Framdämpare K6?

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
RSV4R
Möjligen hade tråden passat bättre i mekforumet, men det är nog här jag får bäst tips. Har en GSXR 1000, K6. Kör mest gata men även lite bana varje sommar. Tycker att gaffeln är jävligt mjuk oavsett inställning, väger runt 95 kg. Tänkte byta till lite hårdare fjädrar i vinter, men tar tacksamt emot tips från någon annan tung typ som anser sig ha lyckats med detta.

Vilka fjädrar rekommenderas? Öhlins, WP etc samt hårdhet? Byta oljan eller köra med originalviskositet? Inställningar med mods? Skiter i komforten bör kanske tilläggas. Har inte tänkt lägga ner en årslön på gaffeln utan tänkte bara köra en snikmodifiering.

Tacksam för tips i tråden eller via PM!

pröva minska luftfickan med 10ml i varje gaffel gör ofta susen..

OK, tack för tipsen. Ni kör alltså med originalfjädrar och tycker det funkar fint?

Kan funka utmärkt. Men man kan betänka att fjädrarna original är anpassade efter normalstor japan. 65-70 kg som max.

Att minska luftfickan kommer väl bara påverka gaffelns rörelser i botten, alltså vid kraftig inbromsning? Har man inte problem med att gaffeln bottnar har man inget att hämta där. Info från Watz.

/ Jens

Kolla SAG och se så du inte behöver byta fjädrar, annars funkar alltid "två klick upp". Världens bästa universallösning ;). Väger själv nästan 100 och tyckte nog framgaffeln gick att jobba med. Däremot bakdämparen var inte riktigt konstruerad för manliga män. Jösses så klen...

Bottnar gör den ju, dessutom betydligt lättare än tex CBR 1000 08 som jag upplever som styvare (och bättre) fram. Det verkar inte som att så många har bytt fjädrar, trots att originalfjädrarna förmodligen passar bättre till en 70-kiloskille? Jag får kolla hänget. Testade en K5 med, enligt ägaren, "90-kilosfjädrar" fram, vet inte hur det var med oljan. Kändes dock bättre fram än min.

Bottnar gör den ju, dessutom betydligt lättare än tex CBR 1000 08 som jag upplever som styvare (och bättre) fram. Det verkar inte som att så många har bytt fjädrar, trots att originalfjädrarna förmodligen passar bättre till en 70-kiloskille? Jag får kolla hänget. Testade en K5 med, enligt ägaren, "90-kilosfjädrar" fram, vet inte hur det var med oljan. Kändes dock bättre fram än min.

Fjädrarna ska matcha personens vikt. Om du har originalfjädrar kommer ditt SAG inte stämma.

Byt fjädrar, kostar ju för fasiken inte mer än en tredjedels uppsättning däck!

/ Jens

Jag körde gata, bana och tävlade med en K5 under 3 år och upplevde aldrig att framfjädringen var något problem. Ligger på dryga 90 Kg och hade inga problem att ställa in rätt häng.

samma här. väger 105 kg med stället på och kör med orginalfjädrar. varken bottnade eller känndes svampig fram. bra när han niger fram in i böjarna då styr de bättre:)

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup