Öhlins är inget magiskt med, bara hög kvalite.
Ofjädrade vikten jämfört med (av)fjädrade vikten betyder mycket när det
gäller däckets förmåga att hålla kontakt med vägen i gropar o sånt. Om hojen väger
250 o hjulet (inkl all ofjädrat) väger 10 kg så är det mycket lättare få stopp
på hjulet efter en bula o få tillbaka det mot vägen igen, utan att det känns
så mycket i hojen. Jämfört med hjul på 20 kg el en hoj på 150.
Lätta på ena dämpfästet bak och väg m en våg under bakhjulet resp.
lossa på 'locken' fram o väg där oxå. (Framvärdet ska iofs korrigeras
för gaffelvinkeln, så egentligen är det högre. O svårmätt pga friktion.)
Sen betyder hjulets tröghetsmoment en hel del för ax o svängförmåga.
Det första för att hjulet ska sättas snurr på vid ax, det andra pga gyrokrafterna
(ovilja att vridas) när man svänger snabbt.
/u