Gaffelfjäder med kvadratisk tråd

Här skall du få en underbar formel från mig:

Beräkning av fjäderkonstant:

D = Utvändig diameter fjäder
d = Tråddiameter
n = Antal fjädervarv

E = 210*10^3 (Elasticitetsmodul, ca 210 Gpa för stål => N/mm^2 = 1 Mpa )
v = 0.3 (Poissons konstant, ca 0.3 för stål)

G = E / 2 * (1+v) (Skjuvmodul)

Fjäderkonstant C = ( G * d^4 ) / ( 8 * D^3 * n)


:banana:banana:banana
Såna där svar gillas :Bugar

Min gamla CBR1000F var svampig i framgaffeln och bottnade ur i potthål, när jag bytte till tjockaste gaffeloljan (som det skulle vara) blev det en helt annan cykel. Stabilt i svängarna och inga genomslag.
Jag gjorde tvärs om med min gixxer, ett snäpp tunnare olja, och då gick den från gaffel-med-stumma-järnrör till riktigt följsam. Det och lite uppskjutna gaffelben i kronan gjorde den mycket roligare :tummenupp
 
Till samma hoj? Fan vad bra, tipsa TS.
Hahaha, såklart jag inte vet det.
Vad jag menade var att öhlins har en massa kunskap och där till en hel del fjädrar så har man problem så kan de med stor sannolikhet hjälpa till.
Dessutom är nog inte öhlinsfjädrar fullt så dyra som man kan tro :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top