Från tvåans växel till neutral vid t.ex. rödljus

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Hallå kamrater,

Som alla vet så ligger neutral mellan ettan och tvåan och normalt sett när jag kört moppe eller på körskolans hoj så har jag alltid växlat ner till ettan och sen ett halvt steg upp för att få i neutral.

Har dock märkt med min hoj att det är väldigt smidigt att gå från tvåan till neutral när jag ska stanna vid ett rödljus t.ex. och rullar med kopplingen intryckt.

Min fråga till er är brukar ni också göra så och tar lådan stryk av det? Neutral ligger mellan ettan och tvåan så borde inte spela någon roll hur jag kommer dit?
 
Lådan tar ju inte alls stryk av de... Själv gör jag ner till ettan å sen neutral... Enklast så, dvs peta ner tills de inte går mer än att hela tiden räkna växlar... Räknar aldrig växlar...
 
Oftast ser jag till att stå redo med ettan i, nära dragläget på kopplingen, med grepp på handbromsen och med grundgas. Då är jag redo att tjöra direCkt när de röda lamporna släcks. Race on!
 
Olika lådor funkar olika, gör vad som funkar för dig och din hoj.

Min låda gillar inte att man går till friläge från 1:an, det kan göra att det svårt att få i backen efteråt.
Jag har även frilägen mellan alla växlar. Perfekt när man behöver lägga i friläget i motorvägsfart vid motorproblem har jag märkt. :gnissla
 
Värst vad det ska nojas över att saker ska rasa! Är det inte BMW´s som har "mängder" med barnsjukdomar, så är det KTM er som pajar direkt ur kartongen..
Ts undran över växellådans fortsatta välmående kan alltsomoftast härledas till ett felinställt motoröra. Vad menar jag? Behandlar du lådan fel låter det ILLA! Det känns fel i foten och i resten av kroppen, oharmoniskt helt enkelt. Om din eller nån annan hoj låter och funkar bra av den manöver som ts beskriver så är det fine! Dock kan ju jag tycka att det verkar lite osmidigt att antingen hålla koll på växelindikatorn om en sådan finns eller hålla räkningen på växlarna. Att med foten "växla halvt" dvs att man inte för växelspaken till dess ändläge, kan innebära att man hittar frilägen mellan alla växlar. På Ducati t ex är lådan i sig väldigt exakt, men den kräver också att du som förare är exakt och bestämd i dina fotrörelser.

Apropå motoröra kring "min hoj låter, blir nog ett totalhaveri närsomhelst - fast den är ny" - nojor: Både min Ducati och TLR har en hel del mekaniskt slammer, de låter helt enkelt så! Jag skulle aldrig låta oron för att nåt ska gå sönder lägga en skugga på den körglädje jag finner när vi är ute! Det är min förbannade skyldighet att njuta av varje meter, går de sönder så får jag väl laga dem!
Som min kompis sa:
-"Varför brukar de man möter på en Harry Parkinsson ha ett stort leende?"
-"Den fungerar!!"
 
När jag kör i typ 50-60 och det blir rött är det ganska smutt att växla ner från 4an eller trean till tvåan och sen neutral direkt utan att först lägga i ettan och sen neutral.

I sthlm får man tyvärr stå ett bra tag vid rött och då är det skönt att ha neutral i och få sträcka lite på sig.

Tack för svaren! :)
 
Det sliter mer på lådan att från hög hastighet växla ner till låga växlar med motorn på tomgång, än att mellanlanda på ettans växel. Mellangasa lite så glider växlarna i mjukt och fint :tummenupp
 
Ligg aldrig med i friläge om du inte är parkerad med motorn avstängd! lnte bra för nerverna:fakta
Du måste alltid vara beredd att gasa saaatan. Jag ligger alltid med så låg växel i som möjligt vid rödljus samt har varvtalet vid strax under rödmarkeringen för maximal effekt från start. Dumpa även kopplingen snabbt från detta läge för max accerlation.
Och som alltid så rulla aldrig in mot rödljus utan håll så hög fart som möjligt. Nita sen med frambromsen så är du alltid beredd om ljuset plötsligt slår om så har du tappat minimalt med fart och tid.:krama
 
Med tanke på hur man "misshandlar" växellådan, både med flit och av misstag, på cross/enduro/racehojar, hur ofta de växlas och hur intensivt de körs jämfört med "normalt gatbruk" tror jag nog att det spelar skit samma hur man gör i dagligt bruk.
Men det kanske bara är jag..?
 
Med tanke på hur man "misshandlar" växellådan, både med flit och av misstag, på cross/enduro/racehojar, hur ofta de växlas och hur intensivt de körs jämfört med "normalt gatbruk" tror jag nog att det spelar skit samma hur man gör i dagligt bruk.
Men det kanske bara är jag..?

Eh, ja men hur länge håller de då? Och en hoj på 110 kg...
 
Värst vad det ska nojas över att saker ska rasa! Är det inte BMW´s som har "mängder" med barnsjukdomar, så är det KTM er som pajar direkt ur kartongen..
Ts undran över växellådans fortsatta välmående kan alltsomoftast härledas till ett felinställt motoröra. Vad menar jag? Behandlar du lådan fel låter det ILLA! Det känns fel i foten och i resten av kroppen, oharmoniskt helt enkelt. Om din eller nån annan hoj låter och funkar bra av den manöver som ts beskriver så är det fine! Dock kan ju jag tycka att det verkar lite osmidigt att antingen hålla koll på växelindikatorn om en sådan finns eller hålla räkningen på växlarna. Att med foten "växla halvt" dvs att man inte för växelspaken till dess ändläge, kan innebära att man hittar frilägen mellan alla växlar. På Ducati t ex är lådan i sig väldigt exakt, men den kräver också att du som förare är exakt och bestämd i dina fotrörelser.

Apropå motoröra kring "min hoj låter, blir nog ett totalhaveri närsomhelst - fast den är ny" - nojor: Både min Ducati och TLR har en hel del mekaniskt slammer, de låter helt enkelt så! Jag skulle aldrig låta oron för att nåt ska gå sönder lägga en skugga på den körglädje jag finner när vi är ute! Det är min förbannade skyldighet att njuta av varje meter, går de sönder så får jag väl laga dem!
Som min kompis sa:
-"Varför brukar de man möter på en Harry Parkinsson ha ett stort leende?"
-"Den fungerar!!"

Forumens stora förbannelse dessvärre, många "experter" som vet allt om märken de bara sett i Bike, Motorrad, andra forum eller Mc-nytt. Jag som har både ryska hojar samt en Hyosung i garaget utöver ett par andra "vanliga" märken har tämligen god erfarenhet av alla dessa "experter". :crash
Vad gäller växellådan så ska en låda inte ta skada av att gå från tvåan till neutral. Som tidigare sagts, gör det som känns bäst.
 
Absolut ingen fara med att gå direkt till friläge från 2an.

Men man kan även köra miljövänligt så att man slipper stanna och släppa ut avgaser vid varenda rödljus och slipper slita på broms, koppling och växellåda:)
 
Absolut ingen fara med att gå direkt till friläge från 2an.

Men man kan även köra miljövänligt så att man slipper stanna och släppa ut avgaser vid varenda rödljus och slipper slita på broms, koppling och växellåda:)

Glöm inte att det också sliter på föraren att köra. :fakta

Många tycker att mer än 10 mil är en långresa...:tungan
 
TS,
Grattis till en Suzuki med så lättväxlad låda att det är problemfritt gå från 2an till Neutral.
När man närmar sig rödljusen.
Jag gör likadant, både på sukkan och sprinten.
Det fodras lite känsla i foten för att klara av det. :)
Vilket som du märker i tråden alla inte har ! :7peta
 
Absolut ingen fara med att gå direkt till friläge från 2an.

Men man kan även köra miljövänligt så att man slipper stanna och släppa ut avgaser vid varenda rödljus och slipper slita på broms, koppling och växellåda:)

Mycket farligt. Läs mitt tidigare inlägg!
 
TS,
Grattis till en Suzuki med så lättväxlad låda att det är problemfritt gå från 2an till Neutral.
När man närmar sig rödljusen.
Jag gör likadant, både på sukkan och sprinten.
Det fodras lite känsla i foten för att klara av det. :)
Vilket som du märker i tråden alla inte har ! :7peta

Riktiga hojar har neutralläges-spak.
Den extra spaken, bara att trampa till med hälen så hittar lådan friläget. :tummenupp
enfield.jpg
 
Undrar det inte var på sent 50-tal alternativt tidigt 60-tal.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top