Framtidens kulthojar??

om två tre sidor kommer varenda sporthoj vara nämnd....

Tror bara rariteter och dom som stod ut vissa år kommer vara eftertraktade! Såg att ingen nämnt MV augusta F4 än så den får bli min tippning!

Triumph Daytona 675.
Kan inte motivera varför, men det känns som om den kommer att kunna bli det.
Å andra sidan har jag varit ute i garaget och plastat i flera timmar, så jag kanske bara är påverkad av ångorna. -Vad vet jag...

Jag tror ångorna gjort dej klarsynt :tummenupp

Inget skämt, men för fjuniga små moppefuckon från 2000-talet: Aprilia rs 125, Cagiva mito.

2-taktarna är snart borta från 125-klassens gathojar.

Kanske 675 daytona, eller superduke också?

Håller för övrigt med Encore

Som så många andra säger tror jag definitivt att en original polkaretta kommer vara kult!

MT-01 är heller ingen dum gissning.

Sen funderar jag lite på R6 Rossi och Repsolblade.

Busan är heller ingen dum gissning.

Bara för att hojarna är vanliga betyder inte det att de inte har en chans att bli kult...

Ducce monster, Trajja Speed triple och harley v-rod är inte helt omöjliga de heller...

Jag nästan skrev R1 1998 ,men den är redan kult och kvalar ändå inte in då det ska vara hojar från 2000.

GSXR 1000 2001 är mitt val ,råstark motor ,bufflig för den är stor. men ändå en helt underbar hoj att köra. Snabb i kurver och rakt fram.
GSXR satte ribban 2001 som masterbike vinnare. R1 svarade med en helt ny hoj 2002.
Alla nyare gsxr 1000 hojar årsmod : 03 till 09 är bara kopior av orginalet gsxr 1000 01.

Last edited:
Fast det är nog ÄnnuÄldreGixxern som blir kult. dvs 1985-

Japp, den gammelgixxern som är kult är ju den från 85. Innan det fanns det inget och efter det blev det bara kompromisser.

gsxr750r2.JPG

Det handlar om vad som sopade mattan med konkurrenterna eller som hade som tidigare nämnts häftiga tekniska lösningar. Första generationen blade är ju redan lite kult för att den var värst.

Turbo.jpg Kult för tekniken

Jag tycker dock att åren 00-08 är lite fattiga på sådana här hojar. Ur-gixxern var värst 85, bladen 92 och r1:an 98, men vad finns på 00-talet? Nu är ju alla de japanska märkena uppe och slåss och visst blir nån värst ibland men är skillnaden tillräcklig?

Själv känner jag alltid ett sug efter sådana här klassiker. Det kommer sluta med att jag har ägt både än ur-blade och en ur-r1:a.

Last edited:
encore in da house:
Honda Rune.

Sen första gången jag klättrade på den på MC mässan har jag varit såld, en dag ska jag få råd med en Honda Rune och lite slantar över för Air-Ride sen ska det cruisas....

Svårt att tro att några av dom Japanska massproducerade hojarna kommer att bli kult förklarade därmot kan nog sådana som GammelGixern, Hayabusan, Rettan, V-max ses som "milestones" precis som dom första åren 2-ventil & förgasar Monster, 98 Mille SP, RS250, Bimota Tesi, V-Rod, ja det finns nog ett gäng som kan klassas där men kult förklarade nooop, skulle vara NR750 då....

DP says: Vem vill vara med i en kult????

Tl1000R tillverkades bara under några år och har potential att bli en klassiker. Hayabusan har även den potential.

Jag är övertygad om att första generationens R1 kommer bli väldigt kult. Även Speed tripple och HP2 Sport kommer säkerligen ha en plats i historieböckerna.

Kult hojar..

Kult hoj.. GSXR 750RR

Tror att GSX 1400 kommer bli en kult hoj för märkestrogna!? :tummenupp

Bifogat

• 4712_20.jpg
    4712_20.jpg
    104.8 KB · Visningar: 47
  • 3967852612.jpg
    3967852612.jpg
    65.9 KB · Visningar: 36
kulthojjar

gsxr, v-max, vfr, tidiga fireblade, blackbird / hayabusa, tidiga r1, det är väl dom hojjar som än idag stått för något som ändrat hoj kollektivet?? missat nån??? senaste hoj som förändrade hojvärlden måste väl varit r1, övertyga mig om motsatsen annars?? uppradade i kronologisk ordning såg jag nu =)

Behöver väl inte tillverkas i få ex för att bli kult? Bara att kolla på Ford Mustang eller VW Bubbla i bilvärlden...kult!

SuperDuke röstar jag på :yoparty

Kan nån förklara det fräna med en Hayabusa:va , det enda jag tycker om den är att den ser gräslig ut, ser bara ut som en gammelsukka som har gått upp i vikt, sen att den har en stor motor so fucking what?

Den enda kulten är Desmosedicin som var det redan innan den kom ut och möjligtvis nya r1-an -09

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...