Frågor man vågar ställa

Skinnställ med puckel.

Min minnesbild är att puckeln på många ställ var större för 15-talet år sedan. Stämmer det, tro?

Vad är grejen med bostadsrätt?
Sitter och slökollar villapriser runt om i Sverige. Ett kedjehus i BRF kostar visserligen marginellt mindre än en friköpt villa, men så tillkommer månadsavgifter till BRF på över 10 000.
Då hade man ju istället kunna köpa en egen villa för lite högre summa och ändå fått lägre månadskostnad.

Jag får inte ihop ekvationen.
Du betalar för bekvämligheten att ringa någon när du har stopp i avloppet t ex. Det mesta underhållet och reparationer ingår ju i avgiften. Och många föreningar har bra avtal för el, fiber osv.

I köpet av ett hus med havstomt ingick en brygga som sett allas bästa dagar.
Den äldre mannen - dimmig och på besök i verkligheten - som sålde huset till oss, berättade leende: "Det är en jättefin brygga, nyrenoverad dessutom"

Hittills har jag trampat igenom sådär 5-6 genomruttna 145x34-or och sånär äventyrat min värdefullaste tillgång på kuppen.

Jag har byggt Attefallshus och x antal soldäck och altaner, men aldrig en brygga.
Något som avviker från en "normal" byggmetod utöver att den har två pålar i vattnet som är friska? Jag gissar att jag kan behålla underliggande reglarna, men inte helt säker på kvaliten rakt igenom eftersom bryggan är 11 m. lång.

Den äldre mannen - dimmig och på besök i verkligheten - som sålde huset till oss, berättade leende: "Det är en jättefin brygga, nyrenoverad dessutom"

Hittills har jag trampat igenom sådär 5-6 genomruttna 145x34-or och sånär äventyrat min värdefullaste tillgång på kuppen.

Jag har byggt Attefallshus och x antal soldäck och altaner, men aldrig en brygga.
Något som avviker från en "normal" byggmetod utöver att den har två pålar i vattnet som är friska? Jag gissar att jag kan behålla underliggande reglarna, men inte helt säker på kvaliten rakt igenom eftersom bryggan är 11 m. lång.

Jag är absolut ingen expert, men jag har för mig att dom annonserade virke just för bryggor som var impregnerat med något annat än vanligt tryckat, om det var miljövänligare mot havslevande organismer eller bara inte hade den gröna färgen vet jag inte.

Sedan vill ju många ha rillade brädor på en brygga för att inte halka

NTR A är klassat för kontakt med sötvatten och förläggning direkt mot mark. Tror att en kompetent (om det fortfarande finns) anställd på riktig brädgård (ännu mer sällsynt för en GDS) kan hjälpa till med rubbet. Nu har ju du havstomt, så det räcker kanske inte med NTR A.

Altaner har jag byggt några. Men brygga återstår...

Nu är jag ingen expert men...
Farsan har brygga. Var 15-20 år måste han lägga om brädorna på den då de blivit för murkna. Han använder såvitt jag vet vanligt obehandlat virke.
När obehandlat virke håller så länge kanske du ska fråga dig vilken tidshorisont du siktar på.

Själv hade jag nog nöjt mej med vanligt trä penslat med spillolja...

Nu är jag ingen expert men...
Farsan har brygga. Var 15-20 år måste han lägga om brädorna på den då de blivit för murkna. Han använder såvitt jag vet vanligt obehandlat virke.
När obehandlat virke håller så länge kanske du ska fråga dig vilken tidshorisont du siktar på.

Själv hade jag nog nöjt mej med vanligt trä penslat med spillolja...
- Jag har fått tag i ett lass tryckt 34x120 till riktigt bra pris som jag tänkte använda.
Tänkte mer om det var någon byggteknisk lösning specifik för bryggor som jag inte tänkte på, men verkar vara en hyfsat enkel konstruktion som helhet.

- Jag har fått tag i ett lass tryckt 34x120 till riktigt bra pris som jag tänkte använda.
Tänkte mer om det var någon byggteknisk lösning specifik för bryggor som jag inte tänkte på, men verkar vara en hyfsat enkel konstruktion som helhet.
34mm tjockt känns på gränsen, speciellt om det är kvistigt eller glest.
Risk för komiska situationer när du kör ut 120-hästars utombordaren på skottkärran.
Kanske sätta en extra regel under?

Det kommer att hålla, 34x120 är bra dimension och är du orolig för ”känslan” man du skruva en mittbräda under som förankrar brädorna i varandra. Ger mer gedigen upplevelse när man går på den. (Gammalt altanknep).

Spillolja är väl inget jag skulle sätta på något som skall vara nära vatten och levande organismer. Passar bättre på återvinningen.

Med vänlig hälsning,

34mm tjockt känns på gränsen, speciellt om det är kvistigt eller glest.
Risk för komiska situationer när du kör ut 120-hästars utombordaren på skottkärran.
Kanske sätta en extra regel under?
- Bryggan är byggd med just 34or och de friska brädorna där känns stabila. Men det är inte omöjligt att jag extrareglar när jag ändå är i farten.

- Vätskan i vattenpasset är tydligen rakvatten. Får väl byta ut det mot något mer vågat då.
Tänk på att det ska vara saltvatten i vattenpasset om bryggan är kustnära, men sötvatten om den ligger i en sjö.

Under några år har jag haft en pryl i trädgården för att mata fästingbatterier. Från början hängde hinken i en kätting då det inte var tänkt att mata råttor och sorkar, men det hade lite brister säkerhetsmässigt.
matbatt.jpg
Den har passerat bäst före-datumet och behöver ersättas.
Tanken är att göra en enkel låda med utstickande tak och bord ungefär som Svensk Jakt föreslår:
jakt.PNG
Är formplyfa rätt material till det? Borde man göra taket av furu och sen lägga takpapp på?
Kan ju vara kul om det håller mer än en eftermiddag.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026