Gaffelfjäder med kvadratisk tråd

Här skall du få en underbar formel från mig:

Beräkning av fjäderkonstant:

D = Utvändig diameter fjäder
d = Tråddiameter
n = Antal fjädervarv

E = 210*10^3 (Elasticitetsmodul, ca 210 Gpa för stål => N/mm^2 = 1 Mpa )
v = 0.3 (Poissons konstant, ca 0.3 för stål)

G = E / 2 * (1+v) (Skjuvmodul)

Fjäderkonstant C = ( G * d^4 ) / ( 8 * D^3 * n)


:banana:banana:banana
Såna där svar gillas :Bugar

Min gamla CBR1000F var svampig i framgaffeln och bottnade ur i potthål, när jag bytte till tjockaste gaffeloljan (som det skulle vara) blev det en helt annan cykel. Stabilt i svängarna och inga genomslag.
Jag gjorde tvärs om med min gixxer, ett snäpp tunnare olja, och då gick den från gaffel-med-stumma-järnrör till riktigt följsam. Det och lite uppskjutna gaffelben i kronan gjorde den mycket roligare :tummenupp
 
Till samma hoj? Fan vad bra, tipsa TS.
Hahaha, såklart jag inte vet det.
Vad jag menade var att öhlins har en massa kunskap och där till en hel del fjädrar så har man problem så kan de med stor sannolikhet hjälpa till.
Dessutom är nog inte öhlinsfjädrar fullt så dyra som man kan tro :tummenupp
 
Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Back
Top