Framdämpare!!

EZrideR

Adios Westtrafik
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Back to min ÄrrSexa ............SV650S -01 *såld*
Upptäckte just en sak... att de flesta sporthojar (exkl 600 och neråt) har omvänt framdämpare... vad är orsaken och varför har man inte det på alla hojar???
Blir det effektivare??? :va varför??

Jag har det på min 750 från 95. jag är inte helt säker men jag tror att den blir bättre.. tyvärr allt jag vet... ska försöka luska lite tills imorgon se om ma kan få något svar...

Har du precis upptäckt de? :)

Gaffeln håller bättre eftersom man fäster kronorna i den tjockare delen. Viktfördelningen blir även annorlunda samt att usd-gafflar ofta är tyngre.

Hojar har framgaffel, väldigt sällan framdämpare (en av mina har det iofs).
Eftersom gaffelbenen fyller ándra funktioner (minst lika viktiga) än fjädring
så passar ordet 'framdämpare' inte så bra på en konventionell gaffel.

Som Hannez skrev, så är stabiliteten i princip bättre med USD- (up-side-down)
gaffel. Dra o vrid i en gaffel så finner du att den är oväntat vek. På skogshojar
har usd-gafflarna inget nerstick (nedanför hjulaxeln) o det är bra i skogen.

En oförglömlig filmsnutt som visar en klen gaffel finns på dvd:n Twist of the
wrist. Under hård inbromsning o lite hjullåsning ser det nästan ut som om
gaffelbenen ska vika sig in under motorn. Huh !
/u

Vad är fördelarna med att ha dom "den traditionella" vägen då? :)

Vad är det som gör Öhlins tex bättre än andra dämpare?

Jag trodde det bara hade att göra med den ofjädrade vikten som blir mindre med USD-gafflar. :tomten

Eldstorm skrev:
Jag trodde det bara hade att göra med den ofjädrade vikten som blir mindre med USD-gafflar. :tomten
Hur spelar ofjädrad vikt roll? Har jag förstått rätt om jag säger att den svänger lättare?

OlleR skrev:
Hur spelar ofjädrad vikt roll? Har jag förstått rätt om jag säger att den svänger lättare?
Ofjädrad vikt är de komponenter (däck, hjul, bromsskivor, ok etc) som inte rör sig när du trycker ned framgaffeln. Låg vikt ger mindre tröghet, vilket gör det lättare att bygga en dämpning som reagerar snabbare på underlaget => bättre grepp.

Öhlins är inget magiskt med, bara hög kvalite.

Ofjädrade vikten jämfört med (av)fjädrade vikten betyder mycket när det
gäller däckets förmåga att hålla kontakt med vägen i gropar o sånt. Om hojen väger
250 o hjulet (inkl all ofjädrat) väger 10 kg så är det mycket lättare få stopp
på hjulet efter en bula o få tillbaka det mot vägen igen, utan att det känns
så mycket i hojen. Jämfört med hjul på 20 kg el en hoj på 150.

Lätta på ena dämpfästet bak och väg m en våg under bakhjulet resp.
lossa på 'locken' fram o väg där oxå. (Framvärdet ska iofs korrigeras
för gaffelvinkeln, så egentligen är det högre. O svårmätt pga friktion.)

Sen betyder hjulets tröghetsmoment en hel del för ax o svängförmåga.
Det första för att hjulet ska sättas snurr på vid ax, det andra pga gyrokrafterna
(ovilja att vridas) när man svänger snabbt.
/u

Med en USD gaffel så får man bättre balans i hojen och hojen niger inte lika mycket när man kör raktfram och såna egenskaper har en usd gaffel. sedan har jag för mig att det skiljer sig när man håller på med avancerade inställningar iform av shims och fjäderförspänning och liknande

jra_racing skrev:
Med en USD gaffel så får man bättre balans i hojen och hojen niger inte lika mycket när man kör raktfram och såna egenskaper har en usd gaffel. sedan har jag för mig att det skiljer sig när man håller på med avancerade inställningar iform av shims och fjäderförspänning och liknande

Bla bla inte ett rätt, läs Ulf L´s inlägg om du vill veta o inte gissa :tummenupp

jra_racing skrev:
Hur skulle du kunna få bättre balans på hojen när nästan alla hojar har mer vikt vilande på framhjulet än på bakhjulet och USD-gaffeln väger mer än en konventionell gaffel?!? Det betyder ju att du får ännu mer vikt fram vilket borde innebära att du får en ännu sämre balans?!?
Att hojen niger mindre beror väl knappast på att gaffeln heter USD, snarare på tekniken i den. Den tekninken borde gå att få in i en konventionell gaffel utan större problem.
Du ställer ju in en vanlig gaffel och en USD-gaffel på samma sätt bara det att delarna inte fysiskt sitter på samma ställe i de två typerna...

Last edited:
Chronic skrev:
Bla bla inte ett rätt, läs Ulf L´s inlägg om du vill veta o inte gissa :tummenupp

Japp, fattar inte hur vissa kan gör inlägg och bara gissa! Eller tror dom på det själva :va

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8