Om det är som hos mig, så växer det så man nästan ser... Någon centimeter per dygn på de ställen där det är mest näring i marken. Skitjobbigt och gräsklippet blir så tätt att det lägger sig över gräs som växer och man kommer inte åt att klippa och det blir fläckar under, samt fula torkande/multnande högar med gräs.
Kommer man åt att klippa flera gånger per vecka, är det inget problem. Men en sommar som denna med regn hela tiden, så hinns det inte med. Lösningen blir att kapa det värsta med åkgräsklippare och sen får jag traska några timmar med den lilla maskinen som har uppsamlare (har säkert 4-5 tusen kvadratmeter med gräs). Juni som var torrt, var perfekt - då lät jag klippet ligga och det tuggades sönder nästa gång som jag körde.
Sen finns det ju folk som ska ha golfgreen hemma vid villan. Slät som ett salsgolv och ill-grön och tät. Då krävs det uppsamling, separat gödsling, luftning och en massa tricks. Men sånt funkar inte om man kör bilar och traktor runt på marken och den är "naturligt" tillplattad betesmark typ.