Frågor man vågar ställa

Någon som vet hur ett sådant här elände skall plockas ihop?PXL_20260804_113204825.jpg

Edit: gick ihop rätt lätt iaf.

Last edited:
Var står dom någonstans?
Det kan vara batterilager för kommande elbilsladdare där nätet är för svagt.
Vid en av rondellerna när man kör i mot södertälje, från gamla södertäljevägen.

Fick lite hjälp av min Camilla som kan det där med internet och ai lite bättre än jag. Tydligen var det en slags energipark med batterier för att lagra solenergi, uppställda av Nordic Solar. Det var inte konstigare än så egentligen.

Nån som ser vad detta är för bil, märke eller modell?
Fanns bara en Peugeot reggad på adressen, den som står i bakgrunnen.
1785912479593.png

1785912501360.png

Mac Book Air 2018

Om jag ska göra en säkerhetskopia tiil en extern hårddisk, vad ska jag köpa, en SSD eller en HDD?
Jag har inte behov att den ska vara supersnabb, den ska endast användas för ett batteribyte.

När dom gör ett batteribyte hos trepartsdealer, kommer allt på den att försvinna så att jag verkligen måste ha en backup?

Varför kommer allt att försvinna?
En hårddisk blir inte formaterad för att man byter batteri.
Men svaret på din fråga är SSD i min begränsade värld.

Mac Book Air 2018

Om jag ska göra en säkerhetskopia tiil en extern hårddisk, vad ska jag köpa, en SSD eller en HDD?
Jag har inte behov att den ska vara supersnabb, den ska endast användas för ett batteribyte.

När dom gör ett batteribyte hos trepartsdealer, kommer allt på den att försvinna så att jag verkligen måste ha en backup?

Jag skulle rekommendera iCloud om det är ett alternativ. Kostar inte mycket per månad och kan då även användas till telefoner och annat

Jag har en skitig o repig vindruta på båten, som jag tänkte fixa i ordning. Den är pop-nitad runt om, så jag gick ner för att borra ut den. Dock är det 4-5 st. där själva "pinnen" sitter ända ut till kanten, så borret inte har något hål att fästa i liksom
Kära panel - hur göra?

Jag har en skitig o repig vindruta på båten, som jag tänkte fixa i ordning. Den är pop-nitad runt om, så jag gick ner för att borra ut den. Dock är det 4-5 st. där själva "pinnen" sitter ända ut till kanten, så borret inte har något hål att fästa i liksom
Kära panel - hur göra?

Bild? Borra från andra hållet? Knipsa av den? Dra ut den? Slå igenom den?

Borra?

- Kommer inte åt dem från insidan, så kan inte borra därifrån eller knipsa dem

Slå igenom kunde funka, nen det stora nithuvudet förstör plasten då om det slås rakt igenom ett mindre hål.
Slå ut pinnen bör funka eller om det är en alunit så kan du ta ett vasst stämjärn och ta bort kragen på niten.

Mac Book Air 2018

Nej det kommer inte att försvinna för att de byter batteri, det har ju dock hänt både en och tre gånger att både servicepartner och Postnord slarvat bort en kunds lappis, plus att diskar och filer kan på annat sätt bli korrupta, så har du någonting som är väldigt viktigt för dig pp datorn så är det alltid bra att spara detta på minst två ställen.
HDD är mycket billigare per lagringsutrymme ännu, så rent ekonomiskt är det vettigare, inget lagringsmeduim är 100% säkert.

Kära panel - hur göra?
"Pinnen" brukar ju vara mjuk, du kan inte kila in en liten vass borr lite snett mot pinnen?
Någon gång har jag bara mosat sönder "ringen" på popniten med Cobran när det varit riktigt jävligt, sedan kan man peta "pinnen" igenom. Popnitar är normalt bräckliga och spricker när man börjar härja med dem, kan vara svårt att göra utan att repa plasten dock.

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...