inte"

När jag menar "mer bistånd" menas inte att höja skatten, utan att på sikt skära ned på administrationen inom den offentliga sektorn ungefär i samma omfattning som regeringen skär ned på försvaret. Då får vi stålar över.
 
BillS skrev:
Jag säger inte att dem inte har det dåligt, men jag känner inte att jag har dem pengarna. Bättre är väl att de som har det bra ställt kan göra en insats, för jag tycker inte det ska vara obligatoriskt. Det rör sig ju om ganska mycket pengar och även om det inte skulle ge mig mer $ så kanske det skulle finnas tillräckliga pengar för att ex satsa på polis eller kanske mentalvården? Sen nedskärningarna på psyket hör man ju ofta om vansinnesdåd av psyksjuka. Polisen räcker inte till och klagar på för svag styrka. Jag ser hellre minskad brottslighet och sånt än lägger pengar på sånt jag inte ser. Må låta själviskt men det borde ju ändå vara mitt val?

Vem har det bra ställt då?

Det är inte upp till människor att bestämma var de ska födas.Om man tittar på världsbefolkningen så är det ytterst få förunnat att få växa upp i en sån drömtillvaro som de flesta svenskar växer upp i. En tillvaro som endast är möjlig tack vare att de lever som i skithål på andra håll. Att då gnälla över att 1 (en) procent av vår BNP eller vad det är (är det inte FN:s rekommenderade lägstanivå?)går till bistånd är snudd på ynkligt.

Jag menar inte att rena pengadonationer behöver vara den bästa lösningen, men nog fan bör vi dra vårt strå till stacken. Att hjälpa människor att överleva står högre på min lista än att låta bortklemade svenskar få några hundralappar extra efter skatt varje månad, det står också högre än att ha ett par poliser extra ute på kvällarna eller ett extra militärregemente som ändå inte behövs.

Men det är vad jag tycker.
 
Haha, har du kommit på alla dessa färska och fräscha ideer aldeles själv?

Pengar på militären? "Before ze Germans get here" :rofl

För att du ska få iaf lite seriöst svar så har sveriges medlemsskap i EU gjort mycket positivt för mig personligen. Jag har utan problem kunnat resa och jobba i flera europeiska länder, därigenom fått många nya vänner och så småningom känns europa verkligen som en union. Många gräver ofta ner sig i sakfrågor och ser till detaljer. En av EUs största uppgifter är att att bygga på ideen/drömmen om ett förenat europa där vi alla kommer varandra närmare.
Utöver det tror många fortfarande att Sverige är det lilla välskötta paradisriket i norr men nu för tiden har vi faktiskt mycket att lära av flera andra europeiska länder.

Hilfe va besserwisser det blev - inte min mening. Uttryckte bara några lösryckta åsikter! :tummenupp

BillS skrev:
Hej alla kloka.
Jag har lite tankar och funderingar som jag söker klyftiga svar och förklaringar till. Som jag förstått skyfflar Sverige ut dyngmycket pengar till b.l.a EU och i bistånd och bidrag mm..
Varför är vi med i EU? Får vi nånsin ut något av det? Har nånting blivit bättre efter att vi gick med?
Varför skickar vi iväg alla dessa pengar i bistånd när vi har mycket annat som behöver fixas i Sverige?
Varför tar vi in fler invandrare när vi har svårt att placera de vi redan tagit in? Många invandrare som kommer hit kan inte svenska och får ofta därför svårt att få jobb och många hamnar då på bidrag. Bostadsbristen är även den att lägga in i beräkningen.
Det som jag tycker vi istället borde lägga pengarna på är mentalvård, polis och militär (bla) som det snålas allt för mycket med. Bistånd kan väl vara upp till var och en?
Många jag pratat med om det här håller med men ändå hör man sällan samma resonemang. Är det jag och mina vänner som tänker konstigt eller finns det andra härinne som håller med? Nån som är lite politiskt insatt kanske kan slänga in nån skön kommentar. Om korvgubben läser så kommer det säkert nån klyftig kommentar :).

//B

(tilläggas kan väl att om nåt verkar skumt formulerat så skrev jag detta en gång som jag var riktigt nöjd med, men sen blev jag utloggad för jag var för seg på att skriva och då glömde jag bort mina braiga formuleringar :()
 
Last edited:
Vilken tur! Prexist det ämnet jag vill diskutera på Sporthoj.com

Jag skulle vilja prata lite om det Vård- och äldreomsorgsminister Ylva Johansson hade pressträff om i eftermiddaggs på Fridtunaskolan i Linköping.

Kan vi dra lite om det sen ???
 
BillS skrev:
Hej alla kloka.
Jag har lite tankar och funderingar som jag söker klyftiga svar och förklaringar till. Som jag förstått skyfflar Sverige ut dyngmycket pengar till b.l.a EU och i bistånd och bidrag mm..
Varför är vi med i EU? Får vi nånsin ut något av det? Har nånting blivit bättre efter att vi gick med?
Varför skickar vi iväg alla dessa pengar i bistånd när vi har mycket annat som behöver fixas i Sverige?
Varför tar vi in fler invandrare när vi har svårt att placera de vi redan tagit in? Många invandrare som kommer hit kan inte svenska och får ofta därför svårt att få jobb och många hamnar då på bidrag. Bostadsbristen är även den att lägga in i beräkningen.
Det som jag tycker vi istället borde lägga pengarna på är mentalvård, polis och militär (bla) som det snålas allt för mycket med. Bistånd kan väl vara upp till var och en?
Många jag pratat med om det här håller med men ändå hör man sällan samma resonemang. Är det jag och mina vänner som tänker konstigt eller finns det andra härinne som håller med? Nån som är lite politiskt insatt kanske kan slänga in nån skön kommentar. Om korvgubben läser så kommer det säkert nån klyftig kommentar :).

//B

(tilläggas kan väl att om nåt verkar skumt formulerat så skrev jag detta en gång som jag var riktigt nöjd med, men sen blev jag utloggad för jag var för seg på att skriva och då glömde jag bort mina braiga formuleringar :()
Jag är inte med på resonemanget fullt ut. Sverige lägger lite drygt 0,7% av BNP på bistånd, vilket är ungefär vad FN rekommenderar som miniminivå. Inte särskilt mycket med tanke på hur orättvis världen är. Och när det gäller invandringen har jag för mig att Sverige går ungefär +/- 0 eller till och med en rejäl hacka plus summa kardemumma. Kom ihåg att vi både behövt arbetskraften historiskt sett och kommer behöva den i framtiden.

Och varför lägga mer pengar på militär? Vi har för bövelen inte haft krig på ett kvarts årtusonde.
 
mb skrev:
Jag är inte med på resonemanget fullt ut. Sverige lägger lite drygt 0,7% av BNP på bistånd, vilket är ungefär vad FN rekommenderar som miniminivå. Inte särskilt mycket med tanke på hur orättvis världen är. Och när det gäller invandringen har jag för mig att Sverige går ungefär +/- 0 eller till och med en rejäl hacka plus summa kardemumma. Kom ihåg att vi både behövt arbetskraften historiskt sett och kommer behöva den i framtiden.

Och varför lägga mer pengar på militär? Vi har för bövelen inte haft krig på ett kvarts årtusonde.

Var det 0.7? Är det så illa?

Det där med militären är i sanning obegripligt.......
 
Och varför lägga mer pengar på militär? Vi har för bövelen inte haft krig på ett kvarts årtusonde.


Kanske svårmotiverat med militär, men den utbildning som ges i första hjälpen och annat är i sanning välbehövligt, dessutom är beredskapen vid exempelvis översvämningar bra att ha, så ersätt militären med en inhemsk beredskapsgrupp med samma kompetens. Men det är enklare om man kan motivera träning gentemot stormakt ivan...
 
CalleE skrev:
Kanske svårmotiverat med militär, men den utbildning som ges i första hjälpen och annat är i sanning välbehövligt, dessutom är beredskapen vid exempelvis översvämningar bra att ha, så ersätt militären med en inhemsk beredskapsgrupp med samma kompetens. Men det är enklare om man kan motivera träning gentemot stormakt ivan...


Inte tillräckligt sexigt med beredskapsgrupper. En sandsäck är lixom inte cool på samma sätt som ett jasplan.
 
mb skrev:
Och varför lägga mer pengar på militär? Vi har för bövelen inte haft krig på ett kvarts årtusonde.
Jag vet inte om du missat det, men vi hade ett världskrig runt knuten för 60 år sedan, där våra grannländer istället fick ta smällen. Efter första världskriget sa man samma sak som du nu ger uttryck för, "vi behöver inget försvar, det stora kriget är slut, det kommer aldrig mer att krigas, fredens tid är här!" och sen stod man inför ett fullbordat faktum, att våra soldater sprang runt i vadmalsuniform och Karl den tolfte-mössor med antika gevär för att skydda vår gräns mot en väloljad och synnerligen slagkraftig fientlig stridskraft i form av tyska ockupationsstyrkor som angrep och ockuperade både Norge och Danmark och som enbart skonade oss på grund av vår svekfulla export av järnmalm.

I samma period så dog våra finska grannar för att förhindra att ryssen helt skulle ta över deras land och i förlängningen antagligen även Sverige.

Att kategoriskt påstå att vi på grund av vår långa fredshistorik inte behöver ett försvar är lika korkat nu som på 20-talet, vem kan säga vad som står inför dörren om 10 år? Hur lång tid tror du egentligen att det tar för att sätta upp ett någorlunda välordnat försvar? Det är inget man gör på några veckor eller månader.
 
Ang. försvaret så känns det som att det inte längre bara är upp till Sverige hur mycket pengar det skall läggas ner på det...det går ju mer och mer mot ett EU-baserat försvar, och då måste ju Sverige precis som alla andra länder bidra med sin del, för att i sin tur få hjälp av andra länder...speciellt med s.k. snabba insatsstyrkor (läs SWAFRAP :tummenupp )

Hade jag bestämt så skulle vi skjuta in en stoooor hög pengar till flygvapnet....måste ju säkra min egen framtid som JAS-pilot...

Någon här inne som är JAS-pilot förresten?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top