Funderingar ang. Sveriges ekonomi

Chris Ash skrev:
Det låter på de flesta som om Sverige inte lägger pengar på försvaret och att det är näst intill icke existerande....
Självklart är 40 miljarder per år fortfarande mycket pengar. Det jag argumenterade emot var de personer som uttryckte förvåning över att vi överhuvudtaget ska ha ett försvar, inte mot försvarsbudgeten som sådan. Jag tror nog att 40 miljarder per år kan räcka för närvarande.

Att Finland har ungefär halva vår försvarsbudget (runt 1.9 miljarder euro 2003) säger ju egentligen inte så mycket, det är mer intressant att jämföra hur stor procent av deras hela statsbudget försvarsbudgeten står för jämfört med hur stor procent vår försvarsbudget är av den totala budgeten och hur mycket pengar per capita de lägger på försvaret.

Sen har ju den finska anskaffningen av vapensystem varit belagda med restriktioner i enlighet med fredsavtalet med Sovjet, jag vet dock inte om det fortfarande gäller, men de fick ju tidigare inte anskaffa t.ex ubåtar, bombplan med mera.
 
sgtpepper skrev:
Självklart är 40 miljarder per år fortfarande mycket pengar. Det jag argumenterade emot var de personer som uttryckte förvåning över att vi överhuvudtaget ska ha ett försvar, inte mot försvarsbudgeten som sådan. Jag tror nog att 40 miljarder per år kan räcka för närvarande.

Att Finland har ungefär halva vår försvarsbudget (runt 1.9 miljarder euro 2003) säger ju egentligen inte så mycket, det är mer intressant att jämföra hur stor procent av deras hela statsbudget försvarsbudgeten står för jämfört med hur stor procent vår försvarsbudget är av den totala budgeten och hur mycket pengar per capita de lägger på försvaret.

Sen har ju den finska anskaffningen av vapensystem varit belagda med restriktioner i enlighet med fredsavtalet med Sovjet, jag vet dock inte om det fortfarande gäller, men de fick ju tidigare inte anskaffa t.ex ubåtar, bombplan med mera.

Det gäller väl fortfarande, bland annat därför F/A-18 Hornet endast är F-18 och inte har någon attackroll i finska försvaret?

Dessutom är finnarna utrustade med mycket rysk materiel, tex Igla och T-72.

Lite intressant är det faktiskt, eftersom 40 miljarder köper dubbelt så mycket som 20. Och ingen har klagat på Finnarnas slagkraft, med rätta.
 
Chris Ash skrev:
Lite intressant är det faktiskt, eftersom 40 miljarder köper dubbelt så mycket som 20. Och ingen har klagat på Finnarnas slagkraft, med rätta.
Lite intressant ja, men inte mycket :). Finland har drygt 5 miljoner innevånare, vi har runt 9 miljoner och vi har större territorial att täcka.
 
sgtpepper skrev:
Lite intressant ja, men inte mycket :). Finland har drygt 5 miljoner innevånare, vi har runt 9 miljoner och vi har större territorial att täcka.

Hade det varit frågan om invasionsförsvar så hade territorium varit intressant.
Knappast någon tror väl att fyra brigader operativa anfallsförband räcker till för att kasta en angripare i havet.

Fyra brigader motsvarar en amerikansk förstärkt division och ska kunna bedriva försvars/anfallstrid på en front om ca 3-4 mil. Dvs invasionshot är inte vad det är dimensionerat för.

Dessutom skulle vi tex behöva ha tillgång till tre-fyra gånger så mycket artilleri för att kunna slåss effektivt på denna fyra milsfront.
 
Chris Ash skrev:
Samarbetet med NATO vad gällde flygspaning mot Sovjetunionen renderade bland annat i att vi fick köpa vapensystem som RBS24(Sidewinder) RBS71(Skyflash) RBS75(Maverick) av USA upp till tio år före NATO-länderna. Lite kuriosa bara....

Hrm...Sidewindern heter faktiskt RB74...men det andra var rätt! :tungan (fast RB71 används inte...)
 
McFille skrev:
Hrm...Sidewindern heter faktiskt RB74...men det andra var rätt! :tungan (fast RB71 används inte...)

Läs på lite.....

RBS24=AIM-9B Sidewinder
RBS24J=AIM-9P3 Sidewinder
RBS74=AIM-9L Sidewinder

Eftersom dessa affärer gjordes någongång på 1960-70 talet så var det RBS24 och inget annat som åsyftades. Liksom RBS 71 som var JA 37 Viggens semiaktiva radarjaktrobot.Är idag ersatt av RBS 99 (AIM-120 B AMRAAM)

RB 74 är den senaste versionen av närstrids/IR-Robotar i Svenska flygvapnet. Sitter på Gripen och de få Viggen som finns kvar. Alltså ingen 1970-talsrobot.

RBS 99 och RBS 74 kommer att fasas ut inom några år för att ersättas av Meteor och IRIS-T.
 
Ok pappa, jag var inte ens påtänkt när de affärerna gjordes, så det är min ursäkt! :pannkyss
Att 71:an var till viggen har jag dock aldrig förnekat...

Jag vet dock att RB99 är ett helvete att hänga, så hoppas att Meteor kommer snart, till framtida stackars klargörare! :D
 
McFille skrev:
Ok pappa, jag var inte ens påtänkt när de affärerna gjordes, så det är min ursäkt! :pannkyss
Att 71:an var till viggen har jag dock aldrig förnekat...

Jag vet dock att RB99 är ett helvete att hänga, så hoppas att Meteor kommer snart, till framtida stackars klargörare! :D

Är du klargörare? Fan då ska du ju veta allt sånt ju! ;)
 
Apapapp...EX-klargörare... :tungan
Och ja, ja vet, borde veta allt...vi fick ju en sån fruktansvärt intensiv teoriutbildning! :rolleyes:
Jag skäms... :(

Jaja, ja lägger klargöringstiden bakom mig och blickar framåt mot flygförartiderna... :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top