Frågor man vågar ställa

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag håller på att lägga en kabel i trädgården (nä...inte så...) och eftersom hustrun är utflugen i helgen funderar jag på om man skulle kunna "gräva" med högtryckstvätten. I min fantasi fungerar det utmärkt, men har någon provat i praktiken?
Såg en video på från nån landskapsmupp som grävde med högtryckstvätten, så det verkar gå utmärkt.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Mmm det borde finnas uppsamlare även till åkgräsklippare. Vilken tidsbesparing det vore.

Ängsmark är ju inne nu sedan kommunerna dragit in på gräsklippningen. ”Det är bra för insekter, pollineringen och småfåglarna.”

Sen kan man ju måla gräsmattan när inte grannarna ser. Allt är tillåtet. I USA.

 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mmm det borde finnas uppsamlare även till åkgräsklippare. Vilken tidsbesparing det vore.

Ängsmark är ju inne nu sedan kommunerna dragit in på gräsklippningen. ”Det är bra för insekter, pollineringen och småfåglarna.”

Sen kan man ju måla gräsmattan när inte grannarna ser. Allt är tillåtet. I USA.


Inte nog med att det är tillåtet, det uppmuntrades väl till och med att måla gräsmattan istället för att försöka vattna den grön.
Jag läste någonstans att det var tillsatt flammskyddsmedel så att inte det torra gröna gräset skulle brinna heller.

Förutom att det kanske inte är jättenyttiga kemikalier så är det ju en bra ide för att stoppa bränder
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det måste ju ta en hel dag att gå med uppsamlare på den ytan. Vi har väl ca 3 tusen kvm gräs, det tar ju ett par timmar bara det med åkgräsklipparen.
Typ en helg... hurra!

Nu i sommar lät jag en del vara naturlig äng och det sparade en stund.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Typ en helg... hurra!

Nu i sommar lät jag en del vara naturlig äng och det sparade en stund.
:yopartySom gräset växer hos i alla fall oss så skulle det bli varje helg...

Vi har sparat ca 2-3 tusen kvm som naturlig äng, resterande mark som angränsar mot bonden (ca 5-7 tusen) kvm arrenderar de och använder till vall.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Tror ni inte att kabeln hamnar för djupt m högtryckstvätten? Efter ett tag så läggs ju mycket bös ovanpå och då kanske den tappar connection m klipparn?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Har någon koll på om man blir godkänd av SBP med sommardäck på ena axeln samt m/s-däck på den andra...?
Googlat men fått motstridiga uppgifter...
:va

Ädit:stavfle
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tror ni inte att kabeln hamnar för djupt m högtryckstvätten? Efter ett tag så läggs ju mycket bös ovanpå och då kanske den tappar connection m klipparn?
Den kabel jag håller på med är inte relaterad till gräsklippning.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Aahh startstök!

Tomgången är obefintlig som sagt, inte alltid svårstartad men ofta och går inte att säga skillnad för varm eller kall motor. Startgas gör oftast skillnad men inte alltid, slang rätt in i behållaren av föregående knepare. Varvtalet på startmotorn spelar ingen roll.

Vill tro:

Den startar någonstans mellan kvarts till halv gas på reglaget vid ratten.

Hur den ska stå på högtryckspumpen är oklart men gissar fullt åt ena eller andra hållet, brukar ställa den mitt i eftersom jag inte vet. Varför vet jag inte det då? Jo jag antar att det från början suttit ett stag som gick in i kupén men numera vajer som lossnat.. och den går att sätta på båda ändarna av spjällets manick?

Startade idag traktorn, knalla upp och hämta grävaren samt trixa lite med den och traktorn stannade.

Svårstartad men det gick. På med släpan backa fail och tog en repa för att vända vid gatans slut. Parkera igång, in i grävaren o flytta plogen bortom skottlinjen, tyckte traktorn hostat upp i varv och gick o slog av genom att dra gasen på handreglaget till noll. Trixa klart med plogbladet + stång, traktorn starta inte trots två batterier + booster och en halv burk startgas.

Satt det stora AGM-batteriet samt boostern på laddning över natten. Tips?

Luftade systemet mitt i men spruta direkt på alla 4 punkter så kan inte säga att det gjorde skillnad heller.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Aahh startstök!

Tomgången är obefintlig som sagt, inte alltid svårstartad men ofta och går inte att säga skillnad för varm eller kall motor. Startgas gör oftast skillnad men inte alltid, slang rätt in i behållaren av föregående knepare. Varvtalet på startmotorn spelar ingen roll.

Vill tro:

Den startar någonstans mellan kvarts till halv gas på reglaget vid ratten.

Hur den ska stå på högtryckspumpen är oklart men gissar fullt åt ena eller andra hållet, brukar ställa den mitt i eftersom jag inte vet. Varför vet jag inte det då? Jo jag antar att det från början suttit ett stag som gick in i kupén men numera vajer som lossnat.. och den går att sätta på båda ändarna av spjällets manick?

Startade idag traktorn, knalla upp och hämta grävaren samt trixa lite med den och traktorn stannade.

Svårstartad men det gick. På med släpan backa fail och tog en repa för att vända vid gatans slut. Parkera igång, in i grävaren o flytta plogen bortom skottlinjen, tyckte traktorn hostat upp i varv och gick o slog av genom att dra gasen på handreglaget till noll. Trixa klart med plogbladet + stång, traktorn starta inte trots två batterier + booster och en halv burk startgas.

Satt det stora AGM-batteriet samt boostern på laddning över natten. Tips?

Luftade systemet mitt i men spruta direkt på alla 4 punkter så kan inte säga att det gjorde skillnad heller.
Ta ur spridarna o kolla spridarbilden.

Det kan du göra med traktor pumpen med spridare riktad dit det går med att vrida original spridarrör.

Har du strålar är det dags att byta spridarens underdel o nål.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Velade för länge, så någon annan tog beslutet åt mig. Som vanligt egentligen.
Letar egentligen efter en lite mer praktisk (gärna väskor eller att det finns modellanpassat, men en rejäl cuts man kan surra saker på + tankväska kan gå, om den är rolig nog) sportig hoj, med ordentlig motor, som inte för den delen blir så onödigt tung...
Hur är en Sprint ST? 1050'n då.
Ser ok ut, låter schysst.

Men känns den tung och tråkig, eller är den lite lekfull? Hur är trippeln med knuff på låga varv?

(jag vet, provkör, men det är lättare sagt än gjort när man skall importera, man får ha en checklista på några cyklar man vill titta på, så att man inte reser hem tomhänt....)
 
Last edited:

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Mmm det borde finnas uppsamlare även till åkgräsklippare. Vilken tidsbesparing det vore.

Ängsmark är ju inne nu sedan kommunerna dragit in på gräsklippningen. ”Det är bra för insekter, pollineringen och småfåglarna.”

Sen kan man ju måla gräsmattan när inte grannarna ser. Allt är tillåtet. I USA.


Presenterar uppsamlare för åkgräsklippare :) Vi har en sådan på landet.

Screenshot_2023-08-26-10-03-38-00_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vinterdäck.

Var finns ok pris på vinter däck? Eller är däck online, s priser reprentativa?

2500—2800 ich st för 17" dubbat?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top