Från 1000cc till 600cc

Imponerande att du har koll på att det är exakt 10900 varv, och framför allt 8150. Äger du ens en hoj eller är du en drömmande specifikationsrapare?

Filmen som är i mitt föra inlägg är min hoj, filmades igår vid runt 22 snåret med iphonen :)

Varvtalet är baserat på orginaldrevning, men vist är det medvind eller motvind upp/ner o annan drevning kan det skilja väldigt mycke.
 
Den här frågan dyker upp med jämna mellanrum tycker jag och varje gång undrar jag vilken rad-4:a sporthoj från Japan gillar låga varv ? Jag har inte kört en sporthoj som går bra på låga varv. Vill man ha en maskin med bra lågvarvs egenskaper ska man kanske titta efter en kromsläde eller en touringmaskin.

Vem fanken gillar inte högvarviga motorer och kör en sporthoj ?

Kör försiktigt :)
 
Och ändå finns det massor av folk som kör ifrån dig både på gata och bana med en 636:a;) Skulle nog vilja påstå att det är du som är begränsningen inte hojen.. Självklart är det mindre vrid och man får varva för att få effekten så det är en vanesak, men lär du dig nyttja hojen fullt ut så tror inte jag ialla fall att du är snabbare på en litershoj än 600, förutom de sista 20-40 km i toppfart..
 
skiljer desto mer om man är stor och väger mkt på en 600 jämfört mot en 1000? och sen om man ska skjutsa då märker man av att det är lite lite?
 
Du får det att låta som 200 blås är något jobbigt på motorvägen med en kåphoj. Tycker du verkligen 210 är en arbetsam fart på E4? Personligen tycker jag inte det är komfortabelt att köra långsammare än ca 220 och eftersom jag på sin höjd är en normalkompetent åkare blir jag misstänksam över sådana uttalanden som ditt. Vindskyddet är fortfarande bra i 220, bra kraft i motorn och jag känner att jag faktiskt rör mig framåt.

Jag förstår TS förvåning, jag har kört en hel del med 600rr/R6 förare och tyckte aldrig jag fick någon lucka att tala om ens vid högfartskörning på motorväg. När jag sedan provade deras hojar kunde jag bara inte fatta hur dom kunde hänga med på motorvägen, känslan av kraft skiljer ju enormt!
Men jag gillar 600:or, dom är helt klart mer lätthanterliga. Största nackdelen är att jag har en känsla av att dom slits mer pga av höga varvtal, det blir gärna 13000rpm+ långa sträckor. Men dom håller kanske lika länge, vad vet jag.

Fattar inte vad du snackar om?! Hur roligt är det att ligga på raksträcka i 220 km/h fram och tillbaka?! Rakt fram kan alla köra fort och ska man behöva köra motorväg hela tiden för att utnyttja sina 1000cc, då är det ingen rolig hojkörning. Vill man nu plöja raksträckor kan man lika bra köra dragracing.

Om du nu inte får nån lucka och kör 1000cc så betyder det ju att du antagligen inte använder hela registret på din 1000cc eller att 600 helt enkelt är jävligt bra hojar, om man kör som man ska. ;)
 
Vad som är roligt är ens ensak, tycker man de e skoj att mata 270-280km/h på motorväg duger 600 som 1000, ska man upp högre så tar det imot på 600an där 1000an drar det längst stråt 280-300++.

Köra riktigt kurviga vägar är oftast lättare att hantera en 600a mot 1000 om man räknar massan i sidoförflytning + effekten att hantera.

Motorvägsfart fungerar båda, behöver inte växla ner på varken 250-1000cc. snabba omkörningar är för viso lättare med mer NM för att slippa växla ner.

Tycker man 600an är slö så släng på turbo, sen är den lika skoj som en 1000cc utan turbo :banana

Men som sakt vad gör man på en sporthoj om man inte tycker om högre varvtal, lika bra o köpa sig något annat i sånna fall eller medparten vill ha en sporthoj bara för att glida runt på, det fungerar ju okså.

Är alla lika dana att resonera med bilar när dom kör, ööööö jag har 140hk det händer ingenting vill ha mer power, ji ha 300 nu börjar de röra på sig nä fasiken måste ha mera, var tar det stopp, vid 2000hk på hoj eller ?

Nä men skulle vela se en enda film där någon på 1000 kan hantera all denna kraften, en enda gång, inte sätt det en, kanske få tal stunder några få % medans på 600 kan jag se folk titt som tätt ligger o presar skiten ur dom.
 
Last edited:
Vad som är roligt är ens ensak, tycker man de e skoj att mata 270km/h på motorväg duger 600 som 1000, ska man upp högre så tar det imon på 600an där 1000an drar det längst stråt.

Köra riktigt kurviga vägar är oftast lättare att hantera en 600a mot 1000 om man räknar massan i sidoförflytning.

Motorvägsfart fungerar båda, behöver inte växla ner på varken 250-1000. snabba omkörningar är för viso lättare med mer NM för att slippa växla ner.

Tycker man 600an är slä släng på turbo sen är den lika skoj som en 1000cc utan turbo :banana

Men som sakt vad gör man på en sporthoj om man inte tycker om högre varvtal, lika bra o köpa sig något annat i sånna fall.

Är alla lika dana att resonera med bilar när dom kör, ööööö jag har 140hk det händer ingenting vill ha mer power, ji ha 300 nu börjar de röra på sig nä fasiken måste ha mera, var tar det stopp, vid 2000hk på hoj eller ?

250 är ingen höjdare att mata motorväg med. :D Och definitivt inget att jämföra med en 1000. Men de är helt sanslöst skojiga på krokiga vägar.
 
Triumph Daytona 675?

Eller senaste aprilia rsv4 sägs ju vara jävligt liten och smidig 1000?
 
Fattar inte vad du snackar om?! Hur roligt är det att ligga på raksträcka i 220 km/h fram och tillbaka?! Rakt fram kan alla köra fort och ska man behöva köra motorväg hela tiden för att utnyttja sina 1000cc, då är det ingen rolig hojkörning. Vill man nu plöja raksträckor kan man lika bra köra dragracing.

Om du nu inte får nån lucka och kör 1000cc så betyder det ju att du antagligen inte använder hela registret på din 1000cc eller att 600 helt enkelt är jävligt bra hojar, om man kör som man ska. ;)
Vi jämför 600 vs 1000 och du säger att snabbheten på motorväg inte räknas eftersom det inte är kul att "plöja motorväg i 200".
Jag antar att du bara använder hojen till fiket/på bana och det är inget fel med det men det är trångsynt att utgå från det i denna diskussion.

Men ja, jag tycker supersport 600 går riktigt bra även på motorvägen, vilket är märkligt för när jag sitter på en 600 tycker jag den "dör" vid 230 nånstans. Har väl till viss del att göra med att en 1000 ofta är snabbare än vad omständigheterna tillåter så man håller igen både här och där medans det går att hålla fullt med 600:an?
 
250 är ingen höjdare att mata motorväg med. :D Och definitivt inget att jämföra med en 1000. Men de är helt sanslöst skojiga på krokiga vägar.

Inget bekymmer med 250 ;) bara huka sig tillräkligt så man gömer sig bakom vindskydet:hihi fast alla tycker inte om när det blåser o drar i hojen :tungan håller med till fullo att den är sanslöst rolig när det börjar svänga :D specielt när vägen går i vågor o framdäcket lyfter i 180 på en enfilig väg med skog bara 1 meter från vägkanten :tungan
 
Ferspeedboy skrev:
Att köra på smalare asfaltsvägar i skogen är inget bekymer i uppot 200+ men det går snabbare med 1000cc att komma upp i den hastigheten.

Coolt, du har ingen film på när du gör det?
 
Är det här en så kallad kukmätar-tråd?
Isåfall har jag kört i 90!!!!


Skickat via Fap-a-talk
 
Last edited:
600cc är som ilskna bålgetingar och 1000cc är som en tiger med urkraft. Klart att de inte går att jämföra. Svårt att gå ner så stora steg utan att tycka 600:an blir tråkig, du skulle ha mellanlandat en säsong på en gixxer 750 först innan du köpte en 600cc
 
600cc är som ilskna bålgetingar och 1000cc är som en tiger med urkraft. Klart att de inte går att jämföra. Svårt att gå ner så stora steg utan att tycka 600:an blir tråkig, du skulle ha mellanlandat en säsong på en gixxer 750 först innan du köpte en 600cc

Jo det är ett bra steg om man tycker 600 är för svag o man inte vill köpa en 1000 på nytt, 750 är ju lite mellantinget, tycker de är synd att honda inte gjorde en CBR750RR det skulle bli en trevlig sak :)

Får ta o bygga mig en egen Honda CBR750RR så får jag lagom effekt, inte för lite eller för mycke, uppgradera till andra framgafflar i samma veva :) 37,75cc behövs ökas på varje cylinder.

Men detta inledes bara om jag överlever 2012 :)

R1a mot 750 joey dunlop ulster grand prix 1999
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=wStMCth6dwE
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top