Franska främlingslegionen

juha01 skrev:
2622509 Att nu komma och säga att det var ett skämt är det enda vettiga du kan göra, efter att ha försökt dementerat, förklarat och skyllt på andra, i en tråd som blev >260 inlägg. Men det är lite väl genomskinligt...

Nej. Bara försöka att hjälpa dig i ditt yrkesval! Lycka till med att inte bli ssk, polis eller kbv. :tummenupp

Edit: En så här lång förklaring orkar inte en riktig flejmare skriva... http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2487923&postcount=103
:tummenupp du kanske borde valt att bli psykolog? Iom dina gryma analyser. :pannkyss

Försökt få tag på Svenska Krigare, en dokumentär av Staffan Heimersson. Där är tre svenskar med och berättar om legionen. Jackie Arklöv, min morbror och någon babyface kille.

Dark_Messenger skrev:
2622166 Så var det. Lasson eller Larsson som sagt. O kapten var han.

EDIT: Fanns en annan lirare också som hade varit på rangerutbildningen i USA i massa år. Det tror jag de andra befälen blev impade av också. Kanske var han som hette Larsson..?? Kommer fan inte ihåg. Vet bara att han den "mytomspunna" var där o snackade om sitt leverne i legionen. Men jag har för mig att han var major.. Kan ha fel iofs.

Han berättade dessutom sin story under en besökshelg där en massa anhöriga till de värnpliktiga var med. Undrar vad de tänkte när han började snacka om en massa folk han har dödat kors o tvärs runt om på jorden.. :)

Under min tid på K4 var både L. Lasson (med förflutet i FFL) och T. Larsson (som genomgått US Army Ranger Course utbildning) kaptener. Jag uppfattade dem båda som kompetenta och bra befäl. Givetvis är det extra intressant att lära av befäl med erfarenhet från utländska förband som inte bara används till peacekeeping. Ger helt klart en annan sorts respekt i en utbildningssituation.

/Olzki

Last edited:
Olzki skrev:
2623104 Under min tid på K4 var både L. Lasson (med förflutet i FFL) och T. Larsson (som genomgått US Army Ranger Course utbildning) kaptener. Jag uppfattade dem båda som kompetenta och bra befäl. Givetvis är det extra intressant att lära av befäl med erfarenhet från utländska förband som inte bara används till peacekeeping. Ger helt klart en annan sorts respekt i en utbildningssituation.

/Olzki
Håller med. Dock kanske man ska välja situationerna när man säger vissa saker med lite mer omsorg. Kommer fortfarande ihåg haksläppen på de anhöriga när "Lasson" drog sin story om vart han hade varit och hur många han dödat. K4 har ju varit ute i blåsväder tidigare (militärligan, Arklöv mm...)

Offtopic:
Kommer också ihåg en fänrik som var alldeles speciellt störd. Tror han var försvarets äldsta fänrik typ. Han hade lyckats med bedriften att bli degraderad TVÅ gånger från löjtnant pga helt sjuka saker han gjort med värnpliktiga. Under min tid där tvingade han en kille att skura logementets toalett med tandborsten. Det där är ju grejer man hör om men som man inte riktigt tror existerar. Lovar det gör det.

Fast värre grejer har man också hört o sett. Ett exempel är alla de här nissarna vars hela liv kretsar kring utlandstjänstgöring och nästa gång de får åka iväg o s v. Har träffat folk som varit nere på 6-8 missioner. Då måste man ju undra.. Har man inget liv då eller har dessa sett något jag har missat som är så häftigt med utlandstjänstgöringar. Kan ju tillägga att några av de jag har träffat under min enda utlandstjänstgöring har varit hyffsat rubbade också.
:dummer :kocko

Dark_Messenger skrev:
2623549 Håller med. Dock kanske man ska välja situationerna när man säger vissa saker med lite mer omsorg. Kommer fortfarande ihåg haksläppen på de anhöriga när "Lasson" drog sin story om vart han hade varit och hur många han dödat. K4 har ju varit ute i blåsväder tidigare (militärligan, Arklöv mm...)

I min värld har jag inte mötts av annat än respekt för K4 som det regemente det var. Låter väldigt märkligt att befälet ifråga skulle uppträtt så på en besökshelg. Så osannolikt att jag faktiskt gissar att det är ett av de otaliga jägarrykten som florerade på K4, inte minst om just honom med anledning av hans bakgrund.

Dark_Messenger skrev:
Offtopic:
Kommer också ihåg en fänrik som var alldeles speciellt störd. Tror han var försvarets äldsta fänrik typ. Han hade lyckats med bedriften att bli degraderad TVÅ gånger från löjtnant pga helt sjuka saker han gjort med värnpliktiga. Under min tid där tvingade han en kille att skura logementets toalett med tandborsten. Det där är ju grejer man hör om men som man inte riktigt tror existerar. Lovar det gör det.

Jägarutbildning är frivillig. Jag anser inte att bestraffningar i stil med tandborst-incidenten du beskriver nödvändigtvis är omotiverade. Och det är verkligen inget ett befäl ska behöva bli degraderad för. När min grupp bröt mot en direkt order åkte vi dit på att tvätta tre plutoners tvätt. Inklusive att sortera allting för hand efter alla miserabelt påsydda namnetiketter. Satt uppe större delen av den natten och para ihop strumpor kan jag säga.

Gränsen för bestraffning vid ett jägarregemente går för mig vid fysiskt handgemäng. Med det menar jag att straffarmhävningar är ok men slag eller annan form av misshandel är fullständigt oacceptabelt.

Dark_Messenger skrev:
Fast värre grejer har man också hört o sett. Ett exempel är alla de här nissarna vars hela liv kretsar kring utlandstjänstgöring och nästa gång de får åka iväg o s v. Har träffat folk som varit nere på 6-8 missioner. Då måste man ju undra.. Har man inget liv då eller har dessa sett något jag har missat som är så häftigt med utlandstjänstgöringar. Kan ju tillägga att några av de jag har träffat under min enda utlandstjänstgöring har varit hyffsat rubbade också.
:dummer :kocko

Visst finns det de som till synes verkar ha "fastnat" i utlandsmissioner och som inte har någon större ambition än att vakta en vägspärr för en bra timlön. Men om du ser en karriär som officerare så kan jag bara se positivt på det. Utlandsmissioner som företelse ställer jag mig till 100% bakom. Klart vi ska använda våra förband för att hjälpa andra människor i nöd. Det har Sverige en allför pinsam historia av att inte göra.

/Olzki

Ja jösses, den här tråden är full av felkn*llade människor som vill åka iväg och stöja FRANKRIKES utrikespolitiska agenda, utan att ha något som helst band till frankrike.

När man istället kan ställa sig till sveriges eller fn's förfogande.
(okej, man ska helst inte skjuta folk i den tjänsten, men det är väl inte det som lockar, ELLER?)

Men sedan nämdes ju Jackie Arklöv i tråden, och i jämförelse med honom krävs inte mycket för att framstå som ett snille det är klart, han ville ju också åka iväg och kriga, vart och för vem var inte så noga med...
Dessutom var han ju öppet rasist också, ogillade starkt negrer bland annat.

Kunde ingen bara ha gett honom en morakniv och en spegel.....

Jag fick den fin fina diagnosen "annan fara" när jag mönstrade.

- Kul, sa jag och gick till pizzerian som serverade köttfärs och spagetti och sedan hemåt.

Man kanske ska kolla in FFL och få leka soldat där ist? Jag var ju _jättefarlig_
:rolleyes:

korvgubbe skrev:
2622578 Jag ska osså med! Värsta stridisen! :yoparty

10-9-9 :kulspruta

Det fick jag med, fast jag tillbringade mina 11månader på F21 utan mössa, med händerna i byxfickorna och översta knappen öppen.

Olzki skrev:
2624892

Jägarutbildning är frivillig. Jag anser inte att bestraffningar i stil med tandborst-incidenten du beskriver nödvändigtvis är omotiverade. Och det är verkligen inget ett befäl ska behöva bli degraderad för. När min grupp bröt mot en direkt order åkte vi dit på att tvätta tre plutoners tvätt. Inklusive att sortera allting för hand efter alla miserabelt påsydda namnetiketter. Satt uppe större delen av den natten och para ihop strumpor kan jag säga.

Det ligger utanför befälets befogenheter att utdela såna straff, onödigt dessutom.

GuW skrev:
2624993 Det fick jag med, fast jag tillbringade mina 11månader på F21 utan mössa, med händerna i byxfickorna och översta knappen öppen.

Djefla malaj! Kalsongjägare! :mad:

Tacka vet jag oss riktiga stridisar på Stab & Tross, Ing 3, Boden. Vi tattade kabel medelst hasning och reste högantenn, Rambostylie!

Det är något med grabbar & lumparhistorier...som bara blir mer & mer fånigt för varje gång jag hör eländet....kan det vara så att det är ett väldigt enkelt sätt att få lite uppmärksamhet från omvärlden? :va

TRÖTTSAMT är vad det är & inget annat...ja ni var säkert JeTTeTuffA i lumpen med era baskrar, men ärligt talat så tror jag att majoriteten av människorna i er närhet SKITER i det...

Man samlar heller inga "häftighetspoäng" genom att starta trådar om att , "fundera på att åka ner till Franska Främlingslegionen" :rolleyes:

Jag har träffat en kille som tjänstgjort, & det var inget annat än en tragisk spillra till människa...formad & förstörd för all framtid.

En skolkamrat tjänstgjorde för FN i Bosnien, också han förstörd, han var tom i blicken när han kom hem..väldigt tragiskt att se..

Det finns INGET häftigt med krig, ni som ej fattar det är det bara synd om.

Vill ni göra nytta så sök FN tjänst...

/K (ja, jag har gjort lumpen...)

HönaPower skrev:
2625353
Det finns INGET häftigt med krig, ni som ej fattar det är det bara synd om.

Vill ni göra nytta så sök FN tjänst...

:tummenupp
Dagens sanning, pudelns kärna, huvudet på spiken.....

korvgubbe skrev:
2625330 Djefla malaj! Kalsongjägare! :mad:

Tacka vet jag oss riktiga stridisar på Stab & Tross, Ing 3, Boden. Vi tattade kabel medelst hasning och reste högantenn, Rambostylie!

Kalsongjägare, närå, däremot är jag känd för att ha klargjort flygplan iförd pyjamasbyxorna, som fick dubbla som shorts när det var varmt ute...
Men kriga-delen gjorde vi bort första veckorna, hur svårt kan det vara att lära sig vilken ände man själv respektive fi ska titta på av k-pist 45.

Om det värmer en gammal kabeltattares hjärta kan jag meddela att jag efter det har köpt mig en högantenn som jag roar mig med att slå upp och ta ner på fritiden, den hänger i garaget just nu...

Jag har t.o.m byggt mig en basplatta som jag kör upp bilhjulet på som jag sedan ställer maströret på.
Alla borde ha en sån, tänk om kriget kommer, då sitter ni där med era obrukbara 3G telefoner...
(skämt åsido har jag den vid radiosambandsuppdrag, t.e.x rallytävlingar)

Chris Ash skrev:
2625296 Det ligger utanför befälets befogenheter att utdela såna straff, onödigt dessutom.

Ja, i Sverige i alla fall. Jag hade dock inga problem med de befäl som praktiserade sådana metoder och ser att också att metoderna som sådana kan fylla en viss funktion. Återigen dock, inget fysiskt handgemäng är acceptabelt.

De faktiska konsekvenserna i mitt fall var att jag torskade en natts sömn, följde befälets order till punkt och pricka efter det och har en rolig historia att berätta för den som vill lyssna. Att skura toaletten med tandborsten hade tagit en bråkdel av tiden det tog för mig att sortera tre plutoners strumpor.

Men visst finns det säkert de som tar väldigt illa vid sig av sådana händelser. För mig skulle dock ett grinande över en sådan incident, givet att den inte var uppenbart omotiverad, snarare få mig att fundera en extra gång över om det var en person jag verkligen ville ha med mig när det gäller.

/Olzki

korvgubbe skrev:
2625362 :tummenupp
Dagens sanning, pudelns kärna, huvudet på spiken.....

Fel, det finns helt klart häftiga inslag i krig. Om än många gånger hemska.

/Olzki

Last edited:
vbg_snake skrev:
2620437 Någon här som vart nere och avverkat sina 5 år? Eller kanske mindre? Någon som har tänkt att åka dit? Det är självklart ett lockande arbete

Jag och en kompis till mig skrev in oss på ett värvningskontor i Metz.

Jag var 19 år (33 idag) och ville prova på något annorlunda. Dels för att mitt liv var ganska skit och att jag gillade militären.

Efter 1 dag blev vi uppplockade av ett befäl som körde en lätt lastbil. Vi fick hoppa in där bak och kördes ner tll Aubagne där "uttagningen" sker.

Vi behandlades som djur :) På dagarna fick vi tillbringa på gården och göra nada.
När det var dags för mat så fick vi gå ner gruppvis med befäl. Hade man otur blev man utplockad till städgruppen efter maten. Då fick man diska upp allt och städa. En dag fick jag stå i köket i några timmar och diska..

Tog en rökpause..Då kom befälet fram och skrek på franska...fattade noll. Han tog min cigg ur handen och körde in den i munnen på mig. Han menade på att jag fick röka men skulle diska samtidigt :)

Efter 2:a dagen blev vi uttagna för första kontrollen, då lyssnade man på hjärtat, lungorna etc..

Vi fick även en spruta men dom sa inte vad det var och ingen fick fråga heller.
I samband med sprutan så sas det att man inte fick ta en droppe alkohol. Började förstå...kanske var det antabus..

Ska tillägga att det fanns tillgång till öl och vin i matsalen på befälssidan.

Efter ytterligare dagar så fick vi göra test efter test. Fick skriva på ett preliminärt kontrakt där man godkände att man sa ifrån sig alla rättigheter och att Legionen fick helt enkelt göra vad dom ville med en...en ruggig tanke men sann.

Vi delades jämt upp i grupper och vi lärde oss ganska så fort (på några dagar) att allt går så mycket bättre om man hjälps åt.

Efter ca 2v så misslyckades jag. Jag kuggade på "medical-test" Jag är allergiker och då är det kört!

Fick hämta ut mina kläder igen och dom bjöd på tågbiljetten till Paris.

På tåget till Paris började jag dricka..drack upp en liten flaska rödvin..Jag blev så dålig "fick ju antabus spruta" att jag låg sjuk på en bänk i Paris ena tågstation i 2 dagar. Kunde varken äta eller dricka, bara kräktes hela tiden.

Nu i efterhand förstår jag varför inte ens A-lagare kan dricka i samband med antabus.

När jag väl kom hem så kände jag mig väldigt utanför. Jag kände mig ensam och övergiven. Har läst om hur de flesta legionärer efter 5 år har svårt att anpassa sig till samhället och jag förstår dom! Mådde ju redan skit efter ca 2v.

Under mina 2v blev vi utsatta för psykisk-terror av befälen och tänker inte gå in på detaljer.

Men det fanns något fint där också. Sammanhållningen var 100%! Man hjälptes åt med ALLT. Befälen är inte så dumma egentligen, dom vet hur vi människor funkar. Hårda befäl gör så att "meniga soldater" håller mer ihop, så är det bara.

Hur det gick för min polare går jag inte in på, det är hans ensak.

För mig är legionen en stängd och avslutad historia. Jag var nyfiken på legionen, sökte mig dit men kom inte in. Jag har i alla fall försökt, kunde inte göra mer.

Så några råd till alla som vill söka dit.

1. Lär dig lite franska på hemmaplan.
2. Träna en del så att du är i fysisk form, man springer där nere, HELA tiden.
3. Du kommer att överge allt här hemma, fundera på om det är värt det.
4. Du kommer hamna i en värld där inget är sig likt, var beredd på att det kommer bli tufft (psykiskt).

Lycka till :)

invisible skrev:
2627934 Jag och en kompis till mig skrev in oss på ett värvningskontor i Metz.

Jag var 19 år (33 idag) och ville prova på något annorlunda. Dels för att mitt liv var ganska skit och att jag gillade militären.

Efter 1 dag blev vi uppplockade av ett befäl som körde en lätt lastbil. Vi fick hoppa in där bak och kördes ner tll Aubagne där "uttagningen" sker.

Vi behandlades som djur :) På dagarna fick vi tillbringa på gården och göra nada.
När det var dags för mat så fick vi gå ner gruppvis med befäl. Hade man otur blev man utplockad till städgruppen efter maten. Då fick man diska upp allt och städa. En dag fick jag stå i köket i några timmar och diska..

Tog en rökpause..Då kom befälet fram och skrek på franska...fattade noll. Han tog min cigg ur handen och körde in den i munnen på mig. Han menade på att jag fick röka men skulle diska samtidigt :)

Efter 2:a dagen blev vi uttagna för första kontrollen, då lyssnade man på hjärtat, lungorna etc..

Vi fick även en spruta men dom sa inte vad det var och ingen fick fråga heller.
I samband med sprutan så sas det att man inte fick ta en droppe alkohol. Började förstå...kanske var det antabus..

Ska tillägga att det fanns tillgång till öl och vin i matsalen på befälssidan.

Efter ytterligare dagar så fick vi göra test efter test. Fick skriva på ett preliminärt kontrakt där man godkände att man sa ifrån sig alla rättigheter och att Legionen fick helt enkelt göra vad dom ville med en...en ruggig tanke men sann.

Vi delades jämt upp i grupper och vi lärde oss ganska så fort (på några dagar) att allt går så mycket bättre om man hjälps åt.

Efter ca 2v så misslyckades jag. Jag kuggade på "medical-test" Jag är allergiker och då är det kört!

Fick hämta ut mina kläder igen och dom bjöd på tågbiljetten till Paris.

På tåget till Paris började jag dricka..drack upp en liten flaska rödvin..Jag blev så dålig "fick ju antabus spruta" att jag låg sjuk på en bänk i Paris ena tågstation i 2 dagar. Kunde varken äta eller dricka, bara kräktes hela tiden.

Nu i efterhand förstår jag varför inte ens A-lagare kan dricka i samband med antabus.

När jag väl kom hem så kände jag mig väldigt utanför. Jag kände mig ensam och övergiven. Har läst om hur de flesta legionärer efter 5 år har svårt att anpassa sig till samhället och jag förstår dom! Mådde ju redan skit efter ca 2v.

Under mina 2v blev vi utsatta för psykisk-terror av befälen och tänker inte gå in på detaljer.

Men det fanns något fint där också. Sammanhållningen var 100%! Man hjälptes åt med ALLT. Befälen är inte så dumma egentligen, dom vet hur vi människor funkar. Hårda befäl gör så att "meniga soldater" håller mer ihop, så är det bara.

Hur det gick för min polare går jag inte in på, det är hans ensak.

För mig är legionen en stängd och avslutad historia. Jag var nyfiken på legionen, sökte mig dit men kom inte in. Jag har i alla fall försökt, kunde inte göra mer.

Så några råd till alla som vill söka dit.

1. Lär dig lite franska på hemmaplan.
2. Träna en del så att du är i fysisk form, man springer där nere, HELA tiden.
3. Du kommer att överge allt här hemma, fundera på om det är värt det.
4. Du kommer hamna i en värld där inget är sig likt, var beredd på att det kommer bli tufft (psykiskt).

Lycka till :)

Instressant läsning. Kul att du delar med dig. :tummenupp

/Olzki

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP