Från 1000cc till 600cc

Den här tråden börjar närma sig epitetet Epic failure, sakta med säkert som inlandsisen.
 
Jag gick ifrån en CBR 954RR -02a till en Triumph Daytona 675 06a, och jag ångrar mig verkligen inte. Har visserligen bara kört 50 mil (varav 45 var idag) och jag tycker att allt är bättre med Daytonan än så länge. Och det vore konstigt annars, det är en 4 år nyare hoj.

Sedan gillar jag motorkarraktären i den 3-cylindriga 675an. Stor skillnad ifrån dom radfyror 600 jag kört innan. Tycker verkligen inte att jag saknar effekt heller, upp till 200 km/h går lika snabbt (om inte snabbare) än 954an. Sedan toppar Daytonan "bara" 265 men å andra sidan kör jag sällan fortare än 200 ändå.

Tror i alla fall oxå att du inte skulle gått ner dig i årsmodell.
 
Jag har precis gått från 1098 -> 675. Inte kört den nya mer än provkört så det ska bli spännande. Tror jag kommer bli flera sekunder snabbare direkt, men det lär vi se första bandagen :)
Lär sakna bottenvridet ut ur kurvorna, men kanske minskar highsiderisken vilket är min nya skräck :D
 
En modern 600 går riktigt bra på högre varv. Går dock inte att jämföra mot en tusen som du sparkar i trean på och åker hela dagen, slangandes som ett djur förbi skolor och annat otyg.
 
Karaktär på 600 beror naturligtvis på en rad olika faktorer, men generellt tycker jag att 3-cylindriga motorer, såsom min 675a (Triumph St3R), ger en bra kombination mellan gott vrid på låga varv och ändå bra spets på toppen.

Provkör en daytona 675a (som någon tidigare också sa) och se vad du tycker om den. Att den inte har samma kraft som en 1000-kubikare kan du naturligtvis räkna ut genom att bara läsa specifikationerna på cyklarna, men om du vill ha en 600a med bottenvrid och ändå lite tryck på toppen tror jag att du blir mer än nöjd!
 
Riktiga män kör 400cc... Max.
Inget penisförlängande skit på hel-litern.
Övertygad om att din NC35:a sätter dem alla på plats nere på Bulten - 600 som 1000. :dettainläggärheltbefriatfrånironiförförstagångenpåSH

Till killar i grönt; Stäng tråden innan nån skadar sig på riktigt när de ska bevisa att deras tuffa mc minsann är den snabbaste... :död

KK

Lord Farquaad kör 1000, Shrek kör en 600.
 
Last edited:
Jag har precis gått från 1098 -> 675. Inte kört den nya mer än provkört så det ska bli spännande. Tror jag kommer bli flera sekunder snabbare direkt, men det lär vi se första bandagen :)
Lär sakna bottenvridet ut ur kurvorna, men kanske minskar highsiderisken vilket är min nya skräck :D

Kapar du sekundar på varvtiderna så ligger det nog i din personliga utveckling 1098.an borde vara marginellt snabbare på alla svenska banor, fast 675:an kan nog vara lite mer lättkörd.

Hoppas du kommer trivas med den i vilket fall.
 
R6 is the shit! Höga varvtal=Häftigt!, extrem race körställning=underbart, mycket arbete med växellådan=kul, riktigt skarp kurvtagning=:yoparty
 
Riktiga män kör 400cc... Max.
Inget penisförlängande skit på hel-litern.
Övertygad om att din NC35:a sätter dem alla på plats nere på Bulten - 600 som 1000. :dettainläggärheltbefriatfrånironiförförstagångenpåSH

Till killar i grönt; Stäng tråden innan nån skadar sig på riktigt när de ska bevisa att deras tuffa mc minsann är den snabbaste... :död

KK

trodde riktiga män körde 500cc tvitakt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top