FTP-program som inte kostar?

SmartFTP är det bästa jag hittat hitintills iaf :)

Skalman skrev:
Eftersom ni inte har en aning om vad ni pratar om (eller medvetet misstolkade) så ska jag berätta det för er. Det är en ytterst kunnig och utbildad grupp individer. Inga finniga fjortizar som tycker det e hefftiKT MeD WÄrZ.
De allra flesta av dem har hållit på med sånt här sen vic64/amiga/BBS-tiden. De allra flesta besitter numera höga befattningar inom IT-branschen. Varenda en av dem vet mer om datorer, hårdvara, mjukvara etc än du antagligen kommer i närheten av.

Och ja. Jag är fullständigt seriös.
:klappar :klappar :tummenupp

Skalman skrev:
Eftersom ni inte har en aning om vad ni pratar om (eller medvetet misstolkade) så ska jag berätta det för er. Det är en ytterst kunnig och utbildad grupp individer. Inga finniga fjortizar som tycker det e hefftiKT MeD WÄrZ.
De allra flesta av dem har hållit på med sånt här sen vic64/amiga/BBS-tiden. De allra flesta besitter numera höga befattningar inom IT-branschen. Varenda en av dem vet mer om datorer, hårdvara, mjukvara etc än du antagligen kommer i närheten av.

Och ja. Jag är fullständigt seriös.
Vad fan vet du om mina kunskaper?

Mina uppfattningar om betydelsen av warez och hack kanske inte stämmer överens med dina. Det är dock stenhård fuckovarning på: "asså mina kompisar dom är så jävla bäst o dom e chefer va o utbildade och smarta".

En högt uppsatt it-chef använder antagligen inte en ftpklient, den senast jag var i kontakt med kunde inte ens få igång tv-outen på sin bärbara. Vad ska han med en ftpklient till? Ladda warez? :rofl

/ Hannes

HanneZ skrev:
Vad fan vet du om mina kunskaper?

Det räcker ju med att läsa dina intelligenta inlägg i den här tråden för att inse att du inte har en aning om hur det fungerar på de ställen jag är medlem på, även om du vill ge sken av det. Newsflash: Alla ställen är inte likadana som de fjortissiter du besökt.

HanneZ skrev:
Mina uppfattningar om betydelsen av warez och hack kanske inte stämmer överens med dina. Det är dock stenhård fuckovarning på: "asså mina kompisar dom är så jävla bäst o dom e chefer va o utbildade och smarta".

Då kanske det är dags att förkovra sig lite och sluta hänga på fjortiswareztopsiter. Om du hade varit lite mer mogen hade du kanske dessutom kunnat föra en vettig diskussion utan att hela tiden dissa dina antagonister med irrelevanta kommentarer och låtsascitat. DET är det stenhård fuckovarning på. Fast jag hade iofs inte förväntat mig nåt annat.

HanneZ skrev:
En högt uppsatt it-chef använder antagligen inte en ftpklient, den senast jag var i kontakt med kunde inte ens få igång tv-outen på sin bärbara. Vad ska han med en ftpklient till? Ladda warez? :rofl

/ Hannes

Ännu ett fint exempel på din ypperliga förmåga att ta en sak, förvränga den, för att därefter ge sken av att du är den allsmäktiga kunskapsbanken medelst en sarkastisk slutkläm. Väx upp för tusan eller håll dig ifrån diskussionsämnen som överstiger din kunskapsnivå.

Skalman skrev:
Det räcker ju med att läsa dina intelligenta inlägg i den här tråden för att inse att du inte har en aning om hur det fungerar på de ställen jag är medlem på, även om du vill ge sken av det. Newsflash: Alla ställen är inte likadana som de fjortissiter du besökt.

Då kanske det är dags att förkovra sig lite och sluta hänga på fjortiswareztopsiter. Om du hade varit lite mer mogen hade du kanske dessutom kunnat föra en vettig diskussion utan att hela tiden dissa dina antagonister med irrelevanta kommentarer och låtsascitat. DET är det stenhård fuckovarning på. Fast jag hade iofs inte förväntat mig nåt annat.

Ännu ett fint exempel på din ypperliga förmåga att ta en sak, förvränga den, för att därefter ge sken av att du är den allsmäktiga kunskapsbanken medelst en sarkastisk slutkläm. Väx upp för tusan eller håll dig ifrån diskussionsämnen som överstiger din kunskapsnivå.
Oj, 2 st inlägg, jävligt bra du är på att bedömma mina kunskaper kring hårdvara och mjukvara.

Jag är håller knappt på med att ladda warez överhuvudtaget så att påstå att jag hänger på "fjortiswareztopsiter" är bara ytterliggare skitsnack från din sida.

Växa upp? Haha, säger gubben som antagligen sitter hemma o tankar warez och porr halva dagarna :rofl

/ Hannes

HanneZ skrev:
Oj, 2 st inlägg, jävligt bra du är på att bedömma mina kunskaper kring hårdvara och mjukvara.

Jag är håller knappt på med att ladda warez överhuvudtaget så att påstå att jag hänger på "fjortiswareztopsiter" är bara ytterliggare skitsnack från din sida.

Växa upp? Haha, säger gubben som antagligen sitter hemma o tankar warez och porr halva dagarna :rofl

/ Hannes

Ännu ett moget inlägg från den mogna Hannes. Gratulerar. I rest my case. Inte lönt att ens försöka diskutera, jag återkommer till diskussioner med dig om ca 10 år.

Last edited:
FlashFXP är bäst. Huruvida det är "hackers choice" eller inte ska jag låta vara osagt, men faktum är att en majoritet av folket på scenen använder det, och det lär finnas fler än en anledning till det.

Kör själv WS_FTP och har så gjort sedan '94. Det gör det jag vill och man är för gammal och till åren för långt gången för att orka byta... :tomten

Skalman skrev:
Ännu ett moget inlägg från den mogna Hannes. Gratulerar. I rest my case. Inte lönt att ens försöka diskutera, jag återkommer till diskussioner med dig om ca 10 år.
Kan ni inte göra en liten ordlista på vad allt betyder, sen kan vi då bedömma från det vem som har rätt vad orden betyder. Det finns ett par styckna ordböcker om data språk så vi kan kolla upp sen. Dessa ordböcker är inte de som brukar vara i aftonbladet, när man ska tyda dataspråk/chattspråk/sms språk.

OK, kom igen nu

Jag ursäktar för att jag drog ner nivån, men i mina ögon så låter "hackers choice" och "warez" så förbannat jävla löjligt, det om något låter som taget från en fjortiswaresite. Och antagligen är det småkillar som använder dessa program som mest som har bäst koll på om det buggar eller inte och inte några utbildade it-chefer. Det enda jag vet om fxp är att det går att skicka mellan olika siter utan att gå via klienten och det är jävligt bra, hurvida andra program har stöd för de vet jag inte. Men till det mesta duger nog även det enklaste ftp-programmet.

/ Hannes

R1 Uffe skrev:
Kan ni inte göra en liten ordlista på vad allt betyder, sen kan vi då bedömma från det vem som har rätt vad orden betyder. Det finns ett par styckna ordböcker om data språk så vi kan kolla upp sen. Dessa ordböcker är inte de som brukar vara i aftonbladet, när man ska tyda dataspråk/chattspråk/sms språk.

OK, kom igen nu
Ok, jag börjar!

För mig betyder warez kopierad mjukvara. En hacker för mig tidigare va någon som gjorde dataintrång, men senare har jag mer fått synen att en hackare är mest nån som sitter och gör små hack typ. Kan vara allt från små program till sitta o ändra hexkoder i mjukvara.

Jag må ha fel, det är bara uppfattningen jag fått.

Jag hoppas att Uffe skämtade, jag vill då inte ha någon shootout i datatermer. :hihi

Men som förtydligande: hacker har aldrig betytt något i närheten av kriminellt. Det är bara medias samlingsnamn, det finns bättre namn för kriminella beroende på vad de gör.

FlashFXP har, förutom stöd för fxp-ing (ftp->ftp överföring av tredje part) även stöd för SSL, dvs ett slags säker krypterad överföring.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
Jag hoppas att Uffe skämtade, jag vill då inte ha någon shootout i datatermer. :hihi

Men som förtydligande: hacker har aldrig betytt något i närheten av kriminellt. Det är bara medias samlingsnamn, det finns bättre namn för kriminella beroende på vad de gör.
Både ja och nej, skulle vara roligt och se vad dess två människor tror/trodde orden dom "pratade" om betyder. Sen utifrån det får man se

Vet inte riktigt om någon redan nämnt det...men jag tycker FireFTP som är ett plugin till FireFox...fungerar helt ypperligt. Antar det är gratis...jag har inte betalt något i alla fall.

/KaliZ

Sitt inte och kasta skit på varandra nu grabbar. Killen e ute efter en gratis FTP klient utan en massa krusiduller.

Jag använder själv både FlashFXP och LeechFTP.

R1 Uffe skrev:
Både ja och nej, skulle vara roligt och se vad dess två människor tror/trodde orden dom "pratade" om betyder. Sen utifrån det får man se
Jävlar vilket liv det blev. Jag är systemutvecklare, jag programmerar dagligen för pengar och det har jag gjort länge. Vad "tror/trodde" du att orden betydde herr trafikskolelärare?

Jag skulle tro att min definition av en "hacker" överrenstämmer rätt bra med vad du hittar i t.ex The Jargon Files.

Att börja slå sig för bröstet och stolt tala om vilka jävla coola warezpolare man har är bara pinsamt. Att sen skryta med att de är "högt uppsatta i IT-branchen" är ännu pinsammare då alla vet att en "hög" position i IT-branschen knappast är en garant för ett genuint kunnande. Det kryllar av IT-chefer, IT-arkitekter och annat löst folk som knappt vet vad förkortningen FTP står för.

Ett ödmjukt tips är att frångå FTP helt och hållet då det brister i säkerhet. FTP är inte krypterat.

För Ni som använder Windows kan jag varmt rekommendera WinSCP som är ett program som tillåter SCP (SecureCopy) via SSH.
Då slipper ni exponera lösen och användarnamn till favoritsajten.
Nu kör jag visserligen inte windows någonstans, men jag TROR att det stöder FTP också... jag kan dock ha fel.

Kör en google och kolla upp.

Mvh: #

sgtpepper skrev:
Jävlar vilket liv det blev. Jag är systemutvecklare, jag programmerar dagligen för pengar och det har jag gjort länge. Vad "tror/trodde" du att orden betydde herr trafikskolelärare?

Jag skulle tro att min definition av en "hacker" överrenstämmer rätt bra med vad du hittar i t.ex The Jargon Files.

Att börja slå sig för bröstet och stolt tala om vilka jävla coola warezpolare man har är bara pinsamt. Att sen skryta med att de är "högt uppsatta i IT-branchen" är ännu pinsammare då alla vet att en "hög" position i IT-branschen knappast är en garant för ett genuint kunnande. Det kryllar av IT-chefer, IT-arkitekter och annat löst folk som knappt vet vad förkortningen FTP står för.

Du kanske glömde läsa hela inlägget och istället bara valde vissa delar som underlag för din kommentar? Jag har t.ex. inte talat om hur "coola warezpolare" jag har, utan har tämligen sakligt redogjort för deras kunskaper då ni uppenbarligen kände ett brinnande behov att kasta skit och nedvärdera dem utan att ha den blekaste susning om vem det är, vilka erfarenheter de har och vad de kan.
Det finns för övrigt ett stort antal systemerare/programmerare som egentligen inte kan ett skit om datorer (utöver deras enda och smala kompetensområde). Skulle jag därför, i likhet med som du gör, dra slutsatsen att alla systemerare och programmerare egentligen inte kan ett skit om datorer?

Det du verkar ha hängt upp dig på var ordvalen "hacker's choice" och "warezpolare", som var betydligt enklare att skriva än en förklaring om vem, var, hur, när och varför de flesta medlemmarna i gruppen (och dess kontaktnät) har mångårig erfarenhet och goda datorkunskaper. Med "hacker's choice" avsåg jag den grupp individer som är del av warezscenen, då det bland annat är denna grupp individer som folk i allmänhet (mha massmedia till exempel) tror är hackers. Faktum kvarstår att FlashFXP med rätt stor säkerhet är den vanligaste klienten inom warezscenen.
Istället för warezpolare kunde jag skrivit "vänner i USA, Kanada och Europa med mångårig erfarenhet av fildelning och piratkopiering, och som har goda kontakter för att införskaffa piratkopior snabbt och enkelt". Om du tycker det känns bättre, varsågod.

Slutkläm för de som fortfarande är intresserade av trådens ämne: Inom den grupp av individer som ser till att snabbt sprida programvara över nätet med hjälp av bl.a. kurirer är FlashFXP den mest använda då denna är väl fungerade och med funktioner som få andra FTP-klienter har. Därför kan jag rekommendera detta program, som dock inte är gratis.

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet