Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
13A Porslinssäkringar???

Vad krävs för att byta upp sig till 13A där det nu sitter 10A?

Jag har någon enstaka krets på 10A som ibland (en gång om året när planeterna står i linje och kompressorn startar samtidigt som jag kör disk och tvättmaskin och kokar kaffe och utebelysningen är på) skjuter en säkring, jag har nu sett att det säljs 13A porslinssäkring.

Givetvis hände det i går kväll och jag hade slut porslinssäkringar hemma, så jag fick leka musikaliska stolar och flytta runt säkringar så jag blev utan någonting oviktigt.
Jag har nu satt i en ny 10A och allting fungerar troligen i ett år till.

Ja, jag har provat att borr... lastbalansera, och det är som sagt nästan aldrig fullbelastning på den kretsen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
13A Porslinssäkringar???

Vad krävs för att byta upp sig till 13A där det nu sitter 10A?

Jag har någon enstaka krets på 10A som ibland (en gång om året när planeterna står i linje och kompressorn startar samtidigt som jag kör disk och tvättmaskin och kokar kaffe och utebelysningen är på) skjuter en säkring, jag har nu sett att det säljs 13A porslinssäkring.

Givetvis hände det i går kväll och jag hade slut porslinssäkringar hemma, så jag fick leka musikaliska stolar och flytta runt säkringar så jag blev utan någonting oviktigt.
Jag har nu satt i en ny 10A och allting fungerar troligen i ett år till.

Ja, jag har provat att borr... lastbalansera, och det är som sagt nästan aldrig fullbelastning på den kretsen.
Generellt sett så krävs det väl kablar som klarar av det med.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
13A Porslinssäkringar???

Vad krävs för att byta upp sig till 13A där det nu sitter 10A?

Jag har någon enstaka krets på 10A som ibland (en gång om året när planeterna står i linje och kompressorn startar samtidigt som jag kör disk och tvättmaskin och kokar kaffe och utebelysningen är på) skjuter en säkring, jag har nu sett att det säljs 13A porslinssäkring.

Givetvis hände det i går kväll och jag hade slut porslinssäkringar hemma, så jag fick leka musikaliska stolar och flytta runt säkringar så jag blev utan någonting oviktigt.
Jag har nu satt i en ny 10A och allting fungerar troligen i ett år till.

Ja, jag har provat att borr... lastbalansera, och det är som sagt nästan aldrig fullbelastning på den kretsen.
Det är ok att avsäkra 1,5 kvadratmillimeters ledare med 13A under vissa förhållanden. Det har ju med förläggningssätt och avstånd mellan säkring och apparat att göra. På beskrivning av dig verkar det som att det är ok att säkra med 13A.

Men kan du flytta kaffebryggare från gruppen/fasen där disk- eller tvättmaskinen ligger är nog problemet väck.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ok att avsäkra 1,5 kvadratmillimeters ledare med 13A under vissa förhållanden. Det har ju med förläggningssätt och avstånd mellan säkring och apparat att göra. På beskrivning av dig verkar det som att det är ok att säkra med 13A.

Men kan du flytta kaffebryggare från gruppen/fasen där disk- eller tvättmaskinen ligger är nog problemet väck.

Ja, eller så lever jag med att byta en säkring om året när jag glömmer av mig och kör allt samtidigt.
Har jag bara säkringar hemma så är det ju inte svårt.
Jag har bott här i över 10 år och köpt säkringar en gång för 50:- typ
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja, eller så lever jag med att byta en säkring om året när jag glömmer av mig och kör allt samtidigt.
Har jag bara säkringar hemma så är det ju inte svårt.
Jag har bott här i över 10 år och köpt säkringar en gång för 50:- typ
Blir garanterat billigast fortsätta med 10 A säkringar .... som du redan konstaterat ! :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
13A kostar lika, och även om man SKA byta säkringsbotten så behöver man inte göra det, dom passar ändå...
Det är bara jag som är fegis och inte gillar tanken på att glapp i gamla ledningar som krupit sedan de efterdrogs sist ger värme och brandrisk. Men du kanske går över och efterdrar allt?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det är bara jag som är fegis och inte gillar tanken på att glapp i gamla ledningar som krupit sedan de efterdrogs sist ger värme och brandrisk. Men du kanske går över och efterdrar allt?
Nu när jag läser det där kom jag på att jag har en elcentral med skruvlösa dvärgbrytare och jordfelsbrytare liggandes i en låda. Kanske ska ta och byta central?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är bara jag som är fegis och inte gillar tanken på att glapp i gamla ledningar som krupit sedan de efterdrogs sist ger värme och brandrisk. Men du kanske går över och efterdrar allt?

Jag skulle säga att skillnaden i värmeutveckling mellan 10A och 13A i ett sånt scenario är marginell, är det glapp så är det liksom.

Däremot var jag med när elen installerades för 30 år sedan, av en behörig elektriker.
(med viss hjälp av mig)
Det är inte fuskat någonstans.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur blir det 2024 o framåt med alla gamla utombordare hojar snöskotrar och allt annat som har förgasare..

Varenda motor kommer ju att gå snålt som fasen o skära ihop så vevaxeln åker ur blocken..


Screenshot_20230827_112957.jpg
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur blir det 2024 o framåt med alla gamla utombordare hojar snöskotrar och allt annat som har förgasare..

Varenda motor kommer ju att gå snålt som fasen o skära ihop så vevaxeln åker ur blocken..


View attachment 488885
Skrota allt gammalt!
Att laga nytt marginellt mer energieffektivt Varje år är ju mycket bättre för storföretagens ekono-öh-MILJÖN! Vår sköra älskade miljö menar jag förstås!
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sänktes inte reduktionsplikten av den nya regeringen?

Annars får man tvätta sin bensin innan man häller den i sina fordon och vaska dom % som man inte kan använda

Bara att slå i vatten och vispa runt och sedan låta det stå tills vatten och bensin har separerat och vattnet har bundit etanolen.
Då har man någorlunda etanolfri bensin flytandes ovanpå det som man kan använda i sina hobbyfordon

Etanolvattnet kan man sedan hälla ut i naturen, helst på någon jävla miljömupps gräsmatta.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Sänktes inte reduktionsplikten av den nya regeringen?

Annars får man tvätta sin bensin innan man häller den i sina fordon och vaska dom % som man inte kan använda

Bara att slå i vatten och vispa runt och sedan låta det stå tills vatten och bensin har separerat och vattnet har bundit etanolen.
Då har man någorlunda etanolfri bensin flytandes ovanpå det som man kan använda i sina hobbyfordon

Etanolvattnet kan man sedan hälla ut i naturen, helst på någon jävla miljömupps gräsmatta.
Det var ju tal om detta men lagen är inte påplats ännu o preem vill inte minska i blandningen alla motorer drar ju mera sås o då får dom sälja mera fulbränsle med tallkottar o oljepalmer
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag skulle säga att skillnaden i värmeutveckling mellan 10A och 13A i ett sånt scenario är marginell, är det glapp så är det liksom.

Däremot var jag med när elen installerades för 30 år sedan, av en behörig elektriker.
(med viss hjälp av mig)
Det är inte fuskat någonstans.
Men är det efterdragit någon gång efter installationen föt 30 år sedan ? ?
Och vad den marginella effekten av 13 A jämfört med 10 A med ett glapp på R Ohm
så är den
W = 10 x 10 x R = 100 R Watt vid 10 A
W = 13 x 13 x R = 169 W vid 13 A ,
dvs din marginella effekt ökning är 69 %.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Om man fått för sig att en spade behöver slipas, vilken skärvinkel ska man sikta på?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har en dieseltank med förmodat gammal diesel i botten, svart klet segt satan. Vad löser detta bäst enklast och snabbast? Måste bli rinnande så att det finns en chans att tömma det via bränsleröret modell mindre.

E85?

Bempa?

Aceton?

Yes Ultra?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har en dieseltank med förmodat gammal diesel i botten, svart klet segt satan. Vad löser detta bäst enklast och snabbast? Måste bli rinnande så att det finns en chans att tömma det via bränsleröret modell mindre.

E85?

Bempa?

Aceton?

Yes Ultra?
Avfettning

Ny diesel och värm tanken
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top