FTP-program som inte kostar?

sgtpepper skrev:

Du har PM.

Tebax till tråden: Inom den grupp av individer som ser till att snabbt sprida piratkopierad programvara/film/musik över nätet med hjälp av bl.a. kurirer är FlashFXP den mest använda då denna är väl fungerade och innehåller funktioner som få andra FTP-klienter har. Därför kan jag rekommendera detta program, som dock inte är gratis.

Jag vet dock som sagt flera andra "vanliga dödliga" som använder SmartFTP och tycker den är bra.

Last edited:
Ok, den här diskussionen gick ju lite över styr. Det var aldrig min egentliga intention att dra igång en stor debatt och jag ber om ursäkt om för mitt något otrevliga sätt.

Det jag reagerade på var kopplingen warez-hacker, att man kan reagera över något sådant är nog helt oförståelig för de flesta utom vi extrema datornördar, men ändå ack så viktig :). En hacker utför ett finslipat hantverk, han är en kodtrollkarl, en person som till fullo bemästrat tekniken, kodradernas samuraj. Det går inte att jämföra med killar som skickar filer fram och tillbaka på internet, det är inget hantverk.

Jag vet att de flesta i warez-världen använder FlashFXP, jag gör det själv. Suverän FTP-klient. Jag vill ändå framhålla att en hacker är en programmerare, en kodare. Inte något annat.

"hacker - One who programs enthusiastically (even obsessively) or who enjoys programming rather than just theorizing about programming".

Peace. :tummenupp
Skalman skrev:
Du kanske glömde läsa hela inlägget och istället bara valde vissa delar som underlag för din kommentar? Jag har t.ex. inte talat om hur "coola warezpolare" jag har, utan har tämligen sakligt redogjort för deras kunskaper då ni uppenbarligen kände ett brinnande behov att kasta skit och nedvärdera dem utan att ha den blekaste susning om vem det är, vilka erfarenheter de har och vad de kan.
Det finns för övrigt ett stort antal systemerare/programmerare som egentligen inte kan ett skit om datorer (utöver deras enda och smala kompetensområde). Skulle jag därför, i likhet med som du gör, dra slutsatsen att alla systemerare och programmerare egentligen inte kan ett skit om datorer?

Det du verkar ha hängt upp dig på var ordvalen "hacker's choice" och "warezpolare", som var betydligt enklare att skriva än en förklaring om vem, var, hur, när och varför de flesta medlemmarna i gruppen (och dess kontaktnät) har mångårig erfarenhet och goda datorkunskaper. Med "hacker's choice" avsåg jag den grupp individer som är del av warezscenen, då det bland annat är denna grupp individer som folk i allmänhet (mha massmedia till exempel) tror är hackers. Faktum kvarstår att FlashFXP med rätt stor säkerhet är den vanligaste klienten inom warezscenen.
Istället för warezpolare kunde jag skrivit "vänner i USA, Kanada och Europa med mångårig erfarenhet av fildelning och piratkopiering, och som har goda kontakter för att införskaffa piratkopior snabbt och enkelt". Om du tycker det känns bättre, varsågod.

Slutkläm för de som fortfarande är intresserade av trådens ämne: Inom den grupp av individer som ser till att snabbt sprida programvara över nätet med hjälp av bl.a. kurirer är FlashFXP den mest använda då denna är väl fungerade och med funktioner som få andra FTP-klienter har. Därför kan jag rekommendera detta program, som dock inte är gratis.

sgtpepper skrev:
Jag vill ändå framhålla att en hacker är en programmerare, en kodare. Inte något annat.

Jag vet. End of story. :krama :)

(Tog medvetet bort inlägget du citerade o tryckte iväg det som PM för att undivka debatten offentligt, om nu någon tycker det ser skumbergigt ut)

Last edited:
Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...