Fixad förgasare, lite konstig växel, ev kylvätska i motorn

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Denna tråd får bli lite uppföljning på min tidigare tråd "Droppande förgasare".

Jag har monterat förgasarna, temporärt tejpat min avskurna slang för kylarvätska. Jag har startat hojen och den verkar gå hur bra som helst. Den var lite seg att få igång, det tog några försök innan man fick höra det fina mullret. Men väl igång och varm så gick den bra. I början fnyste det lite om den dock, som när man trycker luft genom tänderna, men det försvann.

Som jag nämnde i förra tråden fick jag en slang för kylarvätska avskuren och slangad reservbehållare(hela 2-3 dl?). De hade dock lämnat lösa änden av slangen intryckt i en cylinder som var öppen medan jag höll på med förgasarna. Det är möjligt att de bara lämnade den där men att ingen kylarvätska tagit sig in i cylindern. Jag försökte kika ner med ficklampa men det fanns ju bara en ventil att se och någon mer öppning? Som sagt har jag nu kört motorn lite med ev kylvätska i. Utan något kikglas antar jag det är svårt att se om oljan är påverkad utan att tömma ut allt?

Jag provade att köra hojen lite på centralen med växlar i också. Ettan gick utan problem men när jag la i tvåan och släppte sakta på kopplingen så började hojen liksom hoppa lite eller hur man ska beskriva det. Lite som att den försökte gunga sig av centralen och ville ut i det fina vädret :P Och om man kopplar så gick det bra igen. Jag undrade om det var något med bara tvåans växel och testade lägga i trean och släppa kopplingen sakta, samma fenomen uppstod och sen ville jag inte testa mer. Den gick felfritt på ettan iaf. Jag körde den bara någon vecka sedan innan jag plockade ner förgasarna och förutom rusande motor så gick den ju bra. Inget problem med växlarna då. Eller inbillar jag mig något fel nu som inte finns, det känns inte normalt iaf.

Det skulle vara väldigt trevligt att ha hojen körvänlig så jag kan byta garage till ett där vandalerna inte kommer åt.

Det är ofta problem att köra hojen med växel i och bakhjulet i luften. Vid låga varvtal kan det bli självsvängning mellan vevaxel och bakhjul.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!