Framtidens kulthojar??

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Så vilka av dagens hojar (alltså från 2000 och fram tills nu) tror ni kommer anses som kulthojar om 10-20 år?? :tummenupp
 
Skulle tippa på att det inte kommer vara någon hoj som anges som kulthoj, pga att dom tillverkas i för stort antal.

Men för att motsäga mig själv tippar jag på hayabusa.
 
Ptja, lätt Hayabusan. Och R1:an... :) För om tjugo år finns säkert inte R1:an "as we know it".
 
sporthojar över lag.... Är en raritet om dom överlevt 20 år på vägen. O är orginal:gnissla :D
 
hur kan ni tro att t.ex r1an kommer att bli en kult hoj ?? de e som att säga att suzuki gsxr från 88 är en kulthoj idag...
däremot mt01 kan bli en kulthoj.. IMO
 
hur kan ni tro att t.ex r1an kommer att bli en kult hoj ?? de e som att säga att suzuki gsxr från 88 är en kulthoj idag...
däremot mt01 kan bli en kulthoj.. IMO

Gammelgixxern kvalar definitivt in under kategorin kulthoj.

1988_GSX-R750_bw_500.jpg
 
Gammelgixxern kvalar definitivt in under kategorin kulthoj.

1988_GSX-R750_bw_500.jpg


hms.. okej kanske va ett dåligt exempel.. but you get my point?
nu vet inte jag hur många som hade en gsxr år 1988 men jag tror knappast att de va lika många som idag har en r1.. de e som att säga att volvo v70 2005 kommer va en kultbil åt 2020
 
Jag tror att det som blir framtidens kulthojar är sådana hojar som i likhet med dagens kulthojar representerar endera ett väsentligt tekniksteg (som tex oljekylda gammelgixern vad gällde litereffekt, vikt och chassieprestanda) samt fåsålda hojar som konceptuellt är utanför "boxen" (i likhet med tex kulthojar som Z1300 eller V-max)
 
Last edited:
Med tanke på vad JK skrev så tror jag på R1 -09 kanske?
Och eventuellt Ducati 748-916-996-998, fast dem ser jag redan idag som en kulthoj:tummenupp
 
Inte alls ovanligt att vanliga företeelser blir kultförklarade.
Vespa, Folkvagn, Duett, Saab V4.
De hojjar som blir kult är de som folk i allmänhet har en relation till.
Antingen äger man en nu - Eller en drömhoj.
Dessutom hjälper det om en generation står ut från de övriga.
GSXR är ett bra exempel.
Hårig hoj när den kom.
Blev sämre.
 
Inte alls ovanligt att vanliga företeelser blir kultförklarade.
Vespa, Folkvagn, Duett, Saab V4.
De hojjar som blir kult är de som folk i allmänhet har en relation till.
Antingen äger man en nu - Eller en drömhoj.
Dessutom hjälper det om en generation står ut från de övriga.
GSXR är ett bra exempel.
Hårig hoj när den kom.
Blev sämre.

Håller med. Blivande kultfordon behöver inte var fåsålda. Men som regel representerar blivande kultfordon en udda teknik. Som tex folkvagnens udda karossform och luftkylda svansmotor.

SAAB-V4 hade likaledes en udda karossform plus udda motorljud, plus den bisarra drivlinan med dåtidens mått mätt: V-motor, framhjulsdrift och frihjul.
 
B-King och V-Max

Ducati Desmodedici, Honda Rune. Bimota DB7

och kanske tom Guldvingen
 
Ducati 749/999 serien, just för att ingen (nästan ;) tycker om designen i dag. Om 20 år, då tiden kommit i fatt designen på dessa, kommer de att kultförklaras och de få exemplar som finns kvar kommer att vara ovärderliga (min pensionsförsäkring :).
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top