Fredagsträning Falken!

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Hmmm.. är det vanligt i SO att man gör som på Falken nu?

Om jag fattat det rätt när jag läser schemat, så slås R1000 och R600x2 (alltså tre fulla grupper) ihop, och kör en 55 minuters träning på FM. Sen har vi i Rookie1000 15 minuter på EM.

Alltså, det blir ju typ över 100 förare som ska köra samtidigt på första träningen, och dom släpper ut 38 på banan... :va

Ska man alltså stå i kö hela förmiddagen för att få köra eller?
Om man ska strå och köa i 20 minuter så är det väl ingen idé att använda däcksvärmarna heller. Då går ju första 3-4 varven åt till att värma däck, sen kan man börja köra ordentligt. Låter inte optimalt för mig som aldrig kört falken förut. Har inte många varv på mig att lära mig banan. men det kanske man får göra på kvalet istället, hoppas bara man hinner lära sig tillräckligt för att ens kvala in... :(

Brukar det alltid vara så här i SO, har ju bara kört rena SM tävlingar förut?

Det är inte helt ovanligt att de slår ihop klasserna, och ja du får stå och vänta på att få komma ut.. Jävligt dåligt är det.

Ett längre pass är bra om man vill ändra på fjädring osv. men inte om man inte kan vara säker på att kommma ut igen...

/Joakim

Pålle skrev:
Ett längre pass är bra om man vill ändra på fjädring osv. men inte om man inte kan vara säker på att kommma ut igen...

/Joakim

Precis min tanke oxå....
Om jag lyckas komma ut bland dom första, sen åker 5-10 varv, och hittar nåt som jag vill ändra på hojen. Så åker jag in i depån, ändrar det jag ska, och sen står i kö resten av passet.... Känns inte så kul... :kocko

Känns som att man får satsa på att komma ut i början, och sen lägga så många varv man bara orkar med, för att lära sig banan... Och sen är passet slut för min del... :huvet

Sen har man 15 minuter på sig på eftermiddagen och försöka ställa in hojen eller....

Strider skrev:
Och vad är problemet? För många klasser. Ta bort några tvåtaktsklasser så är problemet löst.

Problemet är att det finns förmånga Diselklasser :fatta!

Varför ens köra 55 minuters pass?
Varför inte dela in oss i dom klasserna som vi är, och sen köra 20 minuters pass, som vanligt?

Det går ju att få ihop det på SM tävlingarna, på Anderstorp hade vi ju dessutom 4 pass/träningsdag. Inte två som det är nu... :va

55 minuterspass är säkert jättebra om man inte är typ 100 förare som ska ut. Då kan man ju verkligen använda det passet till att jobba med hojen. Man kan åka in och ut som man vill under hela passet. Nu blir det liksom varken hackat eller malet....

Förra året blev man irriterad på det här med att stå och vänta för att få komma ut. Jag fick problem tidigt ett pass och fick lov att åka in, sen kom jag inte ut igen det passet.

Så om du ska få någon sorts träning, var där tidigt, åk ut först och åk INTE in igen.
Däckvärmare behövs inte. Du får stå 10 minuter o vänta på att få åka ut.

Last edited:
Helt fel. Tanken är att man ska ut några varv och känna på inställningar. Gå in och göra eventuella ändringar, sedan ut igen osv. Problemet med detta upplägget i Rookieklasserna är att alla bara vill köra så mycket som möjligt vilket leder till att de som kommer ut först ofta ligger och nöter till soppan eller däcken tar slut.

Tycker det är en ok ide i A-klasserna (dom har slagit ihop SBL, STD600 och Supersport förr vet jag) men i Rookie funkar det dåligt och bör slopas.

Don Quixote skrev:
Helt fel. Tanken är att man ska ut några varv och känna på inställningar. Gå in och göra eventuella ändringar, sedan ut igen osv. Problemet med detta upplägget i Rookieklasserna är att alla bara vill köra så mycket som möjligt vilket leder till att de som kommer ut först ofta ligger och nöter till soppan eller däcken tar slut.

Tycker det är en ok ide i A-klasserna (dom har slagit ihop SBL, STD600 och Supersport förr vet jag) men i Rookie funkar det dåligt och bör slopas.
Jupp... men det är inte ett "rookie" misstag att inte fatta att man ska gå in för instälningar m.m., utan de vill ju ligga ute och nöta för att de oftast inte kan banan... och på rookie nivå justeras det inte mkt fjädring och behövs vanligtvis inte heller.

fezt skrev:
Jupp... men det är inte ett "rookie" misstag att inte fatta att man ska gå in för instälningar m.m., utan de vill ju ligga ute och nöta för att de oftast inte kan banan... och på rookie nivå justeras det inte mkt fjädring och behövs vanligtvis inte heller.

Precis!! :tummenupp
Mitt största problem är inte att få till fjädringsinställningarna optimalt. Vi riktiga Rookies kan köra på en bra grundinställning på alla banor..
Det jag behöver allra mest, är så mycket bantid som möjligt. Detta gäller alla banor, men särskilt dom banorna som jag aldrig kört på (Anderstorp och Falken).

Får se hur det går, man jag anar kaos på fredagen....

Jiiippiiii!!! :banana

Två kvalgrupper blev det ändå!
(Vilket innebär att jag och fler får köra)

Saxat från utskickat brev:

Pga av få deltagare kör SS600 och STD 600 tillsammans men prisbedöms separat. Rookie 600 delas i 2 grupper och max antal till träning är 76. Vi kör också A och B final i Rookie 600.

Fredag Vi har fredagsträning från 09.00 – 17.00 se bifogat tidsschema. Vi kommer inte öppna insläppet till depån förrän torsdag 16.00 – 22.00 och återigen fredag 08.00 så det är ingen mening att komma tidigare än det. Ingen får ställa upp på depåplats utan att fråga oss var de skall stå.

Fredagsträning Enligt bifogat tidsschema. Samtliga klasser 350 kr utom juniorer 150 kr, betalas och anmäls på plats. På förmiddagspasset släpps förarna ut 4 och 4 upp till banans max 38 st. Därefter släpps en förare ut när en annan kört i depå. Om ni använder tiden smart för inställningar och träning blir kön aldrig lång. Om ni kör bara för att ni inte vill köa nästa gång ni skall ut på banan kommer det att bli långa köer. Använd tiden smart så får alla mycket körning och bra nytta av systemet.

varför inte hänga ut rödflaggan i 2 min om kön/väntetiden ut på banan blir för lång för att sen göra en ny kö?

moto-gg skrev:
varför inte hänga ut rödflaggan i 2 min om kön/väntetiden ut på banan blir för lång för att sen göra en ny kö?

Tråkigt om du köat i 20 minuter, blir utsläppt o sen rödflaggas det 4 minuter efter det och du är sist i kön igen..

Hemskt för R600 och R1000 med över 100 st som vill åka ut på Fredagsmorgonen.

SBK och STD600 och SS600 går ihop oxå. För mig betyder det som vanligt att det suger apkorv. Så är det nu så att jag svänger in nån gång (som det uppmanas till) så ska jag hämta min andra hoj och ut igen). Tror dock inte att jag kommer att få någon bantid med andrahojen (tänker på hur det gick till förra året).

Varför slutas all körning kl16.35? är det för att få en vanlig arbetsdag för de som är involverade eller för att de inte får köra längre än så (buller tänker jag)?
Borde lagt till någon timma eller så så slipper man det konstiga upplägget på morgonkvisten.

Trist det här med race oxå där SS600 och STD600 slås ihop. Bara det inte blir fler än 38st på banan samtidigt.

oFFkeFF skrev:
Tråkigt om du köat i 20 minuter, blir utsläppt o sen rödflaggas det 4 minuter efter det och du är sist i kön igen..
Precis vad som hände förra året för R1000 iaf. Fick inte köra nånting knappt.

oFFkeFF skrev:

Det du snackar om är otur :3freak

Och en bra rr förare ska ha tur :gnissla

flykay76 skrev:
Jiiippiiii!!! :banana

Två kvalgrupper blev det ändå!
(Vilket innebär att jag och fler får köra)

Saxat från utskickat brev:

Pga av få deltagare kör SS600 och STD 600 tillsammans men prisbedöms separat. Rookie 600 delas i 2 grupper och max antal till träning är 76. Vi kör också A och B final i Rookie 600.

Fredag Vi har fredagsträning från 09.00 – 17.00 se bifogat tidsschema. Vi kommer inte öppna insläppet till depån förrän torsdag 16.00 – 22.00 och återigen fredag 08.00 så det är ingen mening att komma tidigare än det. Ingen får ställa upp på depåplats utan att fråga oss var de skall stå.

Fredagsträning Enligt bifogat tidsschema. Samtliga klasser 350 kr utom juniorer 150 kr, betalas och anmäls på plats. På förmiddagspasset släpps förarna ut 4 och 4 upp till banans max 38 st. Därefter släpps en förare ut när en annan kört i depå. Om ni använder tiden smart för inställningar och träning blir kön aldrig lång. Om ni kör bara för att ni inte vill köa nästa gång ni skall ut på banan kommer det att bli långa köer. Använd tiden smart så får alla mycket körning och bra nytta av systemet.

Hmmmm... så där stod det inte i det mailet som jag fick från Tony.
Har det gått ut olika information? Hur får man reda på den senaste informationen?
Tur att man fick veta att depån inte öppnar förrän 16.00, jag hade tänkt att komma tidigare...
Tråkigt för dom som kommer efter 22.00 (händer ju rätt ofta), får dom campa utanför banan och sen åka in på morgronen efter 08.00?

Strider skrev:
Och vad är problemet? För många klasser. Ta bort några tvåtaktsklasser så är problemet löst.
Så lösningen är att prioritera Rookieklasserna före två SM-klasser eller Junisarna...
Problemet är snarare att det är för få arrangörer och folk som är villiga att arrangera tävlingar. Fler rena B-race och enbart A-förare på SM skulle ju ge mer bantid för alla. Visserligen har det nackdelen att Rookiesar oavsett klass inte får mäta sig eller få erfarenhet från A-förarna.
Fler förare som engagerar sig i sin klubb är ju en bra start.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back