Frågor man vågar ställa

Lasta grus och sådant är tanken samt att det ska hålla för användning.

Stått 8 ton båt på denna.

Broms
20230830-210355.jpg


Broms
20230830-210401.jpg


Broms
20230830-210411.jpg


Broms
20230830-210413.jpg


Kalkylera däck
20230830-210424.jpg


Kulkoppling fanns också
20230830-210456.jpg


Bakändan estimera vi 3 meter bred så ett hjulpar måste bort och balk kortas
20230830-210502.jpg


Någon som är duktig på att uppskatta vikt? H-balkar + mindre på tvären o.s.v.. Domkrafta och bak var det gränsfall för min 1500kg aludomkraft med dubbla kolvar och ett halvt skaft. Så 3 ton kanske är en bra gissning över bakaxeln fast vet inte riktigt vad som kan väga så mycket. Litet glapp och morrande hjullager vä fram, i övrigt var det käft utan glapp och rulla lätt.

Är ytterhjulen bara att bulta loss? Blir inte för långa skruv eller är resp. hjulet skruvat med egna?

Ska prata bromslösning med guru på jobbet imorrn men tips & idéer är välkommet.
 
Finns det någon 4-cylindrig sporthoj (inte nakenhoj, äventyrshoj eller KTM) som har bra vrid från botten?
Jag gillar verkligen mina båda hojar, men den ena saknar sådär 130 hk vid max, och den andra saknar rejält vrid på lågvarv.
Vad är låga varv ? Enligt bänkningen av min Busa ska man inte ge järnet under 4000 RPM.
Då är den svag.
Vilket är OK med mig.
4000 RPM motsvarar ca 50 km/h på ettan (dvs stadsbebyggelse) resp 70 km/h på 2:an.
 
Vad är låga varv ? Enligt bänkningen av min Busa ska man inte ge järnet under 4000 RPM.
Då är den svag.
Vilket är OK med mig.
4000 RPM motsvarar ca 50 km/h på ettan (dvs stadsbebyggelse) resp 70 km/h på 2:an.
Haha, den XJ 550 jag hade gick 70 på 6:an med 4000 rpm.
 
Lasta grus och sådant är tanken samt att det ska hålla för användning.

Stått 8 ton båt på denna.

Broms
20230830-210355.jpg


Broms
20230830-210401.jpg


Broms
20230830-210411.jpg


Broms
20230830-210413.jpg


Kalkylera däck
20230830-210424.jpg


Kulkoppling fanns också
20230830-210456.jpg


Bakändan estimera vi 3 meter bred så ett hjulpar måste bort och balk kortas
20230830-210502.jpg


Någon som är duktig på att uppskatta vikt? H-balkar + mindre på tvären o.s.v.. Domkrafta och bak var det gränsfall för min 1500kg aludomkraft med dubbla kolvar och ett halvt skaft. Så 3 ton kanske är en bra gissning över bakaxeln fast vet inte riktigt vad som kan väga så mycket. Litet glapp och morrande hjullager vä fram, i övrigt var det käft utan glapp och rulla lätt.

Är ytterhjulen bara att bulta loss? Blir inte för långa skruv eller är resp. hjulet skruvat med egna?

Ska prata bromslösning med guru på jobbet imorrn men tips & idéer är välkommet.
Det ser ut som IPE balk och inte HEA. IPE200 väger 22,4 kg per meter
 
Nerdrevad?
Min Z500 -81, (min första tunga mc), var logisk.
100 km/h - 5000 rpm
120 km/h - 6000 rpm
140 km/h - 7000 rpm....
Ingen aning. Det var min första MC 2013, tog kortet 2012 (nästan på dagen 30 år efter mitt B-kort) och jag hade den bara ett år. Min XJ 900 jag har nu har 3000 rpm vid 70 på 5:an. Den senare har kardan, så den är svår att dreva.
 
Min XJ 900 jag har nu har 3000 rpm vid 70 på 5:an. Den senare har kardan, så den är svår att dreva.
Jo, det vet jag. Bror min hade en sån och där lossade en bit i kuggkransen pga bubbla i godset. Lätt bytt, kostade mindre än ett drivpaket och sen har hojen rullat en sträcka motsvarande ett gäng varv runt planeten, avkåpad och med Kreemlagad tank. Fram och tillbaka genom asien bl a.
Den presterade ändå 230-240 mätarfart. Varvtalen minns jag inte men mindre surrig än min cb900f iaf. Len maskin.
 
Vad är det här för mässingsklump på bromsslangen?
1693572162144.png
Såg den på en LiFan på fogdens auktionstorg och blev lite nyfiken..
Ja, alltså inte på hojen, utan på vad det är för pryl.
 
Vad är det här för mässingsklump på bromsslangen?
View attachment 489081
Såg den på en LiFan på fogdens auktionstorg och blev lite nyfiken..
Ja, alltså inte på hojen, utan på vad det är för pryl.
Är det en såndär "nu kan du få abs på ditt usla härke på 10 minuter för endast 460 kronor"- grej?

"I'm living on the edge", som breflabben Tyler förtjänstfullt skrålade.
 
Jag spånar.

Sett magiska prylar till MTB t ex.
Du verkar ha rätt.

Ser snarlikt ut.
Nästan sugen på att köpa en bara för att se hur de funkar. Men gissningsvis är det bara en ställbar ventil som gör att bromsvätskan måste flöda långsammare genom ett litet hål.
 
Last edited:
Du verkar ha rätt.

Ser snarlikt ut.
Nästan sugen på att köpa en bara för att se hur de funkar. Men gissningsvis är det bara en ställbar ventil som gör att bromsvätskan måste flöda långsammare genom ett litet hål.

Snarare en kolv och en justerbar fjäder som gör att du inte kan bygga tillräckligt med tryck för att låsa hjulet.

Svampiga bromsar på burk...
 
Du verkar ha rätt.

Ser snarlikt ut.
Nästan sugen på att köpa en bara för att se hur de funkar. Men gissningsvis är det bara en ställbar ventil som gör att bromsvätskan måste flöda långsammare genom ett litet hål.
Inte om priset.
Skynda att fynda!!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top