Frågor man vågar ställa

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Lp till usb i Stockholm, någon som kan rekommendera fysisk butik? Googlat men hitta ingen nästgårds riktigt och känns risky att skicka enda ex. vi har och småklurig att få tag på.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mest verktyg/maskiner med tillbehör, aldrig varit särskilt intresserad av ljud&bild så att säga. Köpte första nya tv'n 2022 sedan tjock-tv. Då även ett surraruntsystem men används bara till just tv'n.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Får Färjestad något för bästa laget i grundserien, eller är det helt betydelselöst ?
Mitt tycke är att de ska ha SM guldet, det som sker nu är bara en efterturnering för att få en tjockare plånbok.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Får Färjestad något för bästa laget i grundserien, eller är det helt betydelselöst ?
Mitt tycke är att de ska ha SM guldet, det som sker nu är bara en efterturnering för att få en tjockare plånbok.
Absolut får man det...men nog inte vad du vill att dom ska få.
Jag tror årets Färjestad var det bästa lag jag sett i SHL.
Så en riktigt chock att åka ur direkt.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Tänk om en bandyklubb vinner SM! Kommer SHL byta namn nästa år då?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vad gäller riktigt för att köra med släp i Sverige? (750kg, reggat & försäkrat, men inte bromsat)
Verkar finnas hur mycket olika regler och bud som helst, men är inte lättgooglat direkt.

Får man köra motorväg?
Vissa sidor verkar föreslå max 40km/h, vilket låter sinnes.

Finska regelverket verkar simplare - reggat släp = 80km/h, 100 på motorväg.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Vad gäller riktigt för att köra med släp i Sverige? (750kg, reggat & försäkrat, men inte bromsat)
Verkar finnas hur mycket olika regler och bud som helst, men är inte lättgooglat direkt.

Får man köra motorväg?
Vissa sidor verkar föreslå max 40km/h, vilket låter sinnes.

Finska regelverket verkar simplare - reggat släp = 80km/h, 100 på motorväg.
Nu svarar jag utan att ha full koll, men tror det där med 40 km/h är kopplat till om du har ett obromsat släp med tex totalvikt på 750 kg och bilen bara får dra 700 kg obromsat. Då tror jag du får dra släpet men bara i 40 km/h. I övrigt så länge släpvikten är korrekt baserat på bilens tekniska begränsning OCH vilket körkort du har , så är det 80 km/h som max och motorväg går finfint. Vilken vikt man får dra beräknas på olika sätt beroende om du har B-kort, B96 eller BE kan man grovt säga.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vad gäller riktigt för att köra med släp i Sverige? (750kg, reggat & försäkrat, men inte bromsat)
Verkar finnas hur mycket olika regler och bud som helst, men är inte lättgooglat direkt.

Får man köra motorväg?
Vissa sidor verkar föreslå max 40km/h, vilket låter sinnes.

Finska regelverket verkar simplare - reggat släp = 80km/h, 100 på motorväg.
Vi tror inte på enkla regler.

Maxvikter etc framgår av bilens regbevis, men hastighet har en egen liten specialare.

OM den obromsade släpvagnens maxvikt är max hälften av bilens tjänstevikt och max 750 kg så är hastighetsgränsen 80km/h. Annars 40km/h. Spelar alltså ingen roll hur mycket last vagnen faktiskt har, utan vad den max kan ta.

Min förra bil hade 1460 kg i tjänstevikt vilket därför var precis så jag inte fick dra 750kg ombromsat i 80km/h, vilket är just vad de flesta obromsade kärror ligger på, och många som är lättare är rejält lättare. Skitregler!
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vad gäller riktigt för att köra med släp i Sverige? (750kg, reggat & försäkrat, men inte bromsat)
Verkar finnas hur mycket olika regler och bud som helst, men är inte lättgooglat direkt.

Får man köra motorväg?
Vissa sidor verkar föreslå max 40km/h, vilket låter sinnes.

Finska regelverket verkar simplare - reggat släp = 80km/h, 100 på motorväg.
Läs här - men enkelt uttryckt är det som Powerjohan skriver
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vi tror inte på enkla regler.

Maxvikter etc framgår av bilens regbevis, men hastighet har en egen liten specialare.

OM den obromsade släpvagnens maxvikt är max hälften av bilens tjänstevikt och max 750 kg så är hastighetsgränsen 80km/h. Annars 40km/h. Spelar alltså ingen roll hur mycket last vagnen faktiskt har, utan vad den max kan ta.

Min förra bil hade 1460 kg i tjänstevikt vilket därför var precis så jag inte fick dra 750kg ombromsat i 80km/h, vilket är just vad de flesta obromsade kärror ligger på, och många som är lättare är rejält lättare. Skitregler!
Precis. Har en gammal kärra (från 1982) där allt utom axeln var i skitbra skick. Köpte en axel och byggde om den till obromsat och registrerade den för 750 kg. Vi har en V50 som har tjänstevikt 1480. Vi får bara köra 40 km/h om vi kopplar på där eftersom kärran väger 10 kg mer än halva...
Har funderat på att regga om kärran till 740 kg bara för det. Men vi har flera V70 så där klarar vi oss.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Precis. Har en gammal kärra (från 1982) där allt utom axeln var i skitbra skick. Köpte en axel och byggde om den till obromsat och registrerade den för 750 kg. Vi har en V50 som har tjänstevikt 1480. Vi får bara köra 40 km/h om vi kopplar på där eftersom kärran väger 10 kg mer än halva...
Har funderat på att regga om kärran till 740 kg bara för det. Men vi har flera V70 så där klarar vi oss.
Hade ingen aning. Trodde bara det var till att dra obromsad och inte lasta för mycket.
Här kan finnas ett stort mörkertal som hotar själva fundamentet för vårt samhällsskick.
Här behövs helt klart reschusche.

Var ska de tas? Låt se…
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vi tror inte på enkla regler.

Maxvikter etc framgår av bilens regbevis, men hastighet har en egen liten specialare.

OM den obromsade släpvagnens maxvikt är max hälften av bilens tjänstevikt och max 750 kg så är hastighetsgränsen 80km/h. Annars 40km/h. Spelar alltså ingen roll hur mycket last vagnen faktiskt har, utan vad den max kan ta.

Min förra bil hade 1460 kg i tjänstevikt vilket därför var precis så jag inte fick dra 750kg ombromsat i 80km/h, vilket är just vad de flesta obromsade kärror ligger på, och många som är lättare är rejält lättare. Skitregler!
Låter som om det är skrivet av en pajas.
Men V70 på 2 ton borde alltså vara grönt.
Motorväg i 80 ok då alltså?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Låter som om det är skrivet av en pajas.
Men V70 på 2 ton borde alltså vara grönt.
Motorväg i 80 ok då alltså?
Ja det ska vara ok.

Men hade den haft 751 kg i totalvikt så hade det oavsett faktiskt last varit livsfarligt och därför hade du fått puttra i 40 km/h. På motorväg. Vilket ju inte alls känns farligt när de flesta omkring dig kör 120km/h eller mer.

Ja våra regler är ofta skrivna av pajasar. Välbetalda pajasar.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Den här är bra om man är osäker på vad som är OK och vilken behörighet som krävs.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top