Frusen bakfjädring på FZR 1000?

perasper

Ny medlem
Gick med
30 May 2004
Ort
umeå
Hoj
honda cb 650 & Yamaha fzr 1000
Visar sig att bakfjädringen frusit ihop på den hoj jag kollat på. Vet någon vad nya lager dit kan kosta? Någon som har erfarenhet av detta kan uppstå ? Vilken del av länkaget kan problemet sitta i ? Hur är det med svinglagret, kan det ha skurit ?
 

Dea

En potatis
Gick med
20 May 2003
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
R1
perasper skrev:
Visar sig att bakfjädringen frusit ihop på den hoj jag kollat på. Vet någon vad nya lager dit kan kosta? Någon som har erfarenhet av detta kan uppstå ? Vilken del av länkaget kan problemet sitta i ? Hur är det med svinglagret, kan det ha skurit ?

Vet inte något om felet men det låter som att det kanske är läge att börja titta på en annan hoj. En FZR 1000 för 25000 ska vara felfri annars är priset helt fel. De börjar få några år på nacken, lägg till 15000 och du kan få en R1:a från -98 om du är lite tålmodig.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
perasper skrev:
Visar sig att bakfjädringen frusit ihop på den hoj jag kollat på. Vet någon vad nya lager dit kan kosta? Någon som har erfarenhet av detta kan uppstå ? Vilken del av länkaget kan problemet sitta i ? Hur är det med svinglagret, kan det ha skurit ?
Känns mer som totalt slut bakdämpare som det gått vatten i.....
Har svårt att tänka mig att länkaget kan frysa ihop så till den milda grad att det inte går att få igång det med lite "gung".
Men visst, äldre hoj som gått en bit så är det väl inget konstigt att man får byta lager till sving och dämplankage?
Men en dämpare är ju inte precis gratis, kanske är en annan hoj altenrativet...
//Tobbe
 

perasper

Ny medlem
Gick med
30 May 2004
Ort
umeå
Hoj
honda cb 650 & Yamaha fzr 1000
tobbeviking skrev:
Känns mer som totalt slut bakdämpare som det gått vatten i.....
Har svårt att tänka mig att länkaget kan frysa ihop så till den milda grad att det inte går att få igång det med lite "gung".
Men visst, äldre hoj som gått en bit så är det väl inget konstigt att man får byta lager till sving och dämplankage?
Men en dämpare är ju inte precis gratis, kanske är en annan hoj altenrativet...
//Tobbe
En erfaren mc-mek som jag är bekant med hade noterat detta i samband med att han bytte koppling på hojen. Han hävdade att det inte satt i dämparen. Föreslog lagerbyten i länkaget vilket skulle springa iväg ed 2000 pengar i material. Sitter en Öhlinare bak så det är nog inget problem där direkt. Nu utför jag alla reparationer själv och har folk i bekantskapskretsen som inte backar för nåt. Tänkte mer få svar på m det är ett känt problem eller inte.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
perasper skrev:
En erfaren mc-mek som jag är bekant med hade noterat detta i samband med att han bytte koppling på hojen. Han hävdade att det inte satt i dämparen. Föreslog lagerbyten i länkaget vilket skulle springa iväg ed 2000 pengar i material. Sitter en Öhlinare bak så det är nog inget problem där direkt. Nu utför jag alla reparationer själv och har folk i bekantskapskretsen som inte backar för nåt. Tänkte mer få svar på m det är ett känt problem eller inte.
Inget jag hört ngt om iaf.
Iofs så börjar mitt länkage bli i renoveringsbehov.
Pruta 2loppor och byt lagren? Eller har jag missuppfattat det hela nu?
//Tobbe
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
De kan skära, men det är ju ganska ovanligt på en gathoj, jag har mest sett det på cross/endurohojar.
Öhlins innebär inte på nåt sätt att de inte kan gå sönder, utan bara att det går att renovera dem, till skillnad mot många orginaldämpare.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Tycker faktiskt ändå att det låter konstigt. Varför skulle det bli helt stummt om det bara var lagrena. Dom måste har skurit duktigt iså :va fall
 

rickardj

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
GSXR1000 gsxr1100
fzr

Hej har en fin bakstötdämpare till en 91a har gått 2000 mil vill ha 800:-för den finns i sthlm rickard 070-3758546 har även div annat

perasper skrev:
Visar sig att bakfjädringen frusit ihop på den hoj jag kollat på. Vet någon vad nya lager dit kan kosta? Någon som har erfarenhet av detta kan uppstå ? Vilken del av länkaget kan problemet sitta i ? Hur är det med svinglagret, kan det ha skurit ?
 

perasper

Ny medlem
Gick med
30 May 2004
Ort
umeå
Hoj
honda cb 650 & Yamaha fzr 1000
tobbeviking skrev:
Inget jag hört ngt om iaf.
Iofs så börjar mitt länkage bli i renoveringsbehov.
Pruta 2loppor och byt lagren? Eller har jag missuppfattat det hela nu?
//Tobbe
Jag får väl ta ställning till hur jag gör. Ingen har lust att betala för arbete och köparna vill ju alltid få igen sina pengar. Någon måste alltid rucka på sig.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top