sgtpepper
Delivering excellence since 1974
Självklart är 40 miljarder per år fortfarande mycket pengar. Det jag argumenterade emot var de personer som uttryckte förvåning över att vi överhuvudtaget ska ha ett försvar, inte mot försvarsbudgeten som sådan. Jag tror nog att 40 miljarder per år kan räcka för närvarande.Chris Ash skrev:Det låter på de flesta som om Sverige inte lägger pengar på försvaret och att det är näst intill icke existerande....
Att Finland har ungefär halva vår försvarsbudget (runt 1.9 miljarder euro 2003) säger ju egentligen inte så mycket, det är mer intressant att jämföra hur stor procent av deras hela statsbudget försvarsbudgeten står för jämfört med hur stor procent vår försvarsbudget är av den totala budgeten och hur mycket pengar per capita de lägger på försvaret.
Sen har ju den finska anskaffningen av vapensystem varit belagda med restriktioner i enlighet med fredsavtalet med Sovjet, jag vet dock inte om det fortfarande gäller, men de fick ju tidigare inte anskaffa t.ex ubåtar, bombplan med mera.
(fast RB71 används inte...)