Franska främlingslegionen

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Bus-Bo skrev:
2620770 Vill man få hjälp så är det inga somhelsta poblem i dagens läge.
:va
Programmet gick för några veckor sedan och det var bara militärer i programmet, chefer m.m.

Gabor skrev:
2620757 jösses, vad flyr du ifrån egentligen vbg_snake ??

det kan vara svårt ibland att veta vad man ska göra med sitt liv

alla får ett nytt namn i legionen för att lämna sitt tidigare liv bakom sig

redo att dö, alla måste lära sig franska(skäl nog att inte ta värvning)

http://video.google.com/videoplay?docid=-6777372516104300363
 
Last edited:

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
Kawasaki ZR1100
Jag har varit där.

Min syn på saken är att ettdera har saker och ting ändrat sig avsevärt på 15 år eller så är det bullshit det som står på hemsidan det länkades till i ett inlägg ovan.

Uttagningen innan man ens fick åka på förträningen kunde vara upp till ett halvår, och under den tiden var man knappt värd luften man andades.

Rutiner och struktur existerade inte.

Under uttagningen hade man fyra olika ranger.

Som nykomling hade man enbart en grön träningsoverall. -Man var noll och intet värd. Alltid sist i alla köer, fick alltid göra det värsta och mest förnedrande arbetet, osv.

Sedan fick man en uniform med en lustig basker som var vänd åt fel håll...
Då gick man för det mesta säker för "Kitchen patrol", diskning av kökets utrustning efter varje måltid, och iom. det klarade man sig från sexuella närmanden från den 160 cm långa kocken som konstant iaktog en samtidigt som han rafsade sig i sitt kolsvarta skägg.

Nästa steg var att man fick en grön fyrkant att sätta på axelklaffen på uniformen. -Nu började man bli något.

Sista steget innan uttagning var den röda fyrkanten.
-Nu var man högst rankad av alla inskrivna rekryter.
Först i alla köer, inget skitgöra, lugn och ro...

Under vilken tid som helst mellan revelj och tapto kunde en ilsken caporal-chef komma gastande att man skulle utföra det ena skitgörat efter det andra, men mest bestod dagarna av en uttröttande sysslolöshet.
-Efter väckning blev man utkörd. Man fick helt enkelt inte vistas inomhus...

Jag gjorde inga fem år. Jag blev inte ens uttagen till förträningen. Men lika glad är jag...
 

Axeru

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Kristianstad - vid domus...
Hoj
Nystulen korvomobil!
Att folk tycker att FranskaFrämlingslegionen är "av idioter, för idioter" är ju inte speciellt trevligt...

Själv har jag funderat på att åka ner och anmäla mig, antingen det eller ta livet av mig, därför ser jag det som min sista utväg. Jag blir faktiskt rädd för mig själv när jag skriver sånt här, men varför inte.
 

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Mölndal (Halmstad sommartid)
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Dark_Messenger skrev:
2620685 Vi hade en lirare där jag gjorde lumpen som jag tror var major som varit där. Han hade respekt med sig bland de övriga befälen i varje fall. Vet att han snackade lite om det vid något tillfälle när alla var samlade. Hade typ 50-60 pers på sin lista över confirmed kills..
:hej

K4 eller? Kapten Larsson kanske, eller "Lassón" som han uttalar det...
Han är känd i hela FM (ja i armén iaf), går många roliga storys om den snubben.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Fransmännen har alltid varit duktiga på att låta andra kriga åt dom, under kolonialtiden i Afrika så hade dom en hel hög med olika kolonialförband bestående av icke-fransmän (inklusive Främlingslegionen som ju var stationerad i Algeriet fram till 1962) och alla vet ju hur det gick under WW2, där britter och amerikaner fick ta Frankrikes strider.

Varför man väljer att strida för Frankrike om man inte är fransman eller har någon koppling till landet förstår jag inte. Men visst, legionärerna får ju ha snajdiga skägg och lustiga mössor, det är ju alltid något.

180px-1970-Legion-sapeur.jpg
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
sgtpepper skrev:
2620956 Fransmännen har alltid varit duktiga på att låta andra kriga åt dom, under kolonialtiden i Afrika så hade dom en hel hög med olika kolonialförband bestående av icke-fransmän (inklusive Främlingslegionen som ju var stationerad i Algeriet fram till 1962) och alla vet ju hur det gick under WW2, där britter och amerikaner fick ta Frankrikes strider.

Varför man väljer att strida för Frankrike om man inte är fransman eller har någon koppling till landet förstår jag inte. Men visst, legionärerna får ju ha snajdiga skägg och lustiga mössor, det är ju alltid något.
Man blir ju erbjuden en ny identitet efter avslutat kontrakt, som kanske lockar en del med trassligt förflutet. En del ser det nog som ett äventyr att få pressa sig själv till sina gränser och uppleva saker som man annars inte hade fått göra. Sen finns det nog en del vilsna själar som egentligen inte vet vad det handlar om utan har en fantasibild i huvudet. Jag förstår varför folk vill dit, men jag förstår inte den negativa andan som vissa har mot detta förband.
 

Nicke_E

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2004
Ort
Växjö
Hoj
CBR 1000 RR -04
henrikkrueger skrev:
2620942 K4 eller? Kapten Larsson kanske, eller "Lassón" som han uttalar det...
Han är känd i hela FM (ja i armén iaf), går många roliga storys om den snubben.

Lasson där är en myt som heter duga..träffade han i Afghanistan för ett tag sen vilka historier det går om den mannen.

Chefen som jag hade där har jobbat med Lasson och de snackade lite om det och han sa om man har något överhuvudtaget som håller en hemma vad det än är så ska man inte åka det är inte värt det..
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Bus-Bo skrev:
2620965 Man blir ju erbjuden en ny identitet efter avslutat kontrakt
Nej, man blir erbjuden möjligheten att ta värvning under pseudonym.

En del ser det nog som ett äventyr att få pressa sig själv till sina gränser och uppleva saker som man annars inte hade fått göra.
Jo, det förstår jag också, men fortfarande, hur kan man vilja riskera livet för att kriga i fransk tjänst?

men jag förstår inte den negativa andan som vissa har mot detta förband.
Är det verkligen svårt att förstå? Personligen ser jag ingen större skillnad på en legionär och en legosoldat, förutom att legosoldaten tjänar betydligt bättre pengar och slipper paradera under fransk flagg och lyssna på massa fransk-patriotiskt skitsnack.

Lär er kriga själva era jävla fega grodätare!
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
sgtpepper skrev:
2620994 Nej, man blir erbjuden möjligheten att ta värvning under pseudonym.
Ja, som man får behålla sen om man vill. Detta gör då att om man har trasslat till sitt liv innan så får man chansen på ett nytt efter kontraktets slut.

sgtpepper skrev:
2620994Jo, det förstår jag också, men fortfarande, hur kan man vilja riskera livet för att kriga i fransk tjänst?
För att precis som alla säger så känner de sig inte som en del av den franska armen, utan de strider för sig själva och sina legionärsbröder. Sen att det är Frankrike som erbjuder detta är inte så intressant för gemene legionär om jag har förstått dem rätt

sgtpepper skrev:
2620994Är det verkligen svårt att förstå? Personligen ser jag ingen större skillnad på en legionär och en legosoldat, förutom att legosoldaten tjänar betydligt bättre pengar och slipper paradera under fransk flagg och lyssna på massa fransk-patriotiskt skitsnack.
En legosoldat i mina ögon är inte speciellt bunden till några moraliska principer utan krigar härjar och förstör efter eget tycke på uppdrag av någon. Precis som legosoldaterna i Angola när det begav sig. Legionärerna har större heder och moral, även om de inte strider för sin hemnation. Är det rätt att smutskasta och förakta dem för detta?
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Förstår hur ni känner. Livet känns som en grå sörja som bara rullar på.
No guts, no balls, no glory. Whatever you wanna call it there´s nothing real there at all.

Man vill ta steget, skilja sig från mängden. Se hur mycket man pallar, egentligen. Bort från spåniga brudar som inte vill ha en och vardagens tristess.


Som tur har jag ett erbjudande. Du kan få anställning hos mig. Hos mig kan du få diska, stå ute i kylan och dricka buljong ur en tennmugg. På nätterna vaktar du min motorcykel och det är mycket viktigt, det finns ofta terrorister hos grannarna.
Det måste patrulleras varan timme.
Är du bra så kan vi även träna a-box vid simsjön och du får hoppa i lera. Är du riktigt bra så blir du även belönad med en grön lapp att sätta på axeln. Så ansök idag så får kanske du del i min ärorika familj.

Hur mycket pallar du?

PMa vid intresse.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Bus-Bo skrev:
2621028 Ja, som man får behålla sen om man vill. Detta gör då att om man har trasslat till sitt liv innan så får man chansen på ett nytt efter kontraktets slut.
...

Jag läste att dom inte tar in människor som är dömda tidigare?
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
HanneZ skrev:
2621069 Jag läste att dom inte tar in människor som är dömda tidigare?

Jodå, legionen tar in folk som är döda. Beror på vad det är för dåd man sysslat med. Mord osv accepteras inte.

BiTurbo, du bygger en bild av mig från någon av mina flametrådar antar jag...

Gabor, jag flyr inte från någonting. Skulle jag fly skulle jag nog fly för att allting är så perfekt. Inte så mycket utmaningar. Har gjort det mesta roliga och utmanande som jag har viljat göra redan. Nu kommer väl folk skriva att jag inte har någon aning om vad livet går ut på för jag är bara 25.. Jag är inte speciellt sugen att joina någon främlingslegion. Jag undrade mest om folk här viste något om det.

Det märks ju på vad för personer som irriterar sig hela tiden. T ex snorungen från sthlm som är 27 och fortf lever efter normen Pappa betalar. Kan ju förstå varför vissa aldrig vågar ta steget utanför trappen när deras föräldrar torkar dom i röven vid närmare 30 års ålder.

Det skulle som sagt vara kul att göra alla tester och se om man klarar av det. Synd att man signar ett 5-årskontrakt direkt. Inte speciellt lätt att dra sig ur därifrån heller.

:D
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Undvik... Det finns inget härligt och mysigt med att vara legionär. Visst en fin uniform, ballt att kunna sjunga marchvisor på franska och en stridsutbildning som ger hår på bröstet - men allt annat suger. Man har ingen möjlighet att stiga i graderna, annat än som underofficer och får ta så mycket skit som det bara går att lassa på någon. Officer kan normalt sett bara en fransk yrkesmilitär bli och de hyser ingen respekt för dig som utlänning och menig/underoff. Kan bli utsänd till riktiga pesthål i världen, som t.ex. att ligga i sydamerikanska djungeln för att vakta något raketramp och bli uppkäkad av malariamyggor. Det förekommer mycket penalism och orättvisor - och det går inte att ringa hem till mamma och beklaga sig, när det sker.

Vare sig man är ute efter äventyr, pengar, krig, bli stridspitt, häftiga upplevelser eller bara ska fly från något, så finns det _mycket_ bättre alternativ...
 
Last edited:

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
vbg_snake skrev:
2621126Synd att man signar ett 5-årskontrakt direkt. Inte speciellt lätt att dra sig ur därifrån heller.


Du kan rymma, men då får du aldrig sätta din fot i Frankrike eller något koloni tillhörande Frankrike. Blir hyffsat hårda straff.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
vbg_snake skrev:
2621126 Jodå, legionen tar in folk som är döda.


Mord osv accepteras inte.


HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, de tar in döda, men inte mördare?

Så om du har haft ihjäl dig själv så tar de inte in dig? Du är ju trots allt död då ju :D


Alla spekulerar men det är inte förrens ni varit där som ni kan yttra er om någonting alls. Och väl då kommer heller ingen att förstå förrens de är där - lägg ner detta, fan löjligt ju.

Ten-0 skrev:
2621161 Du kan rymma, men då får du aldrig sätta din fot i Frankrike eller något koloni tillhörande Frankrike. Blir hyffsat hårda straff.

Jasså du är en desertör då?

Om inte så sluta spekulera.
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Bus-Bo skrev:
2621028
För att precis som alla säger så känner de sig inte som en del av den franska armen, utan de strider för sig själva och sina legionärsbröder. Sen att det är Frankrike som erbjuder detta är inte så intressant för gemene legionär om jag har förstått dem rätt

En legosoldat i mina ögon är inte speciellt bunden till några moraliska principer utan krigar härjar och förstör efter eget tycke på uppdrag av någon. Precis som legosoldaterna i Angola när det begav sig. Legionärerna har större heder och moral, även om de inte strider för sin hemnation. Är det rätt att smutskasta och förakta dem för detta?

Men snälla. Mår du riktigt bra? Läs vad du skrivit ovan och tänk en eller två gånger extra. Smutskasta och förakta? Inte nog med att förband som dessa inte borde få delta i internationella insatser, vi har friska människor från det moderna i-landet (ja, faktiskt) Sverige som talar för detta. Som försvarar detta. Vad dessa ev. kriminella människor behöver är vård och återanpassning till samhället med vänner, familj och jobb. Inte indoktrinering från män med hjärnor från medeltiden och krig med "bröder" från baracken.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Jao att rymma går ju alltid. Men det är väl kanske inte någon lösning. Då hade det varit ett sådant otroligt misslyckande. 5 år är sjukt lång tid. Kanske så lång tid det tar att bli riktigt dum i huvudet.

Jodå, klart folk finner kickar i allting. Att ta bort sin penis och byta ut den mot en vulva ;). Att hoppa bungyjump, att vara pedofil, att inte göra någonting utan att leva svensson räcker för vissa. Men för vissa räcker nog inte detta. Tror inte de personerna med vanlig bakgrund som väljer ett ställe som legionen har problem i huvudet. Tror bara de personerna är väldigt uttråkade och vill prova något helt nytt.

Att sedan kriga för ett annat land och dö för det landet, även saker man själv inte står för är ju piss. Men många kanske inte bryr sig. Att vara para i FFL är väl rätt utmanande skulle jag gissa på.

Vissa är drömmare, vissa gör något med sitt liv. I slutändan är det nog oftast drömmarna som sitter med öppen mun framför discovery-channel och tittar på andra som lever ut deras drömmar.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
vbg_snake skrev:
2621126
Det märks ju på vad för personer som irriterar sig hela tiden. T ex snorungen från sthlm som är 27 och fortf lever efter normen Pappa betalar. Kan ju förstå varför vissa aldrig vågar ta steget utanför trappen när deras föräldrar torkar dom i röven vid närmare 30 års ålder.

Hur kan du göra en sådan analys, och vilka syftar du på?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top