Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En fjäderprovare av klass kan mycket väl ha en mätprecision som ger 90 N/mm med två decimaler, men det är många saker som måste uppfyllas för att man ska kunna lita på ett sådant mätvärde.
Man måste till exempel mäta under en väldigt lång sträcka, man måste utelämna den första delen av slaget och man måste också utelämna den sista delen av slaget eftersom ingen av dessa har lika linjär fjäderkonstant som "mitten" av slaget. Vidare måste båda ändplan vara perfekt planparallella (vilket de aldrig är) för att man skall kunna bestämma var mätningen egentligen startar. Och vill man repetera samma mätvärde under ytterligare en mätning så måste fjädern ställas in i fjäderprovaren ytterligare en gång på exakt samma sätt.
Att byta ut en tidigare icke uppmätt 90 N/mm fjäder för att den helt plötsligt mäts upp till 89.67 N/mm låter tveksamt. Om den är avsedd för en vanlig gathoj och kommer från ett svenskt företag som levererar gula fjädrar så tillåts den i princip att vara vad som helst mellan 89 och 91 N/mm då alla toleranser på fjäderkonstant och fjäderkonstantens linjäritet har uppfyllts. Och då är detta hårdare toleranser jämfört med andra företag i samma bransch.
Den fjäder som satt i den beggade dämpare jag köpte till tjejens hoj mätte han upp till 88,69, den har allså passerat öhlins intervall som jag förstår av det du skriver, korrekt?
Inte nödvändigtvis. Exemplet jag nämnde gäller för de hårdaste toleranserna vilket gäller en del men inte alla artikelnummer gula fjädrar. Ett antal andra artikelnummer kan i princip vara godkända om de ligger mellan 87.5 - 92.5 N/mm.
Den uppmätta fjäderkonstanten är dock inte det enda som avgör om en fjäder är "godkänd" eller inte. Fjäderkonstantens linjäritet är minst lika viktig, alltså att fjädern har en och samma fjäderkonstant under den del av slaget där den används. Att skriva "över hela slaget" blir en felaktig utopi eftersom INGEN fjäder har perfekt fjäderkonstant genom hela slaget. De första millimetrarna då man jobbar på de nedlagda ändvarven samt den sista fjärdedelen av slaget innan man når stumlängd eller maximalt tillåten materialspänning brukar avvika ganska kraftigt och ju billigare fjäder desto mer.
Sedan är det inte särskilt vanligt att korrekt dimensionerade fjädrar "tappar" fjäderkonstant över tid, särskilt inte om de används inom de slaglängdsområden de är avsedda för. Alla fjädrar uppvisar en initial sättning, men alla duktiga fjädertillverkare tar också hand om detta med diverse olika metoder redan innan fjädern når kund. Om du inte har använt dina fjädrar i mer än tio år eller tjugo tusen mil eller har bottnat dem frekvent så har jag svårt att tro att dina fjädrar har "tappat" från 90.00 N/mm till 89.38 N/mm eller 88.69 N/mm. Jag tror att de var betydligt närmare det uppmätta värdet redan från början.
Ok, tackar för info.
Mina fram som nära bottnar, ligger ca: 10mm från botten varje inbromsning utom ejes där de är mycket närmare och gaffeln slår igenom när jag går i någon ojämnhet i maxbroms, lever alltså ett rätt hårt liv.
Bak bör väl få en liknande resa om än inte lika djupt när jag släpper bromsen och hojen sätter sig innan jag går på gas igen med.
Blir ju 3gånger varvet på gelleråsen och senaste dagen jag var där körde jag 82varv, det gånger de ca 15 dagar/år jag normalt kör blir en del.
Men det är ju förvisso gaffeln som bottnar, fjädern kanske fortfarande är inom sitt område hela gaffelns slaglängd, alla grejer är standard och enligt rek. inget eget filande.
Hur menar du med 20000mil eller 10år förresten? Är det gatmil eller banmil?
Är ju 3000mil gata eller 10timmar bana som serviceintervall på min, ska jag räkna om det så kör jag ju motsvarande ca: 9000mil gata per år kroppen håller om man kollar serviceintervallet.
Min upplevelse då jag bytt fjäder har varit att det/de första passen så har de känts "hårdare" eller hur man ska beskriva det, mer "kick" alltså men endast de första passen, är det åtgärdat som du säger så är det väl en psykisk effekt, första gången hade jag ju ingen tanke på det utan upplevde det men andra gången kan det ju varit en "förväntanseffekt" med.
Nå, försöker att låta bli att fundera så mycket utan mer uppleva körningen, om det är den fysiska effekten eller den psykiska när jag släpper ner fronten lite som gör att jag kommer i en annan linje är egentligen ointressant, det intressanta är Att det fungerar, att veta att grejerna är felfria blir ju en sak mindre att fundera på som påverkansfaktor.![]()
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |